NahoruSměrnice ředitele
školy k zadávání veřejných zakázek malého rozsahu
NahoruKomentář
Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách, ve znění pozdějších změn a dodatků (poslední novela zák. 167/2012
Sb. a část novely zák. 55/2012 Sb. účinná od 1. 1. 2012) definuje v § 2 odst. 2 zadavatele veřejné zakázky, kterým je dle písm. c) i územní samosprávný celek
nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní
samosprávný celek. Veřejné zakázky jsou vymezeny v § 7 - 10 tohoto zákona. Protože příspěvkové organizace zřizované samosprávnými celky
realizují nejčastěji v rámci své činnosti veřejné zakázky malého rozsahu, měl
by mít statutární zástupce ošetřeno vnitřní směrnicí postup při zadávání veřejných
zakázek, aby byly zachovány principy jednotného přístupu, transparentnosti a
rovnosti všech potencionálních zájemců. V oblasti školství upravuje zadávání veřejných
zakázek Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy směrnice vydaná příkazem
ministryně č. 33/2009 pod č. j. 2371/2009-14. Konkrétní podmínky a postupy při
zadávání veřejných zakázek může v rámci svých kompetencí vymezit i zřizovatel příspěvkové
organizace - vždy však s ohledem na platnou legislativu.
Zákon o veřejných zakázkách
má několik prováděcích předpisů (vyhlášek), z nich je nezbytné se při realizaci
konkrétních zakázek vycházet. Nejdůležitější z nich jsou:
Vyhláška č. 162/2011 Sb. o
uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech
profilu zadavatele
Vyhláška č. 133/2012 Sb., o
uveřejňování vyhlášení pro účely zákona o veřejných zakázkách a náležitostech
profilu zadavatele
Vyhláška č. 230/2012 Sb.,
kterou se stanoví podrobnosti vymezení předmětu veřejné zakázky na stavební
práce a rozsah soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr
Vyhláška č. 231/2012 Sb.,
kterou se stanoví obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce
Vyhláška č. 232/2012 Sb., o
podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné
zakázky
Úplný přehled je dostupný na
odkazu:
http://www.portal-vz.cz/cs/Jak-na-zadavani-verejnych-zakazek/Legislativa-a-Judikatura/Legislativa/Narodni-legislativa-aktualni-a-uplne-zneni-z-(1)/ZVZ
NahoruSměrnice ředitele
školy k zadávání veřejných zakázek malého rozsahu
I.
Předmět
úpravy
1. Tato směrnice upravuje zadávání veřejných zakázek malého rozsahu
(dále jen zakázka") dle § 12 odst. 3
zákona č. 137/2006 Sb. , o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
(dále jen zákon"), tj. zakázek s předpokládanou hodnotou od 100
tis. bez DPH do
a) 1 000 000,- Kč bez DPH v případě zakázky na dodávky nebo služby,
b) 3 000 000,- Kč bez DPH v případě zakázky na stavební práce,
ve Škole
- úplný název dle zřizovací listiny (dále jen škola" nebo zadavatel").
2. Ve vztahu k zákonu se jedná o zakázky, při jejichž zadání je
zadavatel povinen dodržovat
a) zásady transparentnosti,
b) rovného zacházení a
c) zákazu diskriminace (viz. § 6 a § 18 odst. 3 zákona).
3. Zadávání zakázek se neřídí zákonem s výjimkou těch ustanovení zákona,
na které tato směrnice odkazuje. Zahájí-li zadavatel zadávání zakázky postupem
platným pro zadávání podlimitní veřejné zakázky, musí postupovat podle těch
ustanovení zákona, která platí pro zadávání podlimitních veřejných zakázek.
4. V případě, kdy je zadavatel povinen se při zadávání zakázek řídit
několika právními předpisy, které upravují zadávání zakázek odlišně, je povinen
se řídit úpravou obsaženou v právním předpisu vyšší právní síly. V případě, že
jsou právní předpisy stejné právní síly, tak je zadavatel povinen řídit se tím
předpisem, který obsahuje přísnější právní úpravu.
5. Tato směrnice se nevztahuje na:
a) jednorázové dodávky a služby, jejichž předpokládaná
hodnota je nižší než 100 000,- Kč bez DPH a
b) stavební práce, jejichž předpokládaná
hodnota je nižší než 100 000,- Kč bez DPH; zadavatel je však povinen vždy dodržet
zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace a doložit dodržení
zásady hospodárnosti;
c) pořízení
a. spotřebního materiálu pro výpočetní techniku
(tonery, pásky, CD, DVD a jiné nosiče),
b. kancelářské techniky (faxy, kopírky, ostatní
kancelářské stroje),
c. materiálu pro kanceláře a tiskárny (papíry,
psací potřeby, kancelářské potřeby),
d. elektroniky (přehrávače, kávovary, lednice,
televizní a rozhlasové přijímače, optické přístroje),
e. drogistického zboží (čistící a dezinfekční
prostředky apod.)
d) služby v oblasti výpočetní techniky (zprávy,
studie, analýzy),
e) hlasové služby (ústředny, telefony i
mobilní) a
f) služby spojené se zabezpečením objektů
(dodávka a montáž zabezpečovací techniky, alarmů);
g) obecné výjimky z působnosti zákona uvedené v
§ 18 odst. 1 písm. g) zákona;
h) dodávky, jejichž jednotková cena je v průběhu
účetního období proměnlivá, a zadavatel tyto dodávky pořizuje opakovaně podle
svých aktuálních potřeb; zadavatel je však povinen vždy dodržet zásady
transparentnosti, rovného zacházení, zákazu diskriminace a doložit dodržení
zásady hospodárnosti.
6. Podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky zadavatel zadává plně v
souladu se zákonem č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen zákon).
II.
Vymezení
základních pojmů
1. Veřejnou zakázkou na dodávky je:
a) veřejná zakázka, jejímž předmětem je pořízení
věci (dále jen zboží"), a to zejména formou koupě, koupě zboží na
splátky, nájmu zboží nebo nájmu zboží s právem následné koupě (leasing).
b) veřejná zakázka, jejímž předmětem je kromě
pořízení zboží rovněž poskytnutí služeb nebo stavebních prací spočívajících v
umístění, montáži či uvedení takového zboží do provozu, nejedná-li se o
zhotovení stavby, pokud tyto činnosti nejsou základním účelem veřejné zakázky,
avšak jsou nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávky.
2. Veřejnou zakázkou na stavební práce je veřejná
zakázka, jejímž předmětem je
a) provedení stavebních prací, které se
týkají některé z těchto činností:
a. Příprava staveniště
b. Demolice a bourání budov; příprava území
a zemní práce
c. Průzkumné vrtné a hloubící práce
d. Realizace kompletních staveb nebo jejich částí;
stavební inženýrství
e. Všeobecná výstavba budov a stavebně inženýrských
děl
f. Montáž střešních konstrukcí a pokládání
střešních krytin
g. Výstavba dálnic a silnic, letišť a
sportovních zařízení
h. Výstavba vodních děl
i. Ostatní stavební činnosti zahrnující
speciální řemesla
j. Stavebně montážní práce
k. Instalace elektrických rozvodů a zařízení
l. Izolační práce
m. Instalatérské práce
n. Ostatní stavební montážní práce
o. Kompletační a dokončovací práce
p. Omítkářské a štukatérské práce
q. Truhlářské kompletační práce
r. Obkládání stěn a pokládání podlahových
krytin
s. Sklenářské, malířské a natěračské práce
t. Ostatní dokončovací stavební práce
u. Nájem stavebních a demoličních strojů a
zařízení s obsluhou
v. Nájem stavebních a demoličních strojů a
zařízení s obsluhou
b) provedení stavebních prací podle písmene
a) a s nimi související projektová nebo inženýrská činnost, nebo
c) zhotovení stavby, která je výsledkem
stavebních nebo montážních prací, případně i související projektové či inženýrské
činnosti, a která je jako celek schopna plnit samostatnou ekonomickou nebo
technickou funkci.
d) poskytnutí dodávek či služeb nezbytných k
provedení předmětu veřejné zakázky dodavatelem.
e) stavební práce pořizované s využitím
zprostředkovatelských nebo podobných služeb, které zadavateli poskytuje jiná
osoba.
3. Zakázkou na služby jsou takové zakázky,
které jsou vyjmenovány v § 10 zákona.
4. Výzvou pro předložení nabídek se rozumí
soubor dokumentů, údajů, požadavků a technických podmínek zadavatele
vymezujících předmět zakázky v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky.
Za správnost a úplnost výzvy odpovídá zadavatel.
5. Předpokládanou hodnotou zakázky se rozumí
zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění zakázky.
Zadavatel je povinen ji stanovit před zahájením zadávacího řízení a uvést ji ve
výzvě. Při stanovení předpokládané hodnoty zakázky je vždy rozhodná cena bez
daně z přidané hodnoty.
6. Zadávací lhůtou je lhůta, po kterou jsou
uchazeči svými nabídkami vázáni. Zadávací lhůtu stanoví zadavatel ve výzvě
zejména s ohledem na předmět zakázky.
7. Zadavatelem se rozumí příslušná příspěvková
organizace/škola, který zakázku realizuje za účelem plnění úkolů vyplývajících
z jeho činnosti.
8. Zástupcem zadavatele se rozumí příslušný
odpovědný vedoucí zaměstnanec zadavatele (ředitel), případně jím písemně pověřený
zaměstnanec.
9. Dodavatelem se rozumí právnická nebo
fyzická osoba, která poskytuje služby, dodává zboží nebo provádí stavební
práce, a zadavatel ji vyzve k podání nabídky.
10. Uchazečem se rozumí právnická nebo fyzická
osoba, která poskytuje služby, dodává zboží nebo provádí stavební práce, a
která v zadavatelem stanovené lhůtě podá zadavateli nabídku. Uchazečem může být
jak osoba dodavatele, která podá nabídku na základě výzvy zadavatele, tak osoba
dodavatele, která podá nabídku na základě jiné skutečnosti.
11. Vítězem zakázky se rozumí takový uchazeč,
kterého takto označí zadavatel v oznámení o výběru nejvhodnější nabídky, a jemuž
přidělí zakázku.
12. Realizovanou zakázkou se rozumí zakázka,
jejíž zadávací řízení zadavatel ukončil.
13. Osobou pověřenou zadáváním a organizováním
zakázek se rozumí ten zaměstnanec zadavatele, který byl zástupcem zadavatele
zadáváním a organizováním zakázek pověřen.
III.
Postup při
zadávání zakázek
1. Zakázku lze zadat pouze v případě, že
její plnění je v souladu se schváleným nebo upraveným rozpočtem školy, případně
v souladu se schválenými programy, projekty nebo jinými rozhodnutími
upravujícími plnění úkolů školy, a pouze v případě zajištění finančního krytí
zakázky v době zahájení zadávacího řízení.
2. Před vypracováním výzvy pro předložení
nabídek (dále jen výzva") je zadavatel povinen určit zakázku podle předmětu.
Zadavatel musí tedy určit, zda se bude jednat o zakázku na dodávky, na služby
nebo na stavební práce (viz § 8, 9 a 10 zákona).
3. Předpokládaná hodnota zakázky
3.1. Před vypracováním výzvy je zadavatel povinen
stanovit předpokládanou hodnotu zakázky, a to v souladu s pravidly stanovenými
v této směrnici a na základě údajů a informací o zakázkách stejného či
podobného předmětu plnění; nemá-li zadavatel k dispozici takové údaje, stanoví
předpokládanou hodnotu zakázky na základě údajů a informací získaných průzkumem
trhu s požadovaným plněním, popřípadě na základě údajů a informací získaných
jiným vhodným způsobem.
3.2. Pro stanovení výše předpokládané hodnoty
zakázky je rozhodný den zahájení zadávacího řízení.
3.3. Zadavatel nesmí rozdělit předmět zakázky
tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty zakázky pod stanovené finanční
limity.
3.4. Je-li zakázka rozdělena na části, je pro
stanovení předpokládané hodnoty zakázky rozhodující součet předpokládaných
hodnot všech částí zakázky.
3.5. Při stanovení předpokládané hodnoty zakázky
je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných nebo spolu
souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období.
To neplatí pro dodávky uvedené v čl. I odst. 5 písm. e) směrnice.
3.6. Předpokládaná hodnota zakázky na dodávky se
stanoví dle § 14 zákona.
3.7. Předpokládaná hodnota zakázky na služby se
stanoví dle § 15 zákona.
3.8. Předpokládaná hodnota zakázky na stavební
práce se stanoví dle čl. III odst. 3.1 směrnice. Do předpokládané hodnoty
zakázky na stavební práce se započítá rovněž předpokládaná hodnota dodávek,
které jsou nezbytné k provedení zakázky a jež zadavatel pro dodavatele zajistí.
4. Zahájení zadávacího řízení
4.1. Zadavatel prokazatelným způsobem vyzve k předložení
nabídky minimálně tři vhodné dodavatele. Při výběru vhodných dodavatelů, které
zadavatel vyzve k předložení nabídky, bude zadavatel vycházet nejen ze svých
zkušeností, ale též ze zkušeností jiných zadavatelů. U zakázek s předpokládanou
hodnotou vyšší než 1 000 000,- Kč bez DPH v případě zakázek na dodávky a
služby, a u zakázek s předpokládanou hodnotou vyšší než 2 000 000,- Kč bez DPH v případě zakázek na stavební práce zadavatel prokazatelně vyzve k předložení
nabídky minimálně pět vhodných dodavatelů.
4.2. Za prokazatelný způsob doručení výzvy k předložení
nabídky se považuje:
- doporučený
dopis;
- osobně předaná
výzva, jejíž převzetí dodavatel potvrdí;
- elektronicky
odeslaná výzva, na základě předchozího písemného souhlasu dodavatele (souhlas může
být udělen elektronicky).
4.3. Výzva musí být ve stejný den, kdy je
odeslána vybraným dodavatelům, také uveřejněna na internetových stránkách školy (příp. zřizovatele) Tento den se považuje za den zahájení zadávacího řízení.
4.4. Zadavatel může v textu již odeslané a uveřejněné
výzvy provádět pouze takové opravy, které nemohou mít vliv na průběh zadávacího
řízení (např. opravy zřejmých chyb v psaní či v počtech). V případě potřeby
oprav, které by měly vliv na průběh zadávacího řízení (např. změna výše předpokládané
hodnoty zakázky, zkrácení lhůty pro podání nabídek nebo změna obchodních
podmínek), je zadavatel oprávněn zadávací řízení zrušit. Opravy výzvy, které by
měly vliv na průběh zadávacího řízení lze učinit nejpozději 7 pracovních dnů před
koncem lhůty pro podání nabídek, přičemž pokud by lhůta pro podání nabídek měla
skončit dříve než 7 pracovních dnů po uveřejnění takových oprav výzvy na
internetových stránkách školy, je zadavatel povinen lhůtu pro podání nabídek
prodloužit tak, aby činila minimálně 7 pracovních dnů od uveřejnění oprav výzvy
na internetových stránkách školy. Opravy výzvy zadavatel bezodkladně oznámí
prokazatelným způsobem.
4.5. Zadavatel nebude k předložení nabídky
opakovaně vyzývat stejné dodavatele. V případě, že zadavatel nebude moci z
objektivních důvodů vyzvat k předložení nabídky požadovaný počet vhodných
dodavatelů nebo k předložení nabídky opakovaně vyzve stejné dodavatele, musí
tuto skutečnost řádně zdůvodnit a toto zdůvodnění přiložit ke spisu, který k
dané zakázce založil.
4.6. Výzva musí minimálně obsahovat:
a) identifikační údaje zadavatele;
b) specifikaci druhu a předmětu zakázky;
c) požadavek na způsob zpracování a členění
nabídkové ceny (nabídková cena musí být členěna na cenu bez DPH, DPH a celkovou
cenu včetně DPH);
d) obchodní podmínky (včetně platebních
podmínek, případně též objektivních podmínek, za nichž je možno překročit výši
nabídkové ceny);
e) technické podmínky, je-li to odůvodněno předmětem
zakázky;
f) podmínky a požadavky na zpracování
nabídky, přičemž nabídka musí být zpracována vždy v českém jazyku;
g) základní hodnotící kritérium, kterým může
být nejnižší nabídková cena nebo ekonomická výhodnost nabídky. Zadavatel
stanoví hodnotící kritéria, popř. subkritéria včetně jejich bodové váhy (např.:
Jedno z dílčích subkritérií musí být vždy nejnižší nabídkovou cenu, která musí
mít minimální váhu 55% z celkových 100%).
h) termín a místo podání nabídek, přičemž lhůta
pro podání nabídek nesmí být kratší než sedm pracovních dnů ode dne zahájení
zadávacího řízení;
i) termín a místo otevírání obálek s
nabídkami;
j) stanovení délky zadávací lhůty nebo
jejího konce datem; zadávací lhůta začíná běžet okamžikem skončení lhůty pro podání
nabídek a končí dnem doručení oznámení zadavatele o výběru nejvhodnější
nabídky, přičemž vítěznému uchazeči se prodlužuje až do doby uzavření smlouvy
nebo do zrušení zadávacího řízení;
k) požadavek na prokázání splnění
zadavatelem stanovených základních kvalifikačních předpokladů, které jsou
uvedeny v § 53 odst. 1 písm. a) až i) zákona, a to předložením čestného prohlášení,
z něhož musí být zřejmé, že uchazeč tyto základní kvalifikační předpoklady splňuje,
a jež musí být podepsáno osobou oprávněnou jednat za uchazeče nebo jeho jménem.
Zadavatel může požadovat prokázání splnění základních kvalifikačních předpokladů
také:
- výpisem z
evidence Rejstříku trestů [§ 53 odst. 1
písm. a) a b) ],
- potvrzením příslušného
finančního úřadu [§ 53 odst. 1 písm. f)],
- potvrzením…