1.115
Změny v hodnocení v 1. a 2. ročníku základní školy
PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.
NahoruLegislativní rámec nové úpravy hodnocení
Novela školského zákona č. 239/2025 Sb., která vstoupila v platnost 1. září 2025, přináší zásadní změny v hodnocení žáků 1. a 2. ročníku základní školy. Od školního roku 2027/2028 bude v 1. ročníku ZŠ možné pouze slovní hodnocení a od školního roku 2028/2029 se slovní hodnocení rozšíří i na 2. ročník ZŠ. Zároveň bude jen výjimečně možné opakování 1. ročníku ZŠ, a to v případech, kdy zdravotní stav dítěte neumožňuje pravidelnou účast ve výuce. Rozhodnutí o opakování 1. ročníku ZŠ bude muset být podloženo doporučením odborného lékaře nebo klinického psychologa.
Nově je v § 15 odst. 3 vyhlášky č. 48/2005 Sb. stanoveno, že slovní hodnocení může mít podobu kriteriálního hodnocení, které vychází z předem stanovených kritérií nebo učebních cílů. Pro využití kriteriálního hodnocení na vysvědčení jsou již nyní k dispozici tiskopisy.
NahoruCíl a smysl změn
Cílem těchto opatření je podporovat od prvních školních dní vnitřní motivaci žáků, zaměřit se na rozvoj dovedností a jejich pokrok, nikoliv na výkon měřený známkami. Neznámkování, spolu s dostatečně dlouhým adaptačním obdobím a vhodnými vzdělávacími strategiemi, umožní dětem plynulý přechod z předškolního do základního vzdělávání.
Školský zákon a vyhláška sice nastavují pro všechny školy nové mantinely. Skutečnou kvalitativní změnu v hodnocení v jednotlivých školách ale může přinést pouze pochopení a přijetí změn samotnými učiteli a jejich dovednost vysvětlit význam změn zákonným zástupcům. Důležité je nejen nastavení nového způsobu hodnocení ve škole, ale i průběžného a efektivního předávání informací o vzdělávání dětí jejich rodičům.
NahoruRVP ZV 2025 a nové pojetí hodnocení
Proměnu pohledu na hodnocení žáků v základní škole přináší také nově schválený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále RVP ZV), kde je mimo jiné uvedeno, že hodnocení žáků v základním vzdělávání je zpětnou vazbou pro učitele, žáky i zákonné zástupce. Je výsledkem dialogu mezi učitelem a žákem, který se na svém hodnocení aktivně podílí. Do hodnocení dosahování očekávaných výsledků učení se promítají osobní pokroky žáků při osvojování konkrétních dovedností, znalostí a návyků bez srovnávání s ostatními žáky. Stejně jako neklasifikace v 1. a 2. ročníku ZŠ je nový RVP ZV závazný pro všechny školy od školního roku 2027/2028.
NahoruFormativní přístup jako klíč ke změně
Pro naplnění požadavků školského zákona i RVP ZV doporučujeme směřovat k formativnímu přístupu.
Ten nelze zužovat pouze na oblast hodnocení – jde o ucelený systém, který stojí na následujících prvcích:
-
cíle formulované z pohledu žáka,
-
důkazy o učení žáka,
-
vzdělávací strategie učitele,
-
sebehodnocení,
-
zpětná vazba od učitele i spolužáků.
NahoruKroky k praktickému zavedení formativního přístupu
Krok 1 – Stanovení vzdělávacích cílů a kritérií hodnocení
Učitelé by měli spolu s žáky formulovat jasné vzdělávací cíle a kritéria hodnocení (jak a jaké důkazy o učení budeme sledovat), podle nichž poznají, že cíle bylo dosaženo. Pokud si při přetváření školních vzdělávacích programů vhodně formulujeme očekávané výsledky učení (cíle) pro jednotlivé ročníky (nebo období), máme připravený základ pro využití kriteriálního hodnocení.
Krok 2 – Zpětná vazba a sebehodnocení
Průběžná popisná zpětná vazba by měla být poskytována učitelem i spolužáky (vrstevnické hodnocení). Žáci se učí reflektovat svůj vlastní pokrok – např. prostřednictvím jednoduchých technik, které znají již z předškolního vzdělávání. Na 1. stupni ZŠ na tuto jejich zkušenost přirozeně navážeme.
Krok 3 – Portfolio žáka
Vhodným nástrojem pro sledování vlastního pokroku je žákovské portfolio, se kterým budou mít žáci také zkušenost z předškolního vzdělávání. Jeho vedení je totiž součástí diagnostického portfolia, ke kterému jsou učitelé mateřských škol zavázáni nově schváleným Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
Krok 4 – Volba vzdělávacích strategií
Učitel volí strategie, které vedou žáky k dosažení naplánovaných vzdělávacích cílů a současně reflektuje vlastní vyučovací činnost ve vztahu ke vzdělávacím výsledkům žáků.
NahoruPřínosy nového systému hodnocení pro učitele, žáky a rodiče
Přechod na jiný způsob hodnocení může u učitelů vyvolat nejistotu a obavy. Ty je možné zmírnit, pokud si uvědomí, jaký je přínos těchto opatření:
-
Učitel může popsat konkrétní silné stránky i oblasti k rozvoji, což je pro rodiče i žáky srozumitelnější než známka.
-
Slovní (kriteriální) hodnocení umožňuje lépe reflektovat individuální pokrok dítěte.
Samozřejmostí by měla být podpora učitelů jako je vzdělávání v podobě prezenčních seminářů, workshopů do sborovny, webinářů nebo doporučení vhodných metodických materiálů k tvorbě slovního (kriteriálního) hodnocení.
NahoruPropojení s předškolním vzděláváním a adaptačním obdobím
Změny v hodnocení jsou součástí kompletního balíčku opatření pro snižování nerovností ve vzdělávání a podporu každého žáka na počátku jeho vzdělávací dráhy.
Do tohoto balíčku patří např.:
-
možnost mít asistenta pedagoga v 1. ročníku (třída s 15 a více žáky),
-
povinnost MŠ předávat základním školám závěry z pedagogického diagnostikování,
-
využití formuláře dle přílohy č. 4 vyhlášky č. 14/2005 Sb.
Formulář v příloze č. 4 vyhlášky č. 14/2005 Sb. slouží pro…