Pojem reálná hodnota lze definovat různými způsoby. V odborné
literatuře (včetně té zahraniční) lze většinou nalézt definice více či méně
podobné té, kterou používá prof. Kovanicová :
"Reálná hodnota aktiva nebo závazku je částka, za niž by mohlo
být aktivum nakoupeno či směněno nebo za niž by mohl být závazek vyrovnán při
běžné transakci za obvyklých podmínek mezi znalými a ochotnými partnery, tj.
při transakci, která není z přinucení ani není likvidačním prodejem.“
Již z této definice je patrné, že reálnou hodnotu nějakého aktiva
v podstatě není možné stanovit. Také prof. Kovanicová poznamenává , že je-li s nějakým aktivem obchodováno, tedy
existuje-li s tímto aktivem aktivní trh, je to důkaz existence jeho
reálné hodnoty. Oproti častému názoru, že reálná hodnota aktiva je rovna jeho
tržní ceně, zde autorka mezi tyto dvě částky rovnítko nedává, nýbrž je podle ní
za účelem odhadu reálné hodnoty nezbytné provést ještě další úpravy tržní ceny pomocí různých oceňovacích technik a metod. Lze tedy v prvé řadě
konstatovat, že i v účetnictví nezbývá, než výši reálné hodnoty pouze odhadovat
a při těchto odhadech nemusí být znalost definice tohoto pojmu (viz výše) vždy
rozhodující.
Podívejme se, jak s termínem reálná hodnota pracuje zákon č.
563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon“).
Ani zákon jej nedefinuje, pouze v § 27 odst. 4 stanovuje, co lze
pro účely zákona jako reálnou hodnotu použít. Jedná se o:
-
tržní hodnotu, nebo
-
ocenění posudkem znalce, nebo
-
ocenění kvalifikovaným odhadem, nebo
-
ocenění stanovené zvláštním právním předpisem, nebo
-
pořizovací cenu.
Poslední dvě uvedené možnosti jsou na první pohled varianty velmi
výjimečné. Případy, kdy by konkrétní majetek bylo nezbytné v souladu se
zvláštním zákonem, prováděcí vyhláškou či jakýmkoliv jiným právním předpisem
ocenit tímto právním předpisem stanoveným způsobem ocenění (bod 4.), jsou zcela
ojedinělé a na tomto místě od nich lze zcela abstrahovat. Zákonná možnost
použít jako reálnou hodnotu pořizovací cenu (bod 5.) je zákonem upřesněna tím,
že by se muselo jednat o případ, kdy by ocenění podle bodů 1. až 3. bylo
objektivně zcela nemožné. Prakticky si lze tuto situaci představit pouze stěží,
a i kdyby účetní jednotka, včetně příspěvkové organizace, tímto způsobem
"odhadla“ reálnou hodnotu příslušného majetku, musela by skutečně podrobným
způsobem svůj postup zdůvodnit a komentovat v příloze účetní závěrky. Je pak
otázkou, jestli by z pohledu této účetní jednotky nakonec přece jen nebyl
efektivnější postup ocenění podle bodů 1. až 3., kdy případný komentář v
příloze účetní závěrky k takovému postupu by jistě nebyl tak složitý. Z těchto
důvodů lze konstatovat, že praktická využitelnost způsobu ocenění podle bodu 5.
je téměř nulová. Zbývají tedy tři možnosti, jak naplnit povinnost ocenění
konkrétního majetku nebo závazku reálnou hodnotou, a na ty se podívejme
podrobněji.
Z formulace § 27 odst. 4 zákona (z formulace
pořadí bodů 1. až 3.) lze dovodit, že i z pohledu účetní legislativy se za
optimální zdroj pro odhad reálné hodnoty považuje tržní hodnota majetku
(bod 1.). Opět je však otázkou, do jaké míry bude možné této varianty využít v
praxi. Ideálním zdrojem tržní hodnoty je zejména burza, jakožto dostatečně
likvidní trh, avšak jedná se většinou o burzu cenných papírů, případně
některých komodit. Zdaleka ne všechny cenné papíry či komodity jsou obchodovány
na jakékoliv burze a ani ty, které ano, nejsou v rozvahách vybraných účetních
jednotek, potažmo příspěvkových organizací, téměř vůbec zastoupeny. Existuje
však efektivní zdroj tržní hodnoty některých aktiv i u vybraných účetních
jednotek, včetně příspěvkových organizací, a tím jsou cenové mapy. Počet
obcí v České republice, které si pro různé účely a potřeby nechávají
zpracovávat cenové mapy, se neustále zvyšuje. Při konstrukci cenových map je
většinou využíváno i informací o cenách realizovaných, tj. uskutečněných
transakcí s nemovitostmi obdobnými. Tyto ceny se i v relativně krátkém čase
mohou významně měnit. Jsou-li cenové mapy udržovány v aktualizované
podobě, lze z nich vycházet i za účelem odhadu reálné hodnoty podle zákona.
Je-li cenová mapa k dispozici, jedná se navíc o velmi efektivní a levný zdroj
tohoto ocenění, neboť pro naplnění požadavku průkaznosti účetní jednotkou
zvoleného způsobu ocenění konkrétního majetku reálnou hodnotou se případný
komentář v příloze účetní závěrky již nemusí zabývat podrobnostmi ohledně
výpočtu tržní hodnoty tohoto majetku.
Také ocenění podle posudku znalce (bod 2.) v sobě nese
relativní výhodu toho, že naplnění průkaznosti ocenění konkrétního majetku je
do jisté míry zajištěno nezávislým externím odborníkem, který ve svém posudku
svůj postup vždy zdůvodňuje. Již méně jednoznačná je efektivnost této varianty
ocenění, neboť zajištění znaleckého posudku je nezřídka poměrně nákladnou záležitostí a zejména v případě méně významného majetku
(například menších movitých věcí či zastaralého majetku) je proto často
neefektivní. V některých případech je možné ve znaleckých posudcích nalézt i
více ocenění téhož majetku v závislosti např. na tom, jakou kategorii
hodnoty znalec použil. Významně odlišné částky pak mohou vyplývat z ocenění
na základě peněžních toků, které bude daný majetek generovat po svoji zbývající
dobu životnosti (výnosové ocenění), nebo například na základě objemu
obestavěného prostoru v případě budov (nákladové ocenění). Zcela odlišné…