1.112
Priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026
Mgr. Lenka Polášková
Nejčastější nedostatky při inspekční činnosti v základních školách jsou často spojeny s nedostatečným hodnocením kvality výuky, formalismem, neúplným zapojením žáků a rodičů do inspekčního procesu a nesouladem mezi formálními a skutečnými podmínkami ve škole. Inspekce se zaměřuje na dodržování právních předpisů a hodnocení vzdělávacího procesu a následně jeho dopady na žáky.
Inspekční činnost v základní škole se provádí za účelem hodnocení kvality vzdělávání, podmínek jeho průběhu a souladu s právními předpisy a školním vzdělávacím programem. Inspekce mimo jiné analyzuje také například efektivnost vzdělávací soustavy, kontroluje využívání státních finančních prostředků a řeší stížnosti. Výsledkem inspekce je pak zejména inspekční zpráva o zjištěních a doporučeních a obvykle také protokol o kontrole.
NahoruZaměření České školní inspekce v obecném rámci
Proces vzdělávání
Inspekce hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání žáků.
Soulad se vzdělávacími programy
ČŠI ověřuje, zda škola naplňuje svůj školní vzdělávací program (ŠVP) a zda je v souladu správními předpisy a RVP ZV.
Dodržování právních předpisů
Inspekce kontroluje, zda škola dodržuje platné zákony a nařízení týkající se poskytování vzdělávání a školských služeb.
Využívání finančních prostředků
Provádí veřejnosprávní kontrolu hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu přidělenými škole.
Nejčastější nedostatky vyplývající z inspekční činnosti ve školách v obecném rámci:
-
Nedostatečné hodnocení kvality výuky.
-
Formalismus.
-
Neúplné zapojování žáků a jejich rodičů do činnosti školy, zejména v rovině prevence.
-
Nesoulad formálních a skutečných podmínek.
-
Neobjektivní hodnocení žáků.
-
Nedostatky v primární prevenci.
-
Chyby v Krizových plánech.
-
Nedostatečná příprava učitelů na vyučovací jednotku.
Inspekční činnost v základní škole provádí Česká školní inspekce (ČŠI) v rámci pravidelných cyklů (cca 6 let), tematických šetření a na základě podnětů. Postup zahrnuje přípravu, informování školy, návštěvy vyučovacích hodin (hospitace), rozhovory s pedagogy a vedením školy a analýzu získaných informací. Cílem je hodnocení kvality a efektivity vzdělávání a sledování dodržování právních předpisů.
NahoruNejčastější nedostatky v oblastech managementu základních škol
Nejčastější nedostatky zjištěné Českou školní inspekcí (ČŠI) v oblasti managementu škol se týkají nesouladu Školních vzdělávacích programů s Rámcovými vzdělávacími programy, nedostatečné evaluace a sebehodnocení školy, neefektivního řízení lidských zdrojů a chybějící nebo nedostatečné strategie rozvoje školy.
Konkrétněji:
Hodnocení a sebehodnocení školy:
Nedostatečná evaluace naplňování cílů školy, absence efektivních metod sebehodnocení a nedostatečné využití jeho výsledků.
Řízení lidských zdrojů:
Problémy s obsazeností klíčových pozic, nedostatečná motivace zaměstnanců a nedostatečné profesní rozvoje pedagogů.
Strategie rozvoje školy:
Chybějící nebo špatně definovaná dlouhodobá strategie rozvoje školy, nejasné vize a cíle.
Pedagogická nezpůsobilost:
Nedostatky v odborné a pedagogické způsobilosti vyučujících, což se projevuje v nevhodně strukturovaných hodinách a nedostatečné variabilitě metod.
NahoruRizikové projevy chování v základních školách
Inspekční činnost v základních školách, kterou vykonává, zahrnuje monitorování rizikového chování žáků, jako je šikana, záškoláctví, agrese, sebepoškozování či závislostní chování. ČŠI sleduje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, přičemž se na specifické typy rizikového chování zaměřuje v tematických šetřeních. V případě náročného chování dětí doporučuje Česká školní inspekce strategii založenou na porozumění kořenům stresu a budování vztahové podpory.
Příklady rizikového chování:
-
Šikana a kyberšikana.
-
Záškoláctví, krádeže, vandalismus.
-
Fyzická i verbální agrese.
-
Sebepoškozování.
-
Závislostní chování.
-
Rasismus, xenofobie, extremismus.
-
Narušení soužití s okolím žáka.
ČŠI zdůrazňuje, že důležité je pochopení spouštěčů. Vhodným řešením je budování dobrého vztahového zázemí a podpora ze strany blízkých osob.
NahoruPriority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026
Česká školní inspekce se ve školním roce 2025/2026 zaměří na několik klíčových oblastí. Mezi hlavní úkoly patří sběr dat v rámci mezinárodního šetření PIRLS (čtenářské dovednosti žáků 4. ročníku) a spolupráce s Ministerstvem školství na hodnocení vzdělávacího programu OP JAK (Operační program Jan Amos Komenský). Dále se inspekce bude zabývat oblastmi, na které upozorňuje jako na zásadní rezervy, a to zejména v managementu škol.
Podmínky vzdělávání
Česká školní inspekce se zaměřuje především na:
-
Koncepci a rámec školy, včetně srozumitelné vize a strategie rozvoje včetně školního vzdělávacího programu, který z nich vychází, dále z pravidel vlastní organizace činnosti (např. systémy prevence rizikových jevů a rizikového chování), bezpečnosti zohledňující podmínky a prostředí školy či komunikace se všemi zainteresovanými partnery.
-
Pedagogické vedení školy, včetně podněcování pedagogického rozvoje zařízení a jeho evaluace, vytváření zdravého školního klimatu, usilování o zkvalitnění personálních podmínek, (profesní rozvoj pedagogů i vedení školy a podpora začínajících pedagogů) a usilování o zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání.
-
Kvalitu pedagogického sboru, včetně kvalifikovanosti a profesionality pedagogů, respektující a vstřícné komunikace pedagogů, spolupráce a vzájemné podpory pedagogů, reflektivního přístupu a aktivního vlastního profesního rozvoje.
-
Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky školy pro realizaci vzdělávacího programu.
Průběh vzdělávání
Česká školní inspekce se zaměřuje především na:
-
Vytváření rovných příležitostí ke vzdělávání.
-
Poskytování podpůrných opatření dětem a žákům, s ohledem na jejich individuální zvláštnosti.
-
Plánování vzdělávání, včetně přípravy vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty a se znalostmi a zkušenostmi dětí, žáků, studentů, včetně rozvíjení všech složek cílů vzdělávání a vyhodnocování dosahování cílů vzdělávání.
-
Využívání širokého spektra výchovně-vzdělávacích strategií, včetně účelnosti zvolených metod a forem s ohledem na stanovené cíle, dále pestrost forem vzdělávání využívaných ve škole/školském zařízení, podporu aktivity, iniciativy a samostatnosti dítěte.
Výsledky vzdělávání
Česká školní inspekce se zaměřuje především na:
-
Efektivitu a pravidelnost vyhodnocování výsledků vzdělávání a úspěšnosti dětí a žáků.
-
Motivaci dětí a žáků.
-
Soulad vzdělávacích výsledků se vzdělávacími programy, včetně souladu výsledků interních i externích hodnocení vzdělávání a včetně efektivní podpory poskytované těm dětem, které nedosahují očekávaných výsledků.
NahoruČemu věnovat pozornost v oblasti managementu – požadavky definované Českou školní inspekcí
Kvalitní řízení školy
Zajištění efektivního chodu školy, včetně pedagogické, administrativní a hospodářské činnosti.
Vytvoření bezpečného a podpůrného prostředí
Ředitel má zajistit, aby se ve škole žáci a zaměstnanci cítili bezpečně a v prostředí, které podporuje vzdělávání.
Naplňování vzdělávacích cílů
Ředitel má vést školu tak, aby dosahovala vzdělávacích cílů stanovených vzdělávacím programem a platnou legislativou.
Dodržování právních předpisů
Ředitel je odpovědný za dodržování všech relevantních zákonů, vyhlášek a dalších právních předpisů týkajících se školství.
Průběžné sebevzdělávání a profesní rozvoj
Ředitel by se měl neustále vzdělávat a rozvíjet své profesní dovednosti, aby mohl efektivně reagovat na měnící se potřeby školy a vzdělávacího systému.
Komunikace a spolupráce
Ředitel má efektivně komunikovat s žáky, rodiči, zaměstnanci, zřizovatelem a dalšími partnery školy.
Kontrola a hodnocení
Ředitel má provádět systematickou kontrolu a hodnocení kvality vzdělávání a celkového chodu školy a na základě zjištění přijímat opatření k nápravě a zlepšení.
Odpovědnost vůči zřizovateli
Ředitel je odpovědný za plnění úkolů a cílů, které mu ukládá zřizovatel školy, a za hospodárné nakládání s finančními prostředky.
Zajištění podmínek pro inkluzivní vzdělávání
Ředitel by měl vytvářet podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dbát o jejich začlenění do běžného vzdělávacího procesu.
Hodnocení pedagogických pracovníků
Ředitel má provádět hodnocení pedagogických pracovníků a zajišťovat jejich profesní rozvoj.
Specifické úkoly:
Mezinárodní šetření PIRLS
ČŠI provede hlavní sběr dat v rámci mezinárodního šetření PIRLS, které se zaměřuje na čtenářské dovednosti žáků 4. ročníku základních škol. Šetření proběhne v období od 23. března do konce dubna 2026.
OP JAK
ČŠI se bude podílet na získávání, analýze a hodnocení dat v rámci realizace Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK).
Zásadní rezervy v managementu škol
ČŠI se zaměří na oblasti, kde vidí dlouhodobé nedostatky, a to především v řízení a organizaci škol.
Aktualizace školních vzdělávacích programů
ČŠI bude sledovat a hodnotit, jak školy aktualizují své vzdělávací programy v souladu s měnícími se požadavky a potřebami žáků.
Plánování inspekční činnosti
Inspekce bude stanovat povinné uzlové body pro inspekční činnost, aby bylo hodnocení škol jednotné a spravedlivé.
NahoruVýstupy z inspekční činnosti
Inspekční zpráva
Inspekční zpráva z komplexní inspekční…