Zavřít
dnes je 2.10.2025

Input:

Priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026

1.10.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.112
Priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026

Mgr. Lenka Polášková

Nejčastější nedostatky při inspekční činnosti v základních školách jsou často spojeny s nedostatečným hodnocením kvality výuky, formalismem, neúplným zapojením žáků a rodičů do inspekčního procesu a nesouladem mezi formálními a skutečnými podmínkami ve škole. Inspekce se zaměřuje na dodržování právních předpisů a hodnocení vzdělávacího procesu a následně jeho dopady na žáky. 

Inspekční činnost v základní škole se provádí za účelem hodnocení kvality vzdělávání, podmínek jeho průběhu a souladu s právními předpisy a školním vzdělávacím programem. Inspekce mimo jiné analyzuje také například efektivnost vzdělávací soustavy, kontroluje využívání státních finančních prostředků a řeší stížnosti. Výsledkem inspekce je pak zejména inspekční zpráva o zjištěních a doporučeních a obvykle také protokol o kontrole.

Zaměření České školní inspekce v obecném rámci

Proces vzdělávání

Inspekce hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání žáků. 

Soulad se vzdělávacími programy

ČŠI ověřuje, zda škola naplňuje svůj školní vzdělávací program (ŠVP) a zda je v souladu správními předpisy a RVP ZV.

Dodržování právních předpisů

  • § 164 ŠZ – pravomoci ředitele, odpovědnost za dodržování právních předpisů

Inspekce kontroluje, zda škola dodržuje platné zákony a nařízení týkající se poskytování vzdělávání a školských služeb. 

Využívání finančních prostředků

Provádí veřejnosprávní kontrolu hospodaření s finančními prostředky státního rozpočtu přidělenými škole. 

Nejčastější nedostatky vyplývající z inspekční činnosti ve školách v obecném rámci:

  • Nedostatečné hodnocení kvality výuky.

  • Formalismus.

  • Neúplné zapojování žáků a jejich rodičů do činnosti školy, zejména v rovině prevence.

  • Nesoulad formálních a skutečných podmínek.

  • Neobjektivní hodnocení žáků.

  • Nedostatky v primární prevenci.

  • Chyby v Krizových plánech.

  • Nedostatečná příprava učitelů na vyučovací jednotku.

Inspekční činnost v základní škole provádí Česká školní inspekce (ČŠI) v rámci pravidelných cyklů (cca 6 let), tematických šetření a na základě podnětů. Postup zahrnuje přípravu, informování školy, návštěvy vyučovacích hodin (hospitace), rozhovory s pedagogy a vedením školy a analýzu získaných informací. Cílem je hodnocení kvality a efektivity vzdělávání a sledování dodržování právních předpisů. 

Nejčastější nedostatky v oblastech managementu základních škol

Nejčastější nedostatky zjištěné Českou školní inspekcí (ČŠI) v oblasti managementu škol se týkají nesouladu Školních vzdělávacích programů s Rámcovými vzdělávacími programy, nedostatečné evaluace a sebehodnocení školy, neefektivního řízení lidských zdrojů a chybějící nebo nedostatečné strategie rozvoje školy.

Konkrétněji:

Hodnocení a sebehodnocení školy:

Nedostatečná evaluace naplňování cílů školy, absence efektivních metod sebehodnocení a nedostatečné využití jeho výsledků. 

Řízení lidských zdrojů:

Problémy s obsazeností klíčových pozic, nedostatečná motivace zaměstnanců a nedostatečné profesní rozvoje pedagogů. 

Strategie rozvoje školy:

Chybějící nebo špatně definovaná dlouhodobá strategie rozvoje školy, nejasné vize a cíle. 

Pedagogická nezpůsobilost:

Nedostatky v odborné a pedagogické způsobilosti vyučujících, což se projevuje v nevhodně strukturovaných hodinách a nedostatečné variabilitě metod. 

Rizikové projevy chování v základních školách

Inspekční činnost v základních školách, kterou vykonává, zahrnuje monitorování rizikového chování žáků, jako je šikana, záškoláctví, agrese, sebepoškozování či závislostní chování. ČŠI sleduje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání, přičemž se na specifické typy rizikového chování zaměřuje v tematických šetřeních. V případě náročného chování dětí doporučuje Česká školní inspekce strategii založenou na porozumění kořenům stresu a budování vztahové podpory. 

Příklady rizikového chování:

  • Šikana a kyberšikana.

  • Záškoláctví, krádeže, vandalismus.

  • Fyzická i verbální agrese.

  • Sebepoškozování.

  • Závislostní chování.

  • Rasismus, xenofobie, extremismus.

  • Narušení soužití s okolím žáka.

ČŠI zdůrazňuje, že důležité je pochopení spouštěčů. Vhodným řešením je budování dobrého vztahového zázemí a podpora ze strany blízkých osob.

Priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026

Česká školní inspekce se ve školním roce 2025/2026 zaměří na několik klíčových oblastí. Mezi hlavní úkoly patří sběr dat v rámci mezinárodního šetření PIRLS (čtenářské dovednosti žáků 4. ročníku) a spolupráce s Ministerstvem školství na hodnocení vzdělávacího programu OP JAK (Operační program Jan Amos Komenský). Dále se inspekce bude zabývat oblastmi, na které upozorňuje jako na zásadní rezervy, a to zejména v managementu škol. 

Podmínky vzdělávání

Česká školní inspekce se zaměřuje především na:

  • Koncepci a rámec školy, včetně srozumitelné vize a strategie rozvoje včetně školního vzdělávacího programu, který z nich vychází, dále z pravidel vlastní organizace činnosti (např. systémy prevence rizikových jevů a rizikového chování), bezpečnosti zohledňující podmínky a prostředí školy či komunikace se všemi zainteresovanými partnery.

  • Pedagogické vedení školy, včetně podněcování pedagogického rozvoje zařízení a jeho evaluace, vytváření zdravého školního klimatu, usilování o zkvalitnění personálních podmínek, (profesní rozvoj pedagogů i vedení školy a podpora začínajících pedagogů) a usilování o zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání.

  • Kvalitu pedagogického sboru, včetně kvalifikovanosti a profesionality pedagogů, respektující a vstřícné komunikace pedagogů, spolupráce a vzájemné podpory pedagogů, reflektivního přístupu a aktivního vlastního profesního rozvoje.

  • Prostorové, materiální a bezpečnostní podmínky školy pro realizaci vzdělávacího programu.

Průběh vzdělávání

Česká školní inspekce se zaměřuje především na:

  • Vytváření rovných příležitostí ke vzdělávání.

  • Poskytování podpůrných opatření dětem a žákům, s ohledem na jejich individuální zvláštnosti.

  • Plánování vzdělávání, včetně přípravy vzdělávání v souladu s kurikulárními dokumenty a se znalostmi a zkušenostmi dětí, žáků, studentů, včetně rozvíjení všech složek cílů vzdělávání a vyhodnocování dosahování cílů vzdělávání.

  • Využívání širokého spektra výchovně-vzdělávacích strategií, včetně účelnosti zvolených metod a forem s ohledem na stanovené cíle, dále pestrost forem vzdělávání využívaných ve škole/školském zařízení, podporu aktivity, iniciativy a samostatnosti dítěte.

Výsledky vzdělávání

Česká školní inspekce se zaměřuje především na:

  • Efektivitu a pravidelnost vyhodnocování výsledků vzdělávání a úspěšnosti dětí a žáků.

  • Motivaci dětí a žáků.

  • Soulad vzdělávacích výsledků se vzdělávacími programy, včetně souladu výsledků interních i externích hodnocení vzdělávání a včetně efektivní podpory poskytované těm dětem, které nedosahují očekávaných výsledků.

Čemu věnovat pozornost v oblasti managementu – požadavky definované Českou školní inspekcí

Kvalitní řízení školy

Zajištění efektivního chodu školy, včetně pedagogické, administrativní a hospodářské činnosti. 

Vytvoření bezpečného a podpůrného prostředí

Ředitel má zajistit, aby se ve škole žáci a zaměstnanci cítili bezpečně a v prostředí, které podporuje vzdělávání. 

Naplňování vzdělávacích cílů

Ředitel má vést školu tak, aby dosahovala vzdělávacích cílů stanovených vzdělávacím programem a platnou legislativou.

Dodržování právních předpisů

Ředitel je odpovědný za dodržování všech relevantních zákonů, vyhlášek a dalších právních předpisů týkajících se školství. 

Průběžné sebevzdělávání a profesní rozvoj

Ředitel by se měl neustále vzdělávat a rozvíjet své profesní dovednosti, aby mohl efektivně reagovat na měnící se potřeby školy a vzdělávacího systému. 

Komunikace a spolupráce

Ředitel má efektivně komunikovat s žáky, rodiči, zaměstnanci, zřizovatelem a dalšími partnery školy. 

Kontrola a hodnocení

  • § 174 ŠZ – inspekční činnost ČŠI

Ředitel má provádět systematickou kontrolu a hodnocení kvality vzdělávání a celkového chodu školy a na základě zjištění přijímat opatření k nápravě a zlepšení.

Odpovědnost vůči zřizovateli

Ředitel je odpovědný za plnění úkolů a cílů, které mu ukládá zřizovatel školy, a za hospodárné nakládání s finančními prostředky. 

Zajištění podmínek pro inkluzivní vzdělávání

  • § 16 ŠZ – vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Ředitel by měl vytvářet podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dbát o jejich začlenění do běžného vzdělávacího procesu. 

Hodnocení pedagogických pracovníků

Ředitel má provádět hodnocení pedagogických pracovníků a zajišťovat jejich profesní rozvoj. 

Specifické úkoly:

Mezinárodní šetření PIRLS

ČŠI provede hlavní sběr dat v rámci mezinárodního šetření PIRLS, které se zaměřuje na čtenářské dovednosti žáků 4. ročníku základních škol. Šetření proběhne v období od 23. března do konce dubna 2026. 

OP JAK

ČŠI se bude podílet na získávání, analýze a hodnocení dat v rámci realizace Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). 

Zásadní rezervy v managementu škol

ČŠI se zaměří na oblasti, kde vidí dlouhodobé nedostatky, a to především v řízení a organizaci škol. 

Aktualizace školních vzdělávacích programů

ČŠI bude sledovat a hodnotit, jak školy aktualizují své vzdělávací programy v souladu s měnícími se požadavky a potřebami žáků.

Plánování inspekční činnosti

Inspekce bude stanovat povinné uzlové body pro inspekční činnost, aby bylo hodnocení škol jednotné a spravedlivé. 

Výstupy z inspekční činnosti

Inspekční zpráva

Inspekční zpráva z komplexní inspekční

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...