1.1.2.1
Novela zákona o pedagogických pracovnících
JUDr. Hana Poláková
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících po novele č. 267/2025 Sb. a změny v MŠ.
NahoruDefinice pedagogického pracovníka
V zákoně o pedagogických pracovnících nalezneme novou definici pedagogického pracovníka: Pedagogickým pracovníkem je ten, kdo koná přímou vyučovací, přímou výchovnou, přímou speciálněpedagogickou, přímou sociálněpedagogickou nebo přímou pedagogicko-psychologickou činnost přímým působením na vzdělávaného, kterým uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského zákona (dále jen "přímá pedagogická činnost"), a je
- zaměstnancem právnické osoby vykonávající činnost školy,
- zaměstnancem společenství obcí nebo zaměstnancem právnické osoby zřízené nebo založené společenstvím obcí, pokud jeho prostřednictvím zajišťuje příspěvková organizace vykonávající činnost školy nebo školská právnická osoba plnění svých úkolů,
- zaměstnancem státu, nebo
- ředitelem školy.
Pedagogickým pracovníkem je též zaměstnanec, který vykonává přímou pedagogickou činnost v zařízeních sociálních služeb; písmeno b) se na tohoto zaměstnance vztahuje obdobně.
Vznikla nám nová kategorie pedagogického pracovníka – sociální pedagog, jeho odborná kvalifikace je upravena v ustanovení § 19b zákona č. 563/2004 Sb.
V souvislosti se zánikem přípravných tříd se ruší s účinností od 1. 9. 2029 odborná kvalifikace učitelů, kteří vykonávali přímou pedagogickou činnost v těchto třídách, ruší se ustanovení § 8a zákona.
NahoruKdo vykonává přímou pedagogickou činnost
Přímou pedagogickou činnost podle ustanovení § 2 odst. 2 zákona vykonává
- učitel,
- pedagog v zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
- vychovatel,
- speciální pedagog,
- nově sociální pedagog,
- školský logoped,
- psycholog,
- pedagog volného času,
- asistent pedagoga,
- trenér,
- metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně,
- vedoucí pedagogický pracovník.
NahoruProkazování znalosti českého jazyka
Prokazování znalosti českého jazyka upravuje ustanovení § 4 odst. 1 nově. I nadále platí, že fyzická osoba, která získala odbornou kvalifikaci stanovenou tímto zákonem v jiném vyučovacím jazyce než českém, je povinna prokázat znalost českého jazyka zkouškou, pokud není dále stanoveno jinak. Zkouškou podle věty první se prokazuje znalost českého jazyka odpovídající minimálně úrovni B2 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Nově musí prokázat znalost českého jazyka odpovídající minimálně úrovni C1 podle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky pouze učitelé mateřské školy nebo učitele prvního stupně základní školy.
NahoruUznávání předpokladu odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele střední školy
Ustanovení § 9a zákona upravuje uznání splnění předpokladu odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele střední školy. I nadále platí, že zaměstnanci, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, může ředitel školy písemně uznat předpoklad odborné kvalifikace učitele druhého stupně základní školy nebo učitele všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy za splněný na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat.
Upuštěno je od podmínky prokázání souvislé praxe v oboru 5 let
-
u zaměstnance, který je absolventem akreditovaného magisterského studijního programu, jehož zaměření odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, který bude vykonávat činnost učitele odborných předmětů, praktického vyučování nebo odborného výcviku,
-
u zaměstnance, který je absolventem alespoň středního vzdělání s maturitní zkouškou v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, který bude vykonávat činnost učitele praktického vyučování nebo odborného výcviku
-
u zaměstnance, který je absolventem alespoň středního vzdělání s výučním listem v oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, který bude vykonávat činnost učitele odborného výcviku.
Odbornou kvalifikaci jim ředitel školy uzná na dobu nejdéle 3 let ode dne, kdy tuto pedagogickou činnost začal vykonávat. Zaměstnanec před vznikem pracovního poměru sdělí řediteli školy, zda a na jakou dobu u něho dříve došlo k uznání předpokladu odborné kvalifikace podle tohoto ustanovení § 9a zákona, protože celková doba uznání předpokladu odborné kvalifikace nesmí u téhož zaměstnance přesáhnout ani v souhrnu u více zaměstnavatelů 3 roky.
NahoruOdborná kvalifikace speciálního pedagoga
Novou podobu má i ustanovení § 18, které upravuje odbornou kvalifikaci speciálního pedagoga. Speciální pedagog získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd
- zaměřené na speciální pedagogiku,
- zaměřené na pedagogiku předškolního věku nebo na přípravu učitelů základní školy nebo na přípravu učitelů všeobecně-vzdělávacích předmětů střední školy nebo na přípravu vychovatelů a
-
studiem k rozšíření odborné kvalifikace zaměřeným na přípravu speciálních pedagogů,
-
vysokoškolským vzděláním v akreditovaném bakalářském studijním programu zaměřeném na speciální pedagogiku a studiem k rozšíření odborné kvalifikace pro získání způsobilosti provádět speciálněpedagogické poradenství, nebo
-
studiem k rozšíření odborné kvalifikace pro získání způsobilosti vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a…