Zavřít
dnes je 26.11.2025

Input:

Dotace a záruka za úvěr na projekty odpadového hospodářství obcí

15.11.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

10.4.2
Dotace a záruka za úvěr na projekty odpadového hospodářství obcí

Ing. Pavel Večeřa

Možnost zvýhodněného financování (dotace a záruka za komerční úvěr) pro obce – Projekty v oblasti odpadového hospodářství - výzva OPŽP FN č. 1/2025 oběhové hospodářství

Článek seznámí čtenáře s možností získání dotace a záruky k úvěru na financování projektů v oblasti odpadového hospodářství. Jedná se o již vyhlášenou výzvu z OP Životní prostředí č. FN č. 1/2025. Získáním záruky k zaručenému úvěru může být u věřitelské banky zajištěno výhodnější úročení, protože získáním riziky získává klient (dlužník a příjemce dotace) vyšší bonitu, je tedy při posuzování považován ze méně rizikový z hlediska rizika budoucího nesplácení úvěru. SFŽP se vydáním záruky stává ručitelem, tj. má za povinnost splatit část úvěru, v případě, že se dlužník dostane do situace snížené likvidity (neschopnosti splácet).

Co je cílem a podstatou projektů v oblasti odpadového hospodářství?

Projekty podporované v rámci OPŽP zaměřené na odpadové hospodářství mají za cíl zvýšit efektivitu a snížit negativní dopady na životní prostředí při třídění, sběru a materiálovém či energetickém využití odpadů. V rámci dotačních výzev bylo možné v minulosti žádat o peněžní prostředky např. na pořízení kompostérů, budování re-use center, výstavbu sběrných dvorů nebo modernizaci systémů pro oddělený sběr odpadů.

V oblasti sběru a třídění odpadů bývají typickými podpořenými projekty např.:

  1. výstavba a modernizace sběrných dvorů;
  2. zefektivnění systémů odděleného sběru, včetně systémů door-to-door a zavedení systémů PAYT (“Pay-as-you-throw“).

V oblasti opakovaného materiálového využití odpadů (recyklace) bývají takovými typickými projekty např.:

  1. výstavba, rekonstrukce a modernizace zařízení pro energetické a materiálové využití odpadů;
  2. zavádění dodatečných zařízení a procesy pro třídění a dotřiďování odpadů. 

Kdo může o tuto dotaci a záruku požádat?

Žadatelem o dotaci a záruku k zaručenému komerčnímu úvěru ve výzvě OPŽP č. FN č. 1/2025 mohou být:

  1. územní samospráva (obce, kraje, dobrovolné svazky obcí včetně společenství obcí, městské části hlavního města Prahy, příspěvkové organizace zřízené obcemi nebo kraji);
  2. obchodní subjekty a podniky zapojené do oběhového hospodářství nebo zavádějící inovace v tomto sektoru (např. akciové společnosti, společnosti s ručením omezením, fyzické osoby podnikající s platným oprávněním na nakládání/obchodování s odpady, popř. nebezpečnými odpady dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech).
  3. státem zřízené nebo založené subjekty (národní podniky, státní podniky, státní příspěvkové organizace za podmínky, že jim příslušná legislativa dovolí čerpat komerční úvěr);
  4. neziskový sektor (zájmové sdružení právnických osob, církve a náboženské společnosti a jejich svazy a jimi evidované právnické osoby);
  5. veřejnoprávní instituce, vysoké školy, školy a školská zařízení a školské právnické osoby, veřejné výzkumné instituce a výzkumné organizace podle zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu a experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů, pokud jsou veřejnoprávními subjekty, a další subjekty splňující definici organizace pro výzkum a šíření znalostí dle Rámce pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2022/C 414/01);
  6. obchodní společnosti a družstva.

Může o tuto dotaci požádat také obec?

Jak již je uvedeno u předešlé otázky, příjemci těchto dotací a záruk dle výzvy č. FN č. 1/2025 OPŽP mohou být obce nebo dobrovolné svazky obcí. Např. více obcí může být sdruženo v dobrovolném svazku obcí a podílet se na realizaci a financování doplnění a zvýšení účinnosti třídicí linky na komunální odpad nebo zdokonalení čistírny odpadních vod o další funkce (např. zpracování kalů pro materiálové využití).

Na jaké výdaje lze dotaci získat (způsobilé výdaje)?

U výzvy OPŽP č. FN č. 1/2025 za způsobilé výdaje jsou obecně považovány stavební práce, dodávky a služby bezprostředně související s předmětem podpory (tj. výstavba, rekonstrukce, modernizace zařízení odpadového hospodářství), zejména pak: 

  1. třídění, dotřiďování a úprava vybraných odpadů: výstavba/modernizace (s navýšením kapacity) třídicích a dotřiďovacích linek pro separaci/úpravu ostatních odpadů;
  2. materiálové využití vybraných odpadů: výstavba/modernizace (s navýšením kapacity) zařízení pro materiálové využití ostatních odpadů. Vstupem do zařízení bude odpad a výstupem materiál/výrobek, který přestal být odpadem;
  3. zpracování čistírenských kalů pro následné materiálové využití: výstavba/modernizace (s navýšením kapacity) zařízení pro úpravu a využití čistírenských kalů pod katalogovým číslem 19 08 05 (například: odvodnění, tepelná úprava, hygienizace atd.). Zařízení musí vést k materiálové k následnému materiálovému využití zpracovaných čistírenských kalů;
  4. chemická recyklace vybraných odpadů: výstavba/modernizace (s navýšením kapacity) zařízení pro chemickou recyklaci ostatních odpadů, která povede k následnému materiálovému využití;
  5. zpracování nebezpečných a zdravotnických odpadů: výstavba/modernizace (s navýšením kapacity) zařízení pro zpracování nebezpečných a zdravotnických odpadů. Podrobnosti v Příloze č. 1 výzvy č. FN 1/2025 Kategorizace dle typu opatření.

Nákup hmotného majetku (zařízení) a nehmotného majetku, zejména nové zařízení nezabudované do stavby, technologie, software atd. musí mít prokazatelně přímý vztah k cíli podpory (zvýšení efektivnosti a kapacity zařízení v oblasti odpadového hospodářství).

Maximální nákladovost (způsobilé přímé realizační výdaje) vzhledem ke kapacitě musí být 45 000 Kč/t odpadu za rok bez DPH. V případě nebezpečných odpadů u zdravotnických zařízení musí být maximální nákladovost 200 000 Kč/t odpadu za rok bez DPH. Nákup nemovitostí je způsobilý maximálně do limitu 10 % z celkových ostatních způsobilých realizačních výdajů. Projektová příprava (příprava žádosti o podporu, projektové dokumentace apod.) je limitována max. do 5 % celkových způsobilých realizačních výdajů.

Detailní informace o věcné a časové způsobilosti výdajů jsou uvedeny v kapitole C.7.3 PrŽaP (Pravidla pro žadatele a příjemce). Blíže viz odkaz: https://opzp.cz/dokumenty/pravidla-pro-zadatele/ .

Jsou určeny výdaje, na něž nelze dotaci čerpat?

U výzvy OPŽP č. FN č. 1/2025 jsou nezpůsobilými výdaji:

  1. výdaje na opatření, která neodpovídají zaměření programu a podmínkám výzvy OPŽP č. FN 1/2025;
  2. poplatky za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu či pozemků určených k plnění funkcí lesa;
  3. daně – DPH (s výjimkou dle čl. 8.2.5 výzvy č. FN č. 1/2025), přímé daně, daň darovací a dědická, daň z nemovitosti, silniční daň, clo,
  4. výdaje na zajištění relevantních stanovisek;
  5. vyvolané investice, které nejsou spojeny výhradně a přímo s účelem projektu;
  6. rozpočtová rezerva;
  7. mzdové a ostatní výdaje na zaměstnance, režijní a provozní výdaje.

Jsou stanoveny podmínky, které musí budoucí příjemce splnit?

Příjemce dotace/záruky je povinen splnit závazné indikátory:

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...