1.103
Adaptační období v 1. ročníku základní školy – nutnost nebo vstřícný krok směrem k podpoře plynulého přechodu z mateřské do základní školy?
PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.
(Ne)užitečnost odkladů povinné školní docházky je odborníky diskutována již delší dobu. Pokud odhlédneme od legislativních změn, které jsou aktuálně v procesu schvalování a měly by vstoupit v platnost od školního roku 2026/2027, a podíváme se na vstup do základní školy nikoliv optikou dítěte připraveného na školu, ale optikou učitele připraveného na každé dítě a na připravenost na školu jako záležitost především socio-emočního rozvoje dítěte, začnou odklady povinné školní docházky postrádat smysl.
Změňme perspektivu: místo "je dítě připravené na školu?" se ptejme "je škola připravená na každé dítě?"
Pro učitele 1. ročníků ZŠ by nemělo schválení legislativní změny přinést nadměrnou zátěž – naopak: sníží se věkové rozpětí žáků, kteří do 1. ročníku vstupují, přiblíží se úroveň jejich schopností a dovedností závislých na jejich vývojových možnostech. I mezi žáky, kteří nastupují do školy v září, které následuje po dovršení jejich 6 let věku, může být věkový rozdíl 11 měsíců a pokud připočteme možný rok odkladu, dostáváme se na možný rozdíl 23 měsíců mezi žáky v jedné třídě.
NahoruRozvolnění počátku školní docházky
Jedním z důvodů žádostí o odklad je obava z tlaku na výkon. Nový Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2025) proto:
-
akcentuje osobnostně rozvojové pojetí prvostupňového vzdělávání,
-
deklaruje návaznost na předškolní vzdělávání především v rozvoji klíčových kompetencí a základních gramotností,
-
stanovuje požadavek na adaptační období v 1. ročníku ZŠ.
Změna v RVP není jen formální – má za cíl snížit náraz při vstupu do školy.
Nastavení adaptačního období by mělo vycházet z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (2025):
Očekávané výsledky učení v klíčových kompetencích a vzdělávacích oblastech z RVP PV dávají učiteli v 1. ročníku základní školy představu o tom, k čemu jsou děti v předškolním vzdělávání vedeny a co obvykle na vstupu do základního vzdělávání dokážou. Učitel na tyto výsledky navazuje s respektem k jejich aktuálním potřebám, možnostem a zájmům. Jedná se o následující dovednosti:
-
projevuje zájem o učení, objevování a poznávání světa kolem sebe;
-
poradí si v běžných situacích;
-
má osvojené základní sebeobslužné návyky;
-
vyjadřuje své potřeby;
-
pojmenuje své silné a slabé stránky, zájmy;
-
domluví se s ostatními, spolupracuje;
-
dodržuje základní společenská pravidla;
-
chová se ohleduplně k druhým;
-
adaptuje se na nové prostředí a přijímá změny.
NahoruPlynulá návaznost mezi MŠ a ZŠ
Návaznost předškolního a základního vzdělávání můžeme sledovat přímo v online prostředí , kde jsou oba Rámcové vzdělávací programy zveřejněny. Přes jednoduchou funkci, kterou jsou propojeny předcházející a následující očekávané výsledky učení se můžeme podívat na již uvedené propojení klíčových kompetencí, ale i vzdělávacích oblastí. Přímo ve školním prostředí můžeme návaznost podpořit také volbou shodných vzdělávacích strategií, které jsou pro oba stupně vzdělávání společné. Jsou to např.:
-
kooperativní učení,
-
hra a situační učení,
-
badatelské aktivity,
-
místně zakotvené učení.
Cílem adaptačního období je:
-
ulehčit přechod do nového prostředí,
-
zvyknout si na organizační formy související s učením,
-
rozvíjet dovednosti potřebné pro orientaci a pobyt ve školním prostředí,
-
vytvořit pozitivní klima třídy jako nové sociální skupiny,
-
naučit se komunikovat a spolupracovat i přes odlišnost v zájmech, schopnostech a dovednostech.
To, co se podaří během adaptačního období vybudovat, je základem pro další práci a rozvoj během celého (nejen) prvního školního roku.
NahoruSpolupráce s rodiči od začátku
Proto je nezbytné nastartovat vhodným způsobem vzájemnou komunikaci a spolupráci mezi nimi a učitelem. První komunikační příležitostí jsou již zápisy do základní školy. Přestože se dítě nemusí zápisu zúčastnit, aby bylo zapsáno, je doporučováno připravit motivační část zápisu tak, aby se z pohledu dítěte a jeho rodičů jednalo o významnou společenskou událost . Pojetím zápisu dává škola mimo jiné signál, zda vnímá rodiče jako partnery při vzdělávání jejich dítěte a zda je připravena na rozmanitost dětí a jejich potřeb.
Informativní schůzky (červen) jsou příležitostí učitele k:
-
představení své profesní filozofie,
-
sdílení záměrů a vzdělávacích metod a forem, které ve své práci využívá,
-
upravení představ a očekávání rodičů, kteří vycházejí ze své vlastní školní zkušenosti.
Pro společnou podporu dítěte v prvních týdnech školní docházky je možné využít infografiku Jak můžete podpořit své dítě v prvních týdnech školní docházky , která na základě poptávky učitelů – elementaristů vznikla v Národním pedagogickém institutu ČR.
NahoruNejde o rezignaci na naplňování cílů, ale o jejich rozložení
Nastavením adaptačního období nerezignujeme na naplňování vzdělávacích cílů. Nicméně rozvolnění na počátku 1. ročníku ZŠ, respektive rozložení současných obvyklých požadavků do prvních dvou let je žádoucí. Při úpravě školních vzdělávacích programů je možné se inspirovat Modelovými školními vzdělávacími programy, které vytvořil Národní pedagogický institut ČR (2024), kde je požadavek na odlehčení náročnosti počátku školní docházky reflektován a odráží se ve formulovaných školních očekávaných výsledcích učení i v nastavení týdenní časové dotace na nejnižší možné hranici 20 vyučovacích hodin. Tyto modelové školní vzdělávací programy budou ve školním roce 2025/2026 procházet pilotním ověřováním škol, které se k účasti dobrovolně přihlásily, nicméně jsou veřejně k dispozici a můžou sloužit pro inspiraci všem školám.
NahoruAsistent pedagoga jako standard
Pokud bude schválena legislativní změna, bude mít škola při 15 a více žácích 1. ročníku nárok na normovaného asistenta pedagoga. Bude se tedy jednat o stálou pracovní pozici. Tento asistent pedagoga je opatřením, které by mohli přivítat učitelé, kteří mají nyní velmi početné první ročníky a jsou na vysoké počty žáků…