1.6 Projektová výuka v současné škole
Paed. Dr. Nataša Mazáčová, Ph.D.


Jaké jsou možnosti a meze
projektů? |
Pedagogická inovace
Neuškodí připomenout, že koncepce projektového vyučování, ač se tak
mnozí domnívají, není nová, má poměrně bohatou historii, neboť byla rozvinuta
již na přelomu minulého století významným představitelem americké pragmatické
pedagogiky Johnem Deweyem především jako prostředek demokratizace a humanizace
tehdejší školy. Lze bez nadsázky říct, že významně ovlivnila reformní hnutí i
školní praxi v počátcích 20. století.
Nebudeme se ovšem zabývat historií projektového vyučování. Naším
hlavním záměrem je zamyslet se nad přednostmi, či lépe řečeno možnostmi, ale
také mezemi či omezeními, které práce s projektovým vyučováním přináší.
V soudobé pedagogické praxi existuje celá řada pedagogických inovací,
prostřednictvím nichž mohou učitelé měnit a zkvalitňovat vyučování ve škole.
Jednou z významných cest, jak měnit a rozvíjet školu, a to především zevnitř,
je projektové vyučování, které je mezi učiteli i žáky poměrně oblíbené.
V kontextu s tvorbou a zařazováním průřezových témat do výuky na
základních a středních školách se jako velmi podnětné jeví právě projektové
vyučování.
Zkušenosti tvořivých učitelů a hodnocení spokojených žáků ukazují, že
projekty jsou jednou z vhodných cest, jak uchopit zajímavé problémy.
Projektové vyučování usiluje o překonávání takových neduhů tradiční
školy, jako je izolovanost a roztříštěnost poznatků, odtrženost od reality
života, mechanické učení a strnulost školní práce. Projektové vyučování reaguje
na takové nedostatky běžné školy, jako je nízká motivace žáků, odcizení zájmů
žáků, pamětné či jednostranně kognitivní učení.
Jednoznačně lze konstatovat, že pokud je projektové vyučování učiteli
realizováno promyšleně a v součinnosti s ostatními prvky vyučování (např. cíli,
obsahem, organizačními formami, metodami a podmínkami s ohledem na osobnost
žáka i učitele), stává se hodnotným doplněním a zkvalitněním výuky, neboť
umožňuje prohlubovat a obohacovat kvalitu učení a vyučování.
Čím se vyznačuje projektové vyučování
oproti tradiční frontální práci? |
Pojem zkušenost
Abychom lépe pochopili přednosti i meze projektové výuky, je třeba ve
stručnosti charakterizovat, co je její podstatou.
Učitelé, kteří se chtějí pustit do samostatné přípravy projektů, by
měli znát nejen jeho možnosti, ale také jistá omezení, která s sebou tato výuka
přináší. Čím se tedy odlišuje projektové vyučování od frontálního, které přímo
řídí učitel?
Projektové vyučování se orientuje především na zkušenosti žáka.
Podstatou pojmu zkušenost je myšlenka, že předměty získávají význam potud,
pokud se včleňují do lidských zkušeností nebo jsou používány ve společné
činnosti. Tyto zkušenosti jsou založeny na aktivním vztahu žáka k okolnímu –
přírodnímu či společenskému prostředí. To platí i pro projektové vyučování.
Každý učitel ze své praxe ví, že v kontextu se životem, který je žákům
blízký, vznikají otázky, probouzí se přirozený zájem o poznávání. Jde o
obohacování a rekonstrukci zkušeností žáků. Nejde ovšem o jakoukoli zkušenost,
o pouhé spontánní získávání zkušeností, ale o jejich promýšlení, zpracovávání a
hodnocení. Jde především o snahu spojit obsah učení se životem. V souvislosti s
oporou žáků o zkušenost je významným východiskem projektové práce
konstruktivistické pojetí vyučování. Je vhodné připomenout, že dalším významným
předpokladem projektové výuky je skutečnost, že nelze od sebe odtrhnout poznání
a činnost, „práci hlavy a práci rukou“. Společná činnost žáků je nejdůležitější
prostředek k rozvoji dispozic jedince. Mělo by jít zároveň o takovou činnost,
se kterou se děti ztotožňují a kterou emocionálně prožívají, tedy která je jim
velmi blízká.
Jak nejlépe postupovat, co
neopomenout? |
Fáze a významné momenty projektové práce
Abychom ještě lépe pochopili podstatu projektové výuky, naznačme si,
jaké kroky by měl učitel zvažovat, jestliže chce připravit projekt. Jedině tak
se totiž vyhne úskalím, která mohou nastat při jeho realizaci. Na co je tedy
dobré pamatovat?

Jedná se o následující fáze:
-
přípravná fáze – ujasnění úkolů,
-
hledání plánu řešení,
-
vlastní aktivity vedoucí k řešení problému,
-
zveřejnění výsledků a prezentace,
-
vyhodnocení.
Přípravná fáze – ujasnění úkolů
V přípravné fázi by si měl učitel především ujasnit cíl a úkoly
projektové výuky tak, aby volba nebyla nahodilá. Měl by zvolit témata či
situace, které představují pro žáka skutečný problém. Mohou to být situace,
které nejsou typicky školní a vycházejí ze životního prostředí žáků, jejich
místa bydliště, domova, událostí, které žáci skutečně prožívají. Může se jednat
o problémy, jež si žáci sami volí a chtějí je řešit. Při návrzích se cení a
akcentuje iniciativa žáků. Může se jednat např. o takové nápady, které se dále
v diskusi zpřesňují (např. problematika drog či jiných závislostí, současné
problémy ekologie, historické památky mého města či obce apod.).V kontextu
průřezových témat v RVP mohou učitelé hledat vazbu na tematické okruhy.
Například v průřezovém tématu Enviromentální výchova lze využít podnětů k
tematickému okruhu Vztah člověka a prostředí či Lidské aktivity a životní
prostředí apod. Takové projekty mají přesah do reálného života žáků, dotýkají
se jejich životních zkušeností. Studenti učitelství během pedagogické praxe na
fakultní základní škole připravili a zrealizovali velmi zdařilé projekty na
následující témata: „Voda kolem nás“, „Jeden všední den v Anglii“, „Přísloví v
našem životě“, „Písnička pro děti v mateřince“ apod.
Hledání plánu řešení
Následné kroky pak spočívají v tom, že učitel s žáky prodiskutuje plán
řešení vybraného problému. Žáci pak společně formulují a upřesňují otázky,
které jsou řešitelné a které budou skupiny či jednotlivci řešit. Společně se
formuluje, jaká bude forma výsledku, zda to bude např. sdělení, výstava,
referát, model, dokumentace, obraz apod. V této fázi je třeba, aby učitel
podnítil diskusi všech žáků tak, aby měli možnost vyjádřit svou představu,
projevit iniciativu a vlastní názor. Výsledný plán je vhodné ve třídě či ve
skupině nějak publikovat, např. vyvěsit ve formě plakátu apod.
Vlastní aktivity vedoucí k řešení problému
V další fázi jsou rozvíjeny aktivity a činnosti, které vedou k řešení
problému. Pro žáky by mělo být jednoznačné kdo, co a jak udělá. Skupiny či
jednotlivci se věnují řešení svých úkolů.
Je to fáze, kdy žáci např. pracují se zdroji informací, shromažďují
potřebný materiál (encyklopedie, sborníky, obrázkové knihy), vyrábějí různé
předměty, sestrojují modely, připravují výstavku apod.
Zveřejnění výsledků a prezentace
Poslední kroky projektu vedou ke zveřejnění výsledků práce a
vyhodnocení práce na projektu. Výsledky projektu je vhodné prezentovat co
nejširšímu okruhu zájemců nejen z prostředí školy, ale také rodin žáků, regionu
apod., a to především z důvodu zvýšení motivace žáků k dalším podobným
aktivitám. Vhodnou formou se může stát i vlastní aktivní tvorba internetových
stránek žáky nebo prezentace v podobě modelů, nástěnek, školních časopisů,
výtvarných produktů, fotoalb apod.
Vyhodnocení projektu
Důležité je přemýšlet o problému hodnocení projektového vyučování.
Vzhledem k tomu, že projekty poskytují velký prostor pro utváření a rozvíjení
klíčových kompetencí žáků vymezených v RVP a ŠVP, lze při hodnocení projektové
práce vyjít ze strategií hodnocení klíčových kompetencí. Charakter práce žáků
nad projekty napomáhá rozvoji všech klíčových kompetencí, především pak
kompetence k učení, k řešení problémů, kompetence pracovní a komunikativní.
Projektové vyučování vytváří takové didaktické situace, které jedinečným
způsobem podněcují žáky k přirozenému rozvoji schopností, dovedností a
zkušeností důležitých pro pracovní i osobní život žáků. Základní myšlenkou této
výuky je samostatnost žáků. A to jak při formulaci otázek a problémů, tak při
jejich řešení i prezentaci výsledků práce. Je obvyklé, že při této formě výuky
se tolik neposuzuje výkon a nepoužívá se klasifikace. Učitel, často spolu s
žáky, posuzuje, jak se žáci zhostili formulace problémů či jak prezentovali
svoje výsledky. Předmětem hodnocení tedy není pouze výsledek – izolované
poznatky, ale také pracovní proces a konkrétní dovednosti, k jejichž rozvoji
prostřednictvím projektové práce došlo. Vhodné je užívat formy slovního
hodnocení, které posuzuje úroveň činnosti jak jednotlivých žáků, tak činnost
pracovních skupin. V projektech lze využívat také sebehodnocení a vzájemné
hodnocení mezi žáky. S výstupy a výsledky projektů je vhodné dále pracovat,
rozvíjet získané kompetence žáků, učitelům se nabízí podněty formativního
hodnocení.

Projektové vyučování realizované v rámci výuky může mít různý
rozsah. V počátečních fázích může jít pouze o uskutečnění jedné či několika
málo hodin, jindy se danému tématu mohou žáci věnovat i více hodin či dní.
Drobnější projekty se realizují v rámci jednotlivých předmětů, rozsáhlejší pak
jejich hranice překonávají. Může se jednat o tzv. oborové dny, celoškolní
projekty, projekty, jež jdou za hranice školy a jsou realizovány ve spolupráci
s jinými školami, institucemi, firmami apod. Za nejrozvinutější formu se
pokládají velké projekty organizované např. v tzv. projektovém týdnu apod.
Projekty jsou většinou realizovány skupinovou prací žáků, kdy se všichni v
rámci skupiny podílejí na uskutečnění předem stanoveného úkolu.
A co nám projekty přinášejí? |
Přednosti projektové práce
Významným pozitivním prvkem projektové výuky je skutečnost, že
problémy, které žáci řeší, odpovídají komplexnímu pohledu skutečného světa,
nejsou členěny vědeckým systémem jednotlivých předmětů. Žáci tedy získávají
poznatky a zkušenosti uceleně v integrativní podobě, bez roztříštěnosti. Na
určitý jev se dívají očima více předmětů, a tak jim poznatky lépe zapadají do
souvislostí, do systému myšlení a poznání. Snaha propojit vyučování se životní
realitou umožňuje přesah „vyumělkovaných“ či „vypreparovaných“ pohledů školního
učení na věci a jevy kolem nás. Žáci tak mají možnost blíže se seznámit s
realitou života.
Další předností projektového vyučování je skutečnost, že žáci mají
možnost pracovat v týmu. Tím, že řeší úkoly ve skupinách, získávají a rozvíjejí
komunikativní a sociální zkušenosti a dovednosti, učí se vzájemně si pomáhat,
respektovat názor ostatních, mají možnost uplatnit se i ti méně schopní a
pasivní žáci, vyměňovat si názory, obhajovat své pozice či vést kolektiv.
Tím, že projektové vyučování není vedeno snahou naučit co nejvíce a v
co nejkratším čase, akcentuje takové kvality výuky, které rozvíjejí specifické
vlastnosti osobnosti žáků, jako např. aktivitu, iniciativu, samostatnost či
tvořivost.
Tím, že jsou žáci pozitivně motivováni, učí se chápat životní význam
poznání. Žáci získávají a rozvíjejí takové dovednosti jako: plánovat vlastní
práci, dokončovat ji i přes překážky a nést za ni zodpovědnost. Jde tak o
rozvoj pracovních kompetencí, jež mají významný přesah do oblasti tzv.
metakognitivních dovedností žáků. To je cesta určité vyváženosti mezi
zkušenostmi žáků a systematickým poznáváním.
Když se totiž děti učí vlastní aktivitou, tak jak jim to umožňuje
skupinový projekt, snadněji, lépe a dlouhodoběji si zapamatovávají poznatky než
při pasivním učení.
Při skupinových projektech mají žáci silnější motivaci dokončit práci,
neboť se sami rozhodují, jak bude práce probíhat. Učitel je v roli poradce,
průvodce, který radí, pomáhá, usměrňuje a koordinuje.…