2.2.4
ŠVP MŠ po revizi RVP PV – vzor
Mgr. Lenka Polášková
Vzor je inspirací, možností, námětem, pomůckou při aktualizaci, nikoliv dogmatem. Obsahuje vzorové zpracování jednotlivých částí obsahu dokumentu, se zohledněním požadavků vyplývajících z revize Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Součástí je také ukázka rozpracování jednoho integrovaného bloku, názorně s barevným rozlišením.
NahoruÚvod
Školní vzdělávací program (dále jen ŠVP), je určen nejen pro učitele, asistenty pedagoga, školní asistenty, ale také pro rodiče, děti, ostatní zaměstnance naší MŠ a vnější partnery – všechny, kteří se podílejí na tvorbě a chodu naší školy jako partneři. ŠVP reaguje na změny v oblasti celkové koncepce, zaměření mateřské školy a revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Školní vzdělávací program vznikl, na základě vyhodnocení komplexní strategické analýzy pedagogických pracovníků., která byla realizována v období.... a na základě výsledků evaluační činnosti.
Název ŠVP: "Objevujeme svět s Lukáškem a Emilkou".
NahoruObsah ŠVP
- Základní informace o škole a její charakteristika
- 1.1.
Identifikační údaje.
- 1.2.
Charakteristika školy, její zaměření, filozofie a poloha.
- 1.3.
Oblast psychosociálních podmínek, životosprávy, organizace a věcných podmínek a denního režimu.
- 1.4.
Informace o principech Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (informace pro nepedagogické pracovníky, rodiče a širokou veřejnost).
- Charakteristika našeho vzdělávacího programu a podmínky vzdělávání
- 2.1.
Krátkodobé záměry a cíle z hlediska dítěte.
- 2.2.
Dlouhodobé záměry z hlediska dítěte.
- 2.3.
Krátkodobé záměry z hlediska školy a jejích zaměstnanců.
- 2.4.
Dlouhodobé cíle z hlediska školy a jejích zaměstnanců.
- 2.5.
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných.
- 2.6.
Vzdělávání dětí ve věku dvou až tří let.
- Obsah vzdělávání
- 3.1.
Emilka a Lukášek a taje lidského těla (dle RVP PV Dítě a jeho tělo).
- 3.2.
Cestování za poznáním (dle RVP PV Dítě a jeho psychika).
- 3.3.
Podej mi ruku a nikdy nebudeš sám (dle RVP PV Dítě, ten druhý a společnost).
- 3.4.
I jedna kapka v moři vytváří oceán (dle RVP PV Dítě, ten druhý a společnost).
- 3.5.
Tajuplný svět okolo (dle RVP PV Dítě a svět).
4. Systém autoevaluace a koncept hodnocení.
PŘÍLOHY
-
Desatero pro rodiče dětí předškolního věku
-
Konkretizované očekávané výstupy
-
Minimální preventivní program
-
Adaptační plán
Nahoru1. Základní informace o škole a její charakteristika
1.1 Identifikační údaje
Mateřská škola je odloučeným pracovištěm základní školy.
Sídlí na ulici:
Kontaktní email mateřské školy:
Ředitelka školy:
Kontaktní email ředitelky školy:
Zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání:
Email zástupkyně ředitelky pro předškolní vzdělávání:
Telefon:
Zřizovatel školy:
Webový portál mateřské školy:
Platnost školního vzdělávacího programu:
Účinnost školního vzdělávacího programu:
Č.j.:
Školní vzdělávací program byl projednán pedagogickou radou, dne:
Školní vzdělávací program byl schválen ředitelkou školy, dne:
Zpracovatel kurikula:
Konzultační tým pro zpracování kurikula:
Nejvyšší povolený počet dětí v MŠ:
1.2 Charakteristika školy, její zaměření, filozofie, vize a poloha
Mateřská škola se nachází na adrese:
Přestože se nachází v sídlištní zástavbě, je obklopena zelení a zázemím rozsáhlé školní zahrady, s širokou nabídkou bezpečných herních prvků, dětských pískovišť a dopravním hřištěm. Celý areál je oplocený. Kapacita školy je 124 dětí. Ve věku od zpravidla 3 let do zpravidla 6 let.
Mateřská škola je součástí základní školy.
Budova školy prochází průběžnou revitalizací. V minulosti proběhla například výměna oken, zateplení budovy nebo rekonstrukce střechy. Stejně tak interiér průběžně prochází rekonstrukcí. V minulých letech proběhla rekonstrukce koridoru nebo sociálních zařízení dětí i zaměstnanců školy v budově A.
Škola má samostatnou školní jídelnu a prádelnu.
Informace k počtu tříd a jejich zaměření:
-
3 běžné, heterogenní třídy s kapacitou 24 dětí;
-
3 logopedické třídy, s kapacitou max. 14 dětí;
Třídy odpovídají hygienickým požadavkům, jsou vybaveny vhodným nábytkem. Jejich členění je rozděleno do částí, ve kterých probíhá stolování, hygiena, hra a odpočinek.
Třídní učitelky i asistenti pedagoga vytváří podnětné prostředí. Dětem vytváří pestrou vzdělávací nabídku i aktivity. Výchovně-vzdělávací činnost odpovídá požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Celým dnem prolínají individuální, skupinové i frontální – hromadné činnosti.
Zatímco u mladších dětí jsou činnosti a aktivity třídních učitelek a asistentů pedagoga zaměřeny na úspěšnou adaptaci, samostatnost a posilování prosociálního chování mezi dětmi. Starším dětem je pak nabízena řada projektových a výjezdových aktivit. Cíl pedagogů je zaměřený primárně na úspěšný přechod dětí z mateřské školy do školy základní.
Vzdělávací činnost je realizována:
-
Prožitkovými formami učení
Je založené na přímých prožitcích dítěte, na učení se v autentických situacích nebo situacích blízkých reálnému životu. Podporuje zvídavost dítěte, jeho aktivitu a potřebu objevovat.
-
Kooperativními formami učení
Jsou založené na spolupráci dětí, ponechává dostatek prostoru pro vyjádření sebe sama, umožňují dětem rozvíjet se v souladu s jejich dispozicemi.
-
Situačními formami učení
Staví na využití situací, které se kolem nás v reálném životě dějí. Pomáhá dítěti lépe porozumět světu a dění v něm.
-
Sociálními učení
Jsou hlavním nástrojem socializace, při kterém si děti osvojují komplexní způsoby chování a jednání, a to všemi třemi základními formami: sociálním posilováním, nápodobou a identifikací.
Další užité formy vzdělávání dítěte a jeho osobnostního rozvoje:
Například:
-
návštěvy knihoven;
-
neformální vzdělávání;
-
spolupráce s vnějšími partnery;
-
rozvoj digitálních kompetencí a pestrost užitých forem;
-
aktivity zaměřené na oblast rozvoje gramotností;
Širší spektrum vzdělávacích strategií nabízí dětem:
-
dostatek prostoru pro volnou hru;
-
dostatek pohybu a pohybové aktivity;
-
dostatečný prostor pro realizaci dítěte a prostor pro prožitky spojené s úspěchem;
-
prostor pro spontánní i řízení činnosti a aktivity;
-
didakticky promyšlené a cílené činnosti;
-
prostor pro činnosti, ke kterým se děti mohou vracet, v případě, že je zaujmou a přináší jim příjemné prožitky;
-
rituály;
-
střídání vzdělávací nabídky;
-
procvičování praktických činností, jemné motoriky s důrazem k samostatnosti dětí.
Aktivně rozvíjíme oblast motivace dětí. Motivace dává poznávacímu procesu energii i orientaci, a proto hraje klíčovou roli v kvalitě celého procesu učení. Vnímáme, že dítě s vnitřní potřebou poznávat poznává intenzivněji, hlouběji a komplexněji než to, které je k poznávání donuceno. Pak nelze hovořit o motivaci, ale o stimulaci dítěte!
Všechny děti se chtějí učit, otázkou zůstává proces a motivace k učení "se“. Nutit děti, aby se chtěly v neinspirujícím prostředí nutit v době nezohledňující jejích psychosomatický stav, je ztrátou času.
Proto je oblast metodiky motivace naší prioritou.
Všem zaměstnancům školy záleží na vytváření laskavého, vlídného a bezpečného prostředí pro děti i jejich rodiče.
Zatímco u mladších dětí jsou činnosti a aktivity třídních učitelek a asistentů pedagoga zaměřeny na úspěšnou adaptaci, samostatnost a posilování prosociálního chování mezi dětmi. Starším dětem je pak nabízena řada projektových a výjezdových aktivit. Cíl pedagogů je zaměřený primárně na úspěšný přechod dětí z mateřské školy do školy základní.
ROLE UČITELEK MATEŘSKÉ ŠKOLY
Dlouholetou tradici má ve škole oblast logopedické prevence a logopedické péče. Vnější partnerství se speciálně – pedagogickým centrem přináší řadu výhod v oblasti propojení spolupráce rodiny-školy-speciálně-pedagogické organizace, při komplexní péči o dítě.
Každý den probíhá cílená náprava řeči zaměřená na výslovnost, oromotoriku a fonematický sluch. Aktivity směřují také k procvičování koncentrace pozornosti, koordinace ruky a oka nebo zrakovou percepci. Významně je v těchto třídách kladen důraz na individuální přístup ke každému dítěti a spolupráci rodiny, školy a školského poradenského pracoviště. S dětmi pracují kvalifikovaní učitelé i asistenti pedagoga.
Ukázky tříd:
Obr. 1: Třída Dráčci.
Obr. 2: Třída Zajíčci.
Obr. 3: Třída Myšky.
Obr. 4: Třída Žabičky.
Obr. 5: Třída Kočičky.
Obr. 6: Třída Medvídci.
Ukázky společných prostor mateřské školy a školní zahrady:
Obr. 7: Zahrada mateřské školy a její budova.
Obr. 8. Průchozí koridor v budově mateřské školy.
Spolupráce pedagogických pracovníků preferuje budování důvěry, slušnosti, korektnosti a spolehlivosti. Všichni zaměstnanci jsou vstřícní a ochotní. Mateřská škola je školou "otevřenou" pro rodiče, ale také pro učitele a studenty, kteří mají zájem o spolupráci. Požadujeme po pedagogických pracovnících pedagogické vzdělání, průběžné vzdělávání v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, pozitivní přístup a schopnost flexibilně reagovat na potřeby dětí. Zcela nepřijatelné jsou tělesné tresty, nucení k ležení na lehátku v období odpoledního odpočinku, nucení do jídla a autoritářský přístup. Rozvíjíme metody kooperačního učení a učení činnostního. Podporujeme prakticky orientované činnosti a aktivity, které připravují děti na reálné situace vyplývající z reálného života.
U dětí mladších tří let věku primárně volíme prožitkové učení, kooperativní učení a sociální učení.
VNĚJŠÍ PARTNERSTVÍ
-
Základní škola logopedická, s.r.o., v Ostravě-Hrabové nám poskytuje konzultace v oblasti logopedických vad, vývoje řeči a logopedické prevence u dětí. Realizujeme také spolupráci v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
-
Mateřská škola a základní škola speciální Diakonie ČCE Ostrava
-
Rozvíjíme spolupráci v oblasti příkladů dobré praxe, při realizaci náslechových hodin ve třídách pro děti s poruchami autistického spektra.
-
Spolupracujeme při realizaci odborných praxí a stáží studentů oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
PROJEKTY ŠKOLY
-
Zapojili jsme se do celostátního projektu Celé Česko čte dětem. Posláním obecně prospěšné společnosti Celé Česko čte dětem je prostřednictvím společného čtení budovat pevné vazby v rodině. Pravidelné předčítání dětem má obrovský význam pro rozvoj jejich emocionálního zdraví. Předčítání rozvíjí paměť a představivost, učí myšlení.
-
Rozvíjíme koncept "skutečně zdravé školy". Našim dlouhodobým cílem je zlepšování stravování dětí, posilování spolupráce s rodiči, v oblasti zdravého, životního stylu a směřování kroků k získání bronzové certifikace – ocenění v konceptu "Skutečně zdravá školka".
1.3 Oblast psychosociálních podmínek, životosprávy, organizace a věcných podmínek a denního režimu
Denní režim je rámcový, s přihlédnutím k věkovým a individuálním specifikům dětí.
Pedagogové volí primárně:
-
prožitkové učení;
-
kooperativní učení;
-
situační učení;
-
sociální učení;
Výchovně – vzdělávací činností prolínají metody frontální - hromadné, individuální i skupinové.
Předškolní výchova a vzdělávání odpovídá požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Rámcový denní režim je nastaven takto:
6:00 – 7:00
Scházení dětí ve třídě "scházecí".
7:00 – 8:00
Doba, kdy jsou děti již ve svých kmenových třídách.
V uvedeném čase probíhají zejména:
8:30 – 9:00
Čas určený k ranní rozcvičce, hygieně a dopolední přesnídávce.
9:00 – 10:00
Hlavní vzdělávací činnost:
-
didakticky zaměřené hry;
-
individuální, skupinové, frontální aktivity a činnosti;
-
výtvarné, hudební, dramatické, pracovní, literární, jazykové chvilky;
10:00 – 11:30
Pobyt venku (procházky a pobyt na zahradě mateřské školy).
Poznámka: V případě příznivého počasí, klimatických podmínek a rozptylových podmínek může být hlavní vzdělávací činnost realizována v exteriéru.
11:30 – 12:00
Hygiena, oběd, příprava k odpolednímu odpočinku:
-
při obědě třídní učitelky dbají na samostatnost dětí v rovině stolování;
-
pro všechny děti je povinný odpočinek, v minimálním rozsahu 20 minut;
12:00 – 14:00
Odpolední odpočinek:
-
poslech pohádek;
-
předčítání pohádek;
Nepřijatelné je v době odpočinku sledování televize dětmi.
14:00 – 14:30
Hygiena dětí, odpolední svačina (postupně vedená).
14:30 – 15:30
Odpolední aktivity:
15:30 – 16:30
Odpolední rozcházení dětí, v "rozcházecí" třídě.
Denní režim může být pozměněn v těchto případech:
-
účast dětí na školním výletě;
-
situace spojená s Nařízením Vlády České republiky a jiných dotčených orgánů státní správy, které ovlivňují režim a provoz zařízení předškolní výchovy a vzdělávání;
-
personální omezení;
-
lyžařský a plavecký výcvik;
-
programy pro rodiče;
-
nevhodné / vhodné klimatické a rozptylové podmínky;
-
individuální potřeby dětí, zejména dětí v adaptačním režimu a dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Pedagogové v rámci dodržování struktury denního režimu vždy přihlížejí k individuálním potřebám dětí a také jejich fyziologickým specifikům. To platí zejména v případech dětí mladších tří let. Zde se může program odchýlit vlivem aktuálního "rozpoložení" dětí či únavě. Vždy je nutné dbát citlivě a empaticky na potřeby konkrétního dítěte.
1.4 Informace o principech Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (informace pro nepedagogické pracovníky, rodiče a širokou veřejnost)
- Zde doplnit stručný popis RVP PV -
Nahoru2. Charakteristika našeho vzdělávacího programu a podmínky vzdělávání
Základní filozofie školního vzdělávacího programu spočívá v objevování světa dítětem. Prostřednictvím her, praktických činností a aktivit se dítě velice přirozeně seznamuje se světem okolo. Dostává odpovědi na "vnitřní otázky" a učitel je dítěti pomocníkem, průvodcem a partnerem při objevování. Skrytý, přesto podstatný význam spočívá v motivaci dítěte pro další učení, objevování světa a podpoře dítěte jako důležitého "článku" rodiny a světa okolo něj, který ovlivňuje svým chováním a svými činy. Klíčovými postavami je Lukášek a Emilka, děti, které děti v mateřské škole celým obdobím předškolního vzdělávání provází. jejich "zhmotnění" může být různé. Paní učitelky mohou použít symboliku v příběhu, pohádce, využít různých forem maňásků, loutek, nebo zvážit jinou formu děvčátka – Emilky a chlapce – Lukáška. Tyto postavy mají děti propojit se světem okolo, ale také napomoci důvěře a komunikaci mezi učitelem a dítětem.
2.1 Krátkodobé záměry a cíle z hlediska dítěte (období jednoho školního roku)
Z hlediska krátkodobých cílů, které směřujeme na období jednoho školního roku, se zaměříme: