dnes je 8.5.2025

Input:

Rámcový vzdělávací program

7.5.2025, Zdroj: Verlag Dashöfer

2.1
Rámcový vzdělávací program

2.1.1
Metodický přehled k revizi rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a aktualizaci ŠVP

Mgr. Lenka Polášková

V souladu s principy vzdělávací politiky ve Strategii 2030+ se zásadami a obecnými cíli vzdělávání vymezenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále ŠZ), jsou kurikulární dokumenty vytvářeny na dvou úrovních – státní a školní.

Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují rámcové vzdělávací programy (dále RVP), které vymezují závazné rámce vzdělávání pro předškolní, základní, střední vzdělávání, dále pro speciální, základní umělecké a jazykové vzdělávání. Školní úroveň představují školní vzdělávací programy (dále ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání v jednotlivých školách a ve školských zařízeních. ŠVP jsou zpracovávány pro vzdělávání, pro které byl vytvořen RVP, i vzdělávání, pro které RVP vytvořen nebyl (školní družiny, školní kluby atd.).

Rámcový vzdělávací program je závazný pro předškolní vzdělávání v mateřských školách, v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, v lesních mateřských školách, v přípravných třídách základních škol a ve třídách přípravného stupně základní školy speciální, zařazených do sítě škol a školských zařízení.

Legislativní vymezení RVP PV:

  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, středním odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.

  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.

  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

  • Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.

  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

  • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.

Dále:

  • Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů.

  • Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

  • Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

  • Vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů.

  • Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů (a příslušné prováděcí předpisy, zejména vyhláška č. 160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin); popř. další související předpisy.

Vzdělávací obsah je v RVP PV uspořádaný do čtyř vzdělávacích oblastí: biologické, psychologické, sociálně-kulturní a environmentální, které se prolínají, ovlivňují a podmiňují.  

Vzdělávací oblasti jsou nazvané: 

  • Dítě a jeho tělo

  • Dítě a jeho psychika

  • Dítě, ten druhý a společnost

  • Dítě a svět

Školní vzdělávací programy mají na všech svých úrovních společné znaky:

  • vycházejí ze společných hodnot podporujících žádoucí změny ve vzdělávání; 

  • podporují kompetenční model vzdělávání, který je zaměřen na propojení znalostí, dovedností, postojů a životních hodnot potřebných pro aktivní a odpovědný osobní, občanský a profesní život;  

  • formulují vzdělávací obsah stanovený pro jednotlivé stupně vzdělávání vzdělání;  

  • jsou závazné pro tvorbu ŠVP;  

  • podporují kvalitní vzdělávání a maximální rozvoj všech vzdělávaných pro jejich aktivní zapojení do společnosti;  

  • podporují společné vzdělávání a celoživotní učení;  

  • zdůrazňují profesní odpovědnost učitelů a ředitelů škol za kvalitu vzdělávání;

  • naplňují požadavky příslušného RVP;

  • zohledňují podmínky dané školy;

  • jsou závazné pro vzdělávání v dané škole.

ŠVP je možné upravit na základě jeho předchozího vyhodnocení, autoevaluace školy, v souvislosti s úpravou RVP PV nebo změnou právních předpisů, které mají na ŠVP vliv. Pokud není určeno jinak, ŠVP se aktualizuje k začátku nového školního roku.

Zásadnější úpravy jsou obvykle řešeny vydáním nového ŠVP. Úpravy menšího rozsahu mohou být realizovány formou dodatku ke stávajícímu ŠVP.

Forma vydání úprav je v pravomoci ředitele školy, musí být zajištěna jednoznačnost a srozumitelnost upraveného ŠVP, musí být zřejmé, odkdy jsou změny účinné a že změny vydal ředitel školy. Každá verze ŠVP má vlastní číslo jednací. Školní vzdělávací program (ŠVP) je určen nejen pro učitele, ale také pro rodiče, děti, ostatní zaměstnance MŠ – všechny, kteří se podílejí na tvorbě a chodu školy jako partneři, reaguje na změny v oblasti celkové koncepce školy a revizi RVP PV, zároveň by mělo jít o dokument, který se přizpůsobuje specifikům vzdělávání dětí mladších tří let.

Zásady pro vyhodnocování ŠVP

Mateřská škola vyhodnocuje ŠVP z pohledu kvality vzdělávání, zejména:

  • funkčnosti a srozumitelnosti dokumentu všem učitelům a dalším aktérům;

  • aktuálnosti personálního zajištění a podmínek pro realizaci vzdělávání;

  • naplňování vize a cíle, případně profilace školy;

  • uplatňování vhodných vzdělávacích strategií s ohledem na učení dětí;

  • funkčnosti procesu pedagogického diagnostikování;

  • zajištění individualizovaného vzdělávání vycházejícího z aktuálních potřeb, možností a zájmů každého dítěte;

  • aktuálnosti vzdělávacího obsahu.

Obsahový koncept ŠVP MŠ

Identifikační údaje školy

  • Název dokumentu "Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání" může být doplněn motivačním názvem, který charakterizuje školu nebo program;

  • název školy;

  • sídlo;

  • kontakt;

  • ředitel školy;

  • jméno osoby zodpovědné za tvorbu ŠVP;

  • údaje o zřizovateli;

  • číslo jednací;

  • platnost a účinnost dokumentu;

  • podpis ředitele a razítko školy nebo elektronický podpis ředitele.

Charakteristika školy

  • Lokalita školy;

  • charakteristika a specifika budovy/budov;

  • nejvyšší povolený počet dětí v mateřské škole;

  • specifika jednotlivých tříd.

Pedagogický tým školy

  • Obecný popis složení týmu školy;

  • profesní rozvoj pedagogických pracovníků.

Podmínky vzdělávání 

  • Psychosociální podmínky;

  • spolupráce se zákonnými zástupci;

  • organizace;

  • životospráva;

  • věcné podmínky.

Charakteristika vzdělávacího programu  

  • Vize a cíle vzdělávacího programu, případně profilace školy;

  • vzdělávací strategie, které jsou využívány k rozvoji klíčových kompetencí a základních gramotností;

  • nastavení procesu pedagogického diagnostikování;

  • způsob zajištění individualizace vzdělávání dětí na základě jejich potřeb, možností a zájmů.

Vzdělávací obsah

  • Integrované bloky ve flexibilním uspořádání;

  • další projekty a programy.

Flexibilně uspořádané integrované bloky, projekty a programy obsahují název, hlavní smysl a účel, očekávané výsledky učení, ke kterým jejich realizace směřuje. V ŠVP je popsané, jakým způsobem budou učitelé se vzdělávacím obsahem pracovat na úrovni třídy.

Plán autoevaluace

  • Oblasti autoevaluace;

  • cíle autoevaluace;

  • kritéria autoevaluace;

  • metody a nástroje pro autoevaluaci;

  • termíny a frekvence autoevaluace;

  • odpovědnost učitelů a dalších pracovníků.

Ukázka zpracované evaluační činnosti mateřské školy:

Jde o průběžné vyhodnocování vzdělávací a výchovné činnosti v mateřské škole, podmínek, průběhu a výsledku vzdělávání, dále otázek komunikace, spolupráce v pedagogickém týmu a součinnost na úrovni vnějšího partnerství. Tyto procesy nám poskytují zpětnou vazbu o kvalitě vlastní práce. Jde o systematický proces, jehož výsledky využíváme ke zlepšení vzdělávacího procesu a komplexně podmínek, za kterých se tento proces uskutečňuje.

Co evaluačním systémem v mateřské škole sledujeme:
  • Naplňování cílů školního programu.

  • Způsob zpracování a realizace obsahu vzdělávání.

  • Průběh vzdělávání.

  • Kvalitu podmínek vzdělávání.

  • Kvalitu práce pedagogů.

  • Výsledky vzdělávání.


Kritéria autoevaluace jsou obsažena v jednotlivých kapitolách RVP PV.

Předmět evaluace: Práce a činnosti, které s dětmi provádíme, reakce a chování dětí i celé skupiny, individuální rozvoj, relativní posun dítěte i celé skupiny, vývoj kvality pedagogické práce učitelek, věcné podmínky, životospráva, psychosociální podmínky, organizace řízení MŠ, personální pedagogické zajištění, spoluúčast rodičů.

Nástroje:
Rozhovor.
  • Diskuse.

  • Pozorování.

  • Hospitační činnost. Analýza výstupů dětí.

  • Pedagogické rady.



Zdroje informací:
Portfolia dětí.
  • Systém pedagogické diagnostiky.

  • Formulář sebehodnocení pedagogického pracovníka.

  • Výsledky prezenční, hospitační činnosti.

  • Kontrola zápisů v třídních knihách.

  • Hodnocení týdenních podtémat a měsíčních témat.

  • Výsledky individuálních konzultací s rodiči a zákonnými zástupci dětí.

  • Výsledky neanonymizovaných forem dotazníků pro účastníky výchovně-vzdělávacího procesu.

  • Komunikace v pedagogickém týmu.


PRAKTICKÁ ROVINA EVALUAČNÍ ČINNOSTI

Časový plán

A) Evaluace měsíčního tematického celku, podtématu a integrovaného bloku

Cílem je zhodnotit ukončený vzdělávací celek – vhodnost volby celku, reakce dětí, spolupráce, přínos pro rozvoj skupiny, naplnění stanovených cílů, dosažení očekávaných výstupů.
Nástroje evaluace:
  • Měsíční hodnocení činností.
    1x měsíčně.

  • Poznámky v TVP.
    Průběžně.


Kdo: Třídní učitelky.

B) Evaluace souladu RVP PV a ŠVP
Cílem je sledování naplňování cílů, vzdělávacího obsahu, podmínek, metod, forem práce (akce školy, zapojení rodičů do činnosti školy, pedagogický přínos).

Nástroje evaluace:
  • Pedagogické rady.
    Čtvrtletně.

  • Hospitační záznamy.
    Dle plánu hospitační činnosti ředitelky MŠ.


C) Evaluace rozvoje dětí v pojetí kompetencí stanovených RVP PV
Cílem je sledování vývojových pokroků jednotlivých dětí, hodnocení dynamiky skupiny dětí i celé skupiny, rozvoj klíčových oblastí kompetencí, definovaných RVP PV.
Nástroje evaluace:
  • Systém pedagogické diagnostiky.
    Průběžné zaznamenávání informací.

  • Tandemové hodnocení třídních učitelek.
    Konzultace, rozhovor, diskuse, cílená analýza.

  • Zpětná vazba asistenta pedagoga směrem k třídním učitelkám.
    Konzultace, rozhovor, diskuse, cílená analýza.

  • Konzultace se školskými poradenskými zařízeními.
    Průběžně.

  • Konzultace s vnějšími partnery (např. nízkoprahové, neziskové organizace).
    Dle potřeby.


Kdo: Třídní učitelky; asistenti pedagoga.

D) Evaluace podmínek vzdělávání dle kritérií stanovených RVP PV
Zhodnocení materiálních podmínek, životosprávy, psychosociálních podmínek – ve vztahu k naplňování záměrů RVP PV.
Nástroje:
  • Kontrolní činnost ředitelky MŠ a vedoucích odloučených pracovišť.
    Dle potřeby.

  • Konzultace v pedagogickém týmu a v rámci práce třídních učitelek.
    Průběžně.

  • Řízená diskuse na pedagogické radě.
    Dle plánu pedagogických rad.


E) Evaluace řízení mateřské školy
Cílem je zhodnocení, v oblastech komunikace, spolupráce, poskytování vzájemné zpětné vazby pedagogického týmu, funkčnost předávání a sdílení informací v organizaci, možnost spoluúčasti zaměstnanců v rámci rozhodování a spolupráce se zřizovatelem a vnějšími partnery.
Nástroje:
  • Pedagogické rady.
    Dle plánu pedagogických rad.

  • Organizačně provozní porady.
    Určuje ředitelka dle potřeby, vycházející z fungování MŠ.

  • Hodnotící pohovory.
    Jsou součástí realizace hospitační činnosti ředitelky MŠ.

  • Formulář sebehodnocení pedagogického pracovníka.
    Je součástí hospitační činnosti ředitelky MŠ.

  • Pracovní schůzky se zástupci zřizovatele školy.
    Dle potřeby, průběžně.

  • Individuální schůzky ředitelky MŠ s vnějšími partnery.
    Dle potřeby, průběžně.

  • Neanonymizované formy dotazníků pro účastníky výchovně-vzdělávacího procesu.
    1x ročně.


F) Evaluace personálních podmínek
Cílem konceptu je zhodnocení profesních kompetencí pedagogických pracovníků, v souladu s naplňováním cílů RVP PV, sledování tvrdých a měkkých oblastí kompetencí pedagoga, nastavení adekvátního plánu dalšího vzdělávání a celkově efektivita personálního zabezpečení.
Nástroje:
  • Pedagogická rada, řízená diskuse.
    Dle plánu pedagogických rad.

  • Hodnotící pohovory.
    V rámci realizace hospitační činnosti ředitelky MŠ.

  • Výstupy z formuláře sebehodnocení pedagogického pracovníka.
    V rámci realizace hospitační činnosti ředitelky MŠ.

  • Provozně-technické porady se zaměstnanci MŠ.
    Stanovuje ředitelka dle potřeby.


G) Evaluace komunikace a spolupráce s rodinou a vnějšími partnery
Oblast zhodnocení úrovně komunikace a spolupráce mimo pedagogický tým, který zahrnuje rodiče, zákonné zástupce dětí a další vnější partnery, se kterými mateřská škola spolupracuje či navazuje spolupráci.
Nástroje:
  • Neanonymizované formy dotazníků pro účastníky výchovně-vzdělávacího procesu.
    1x ročně.

  • Individuální schůzky, pracovní schůzky.
    Průběžně dle potřeb realizuje ředitelka MŠ.

  • Individuální konzultační schůzky s rodiči a zákonnými zástupci dětí.
    Dle potřeby řeší průběžně ředitelka MŠ i třídní učitelky.

  • Výsledky realizovaných aktivit (např. pedagogické projekty nebo mimoškolní aktivity).
    Všichni zaměstnanci mateřské školy dle potřeb individuálních aktivit.

*Poznámka: Systém autoevaluační a evaluační činnosti vždy musí vycházet z praktické roviny realizace konkrétní školy.

Jak by ŠVP měl vypadat?

  • Respektuje hlavní pravidla pro zpracování, definovaná RVP PV.

  • Respektuje vzdělávací obsah dle RVP PV a podmínky vzdělávání.

  • Podává jasný a ucelený obraz o škole jako celku.

  • Definuje metody a formy vzdělávací práce.

  • Vychází z podmínek dané školy.

  • Představuje konzistentní – ucelený systém informací.

  • Je dokladem o promyšlenosti, návaznosti, spolupráci.

Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...