2.1
Rámcový vzdělávací program
2.1.1
Metodický přehled k revizi rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a aktualizaci ŠVP
Mgr. Lenka Polášková
V souladu s principy vzdělávací politiky ve Strategii 2030+ se zásadami a obecnými cíli vzdělávání vymezenými v zákoně č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále ŠZ), jsou kurikulární dokumenty vytvářeny na dvou úrovních – státní a školní.
Státní úroveň v systému kurikulárních dokumentů představují rámcové vzdělávací programy (dále RVP), které vymezují závazné rámce vzdělávání pro předškolní, základní, střední vzdělávání, dále pro speciální, základní umělecké a jazykové vzdělávání. Školní úroveň představují školní vzdělávací programy (dále ŠVP), podle nichž se uskutečňuje vzdělávání v jednotlivých školách a ve školských zařízeních. ŠVP jsou zpracovávány pro vzdělávání, pro které byl vytvořen RVP, i vzdělávání, pro které RVP vytvořen nebyl (školní družiny, školní kluby atd.).
Rámcový vzdělávací program je závazný pro předškolní vzdělávání v mateřských školách, v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona, v lesních mateřských školách, v přípravných třídách základních škol a ve třídách přípravného stupně základní školy speciální, zařazených do sítě škol a školských zařízení.
Legislativní vymezení RVP PV:
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, středním odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
-
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
Dále:
-
Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů.
-
Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.
-
Vyhláška č. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších předpisů.
-
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů (a příslušné prováděcí předpisy, zejména vyhláška č. 160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin); popř. další související předpisy.
Vzdělávací obsah je v RVP PV uspořádaný do čtyř vzdělávacích oblastí: biologické, psychologické, sociálně-kulturní a environmentální, které se prolínají, ovlivňují a podmiňují.
Vzdělávací oblasti jsou nazvané:
Školní vzdělávací programy mají na všech svých úrovních společné znaky:
-
vycházejí ze společných hodnot podporujících žádoucí změny ve vzdělávání;
-
podporují kompetenční model vzdělávání, který je zaměřen na propojení znalostí, dovedností, postojů a životních hodnot potřebných pro aktivní a odpovědný osobní, občanský a profesní život;
-
formulují vzdělávací obsah stanovený pro jednotlivé stupně vzdělávání vzdělání;
-
jsou závazné pro tvorbu ŠVP;
-
podporují kvalitní vzdělávání a maximální rozvoj všech vzdělávaných pro jejich aktivní zapojení do společnosti;
-
podporují společné vzdělávání a celoživotní učení;
-
zdůrazňují profesní odpovědnost učitelů a ředitelů škol za kvalitu vzdělávání;
-
naplňují požadavky příslušného RVP;
-
zohledňují podmínky dané školy;
-
jsou závazné pro vzdělávání v dané škole.
ŠVP je možné upravit na základě jeho předchozího vyhodnocení, autoevaluace školy, v souvislosti s úpravou RVP PV nebo změnou právních předpisů, které mají na ŠVP vliv. Pokud není určeno jinak, ŠVP se aktualizuje k začátku nového školního roku.
Zásadnější úpravy jsou obvykle řešeny vydáním nového ŠVP. Úpravy menšího rozsahu mohou být realizovány formou dodatku ke stávajícímu ŠVP.
Forma vydání úprav je v pravomoci ředitele školy, musí být zajištěna jednoznačnost a srozumitelnost upraveného ŠVP, musí být zřejmé, odkdy jsou změny účinné a že změny vydal ředitel školy. Každá verze ŠVP má vlastní číslo jednací. Školní vzdělávací program (ŠVP) je určen nejen pro učitele, ale také pro rodiče, děti, ostatní zaměstnance MŠ – všechny, kteří se podílejí na tvorbě a chodu školy jako partneři, reaguje na změny v oblasti celkové koncepce školy a revizi RVP PV, zároveň by mělo jít o dokument, který se přizpůsobuje specifikům vzdělávání dětí mladších tří let.
NahoruZásady pro vyhodnocování ŠVP
Mateřská škola vyhodnocuje ŠVP z pohledu kvality vzdělávání, zejména:
-
funkčnosti a srozumitelnosti dokumentu všem učitelům a dalším aktérům;
-
aktuálnosti personálního zajištění a podmínek pro realizaci vzdělávání;
-
naplňování vize a cíle, případně profilace školy;
-
uplatňování vhodných vzdělávacích strategií s ohledem na učení dětí;
-
funkčnosti procesu pedagogického diagnostikování;
-
zajištění individualizovaného vzdělávání vycházejícího z aktuálních potřeb, možností a zájmů každého dítěte;
-
aktuálnosti vzdělávacího obsahu.
NahoruObsahový koncept ŠVP MŠ
Identifikační údaje školy
-
Název dokumentu "Školní vzdělávací program pro předškolní vzdělávání" může být doplněn motivačním názvem, který charakterizuje školu nebo program;
-
název školy;
-
sídlo;
-
kontakt;
-
ředitel školy;
-
jméno osoby zodpovědné za tvorbu ŠVP;
-
údaje o zřizovateli;
-
číslo jednací;
-
platnost a účinnost dokumentu;
-
podpis ředitele a razítko školy nebo elektronický podpis ředitele.
Charakteristika školy
-
Lokalita školy;
-
charakteristika a specifika budovy/budov;
-
nejvyšší povolený počet dětí v mateřské škole;
-
specifika jednotlivých tříd.
Pedagogický tým školy
Podmínky vzdělávání
Charakteristika vzdělávacího programu
-
Vize a cíle vzdělávacího programu, případně profilace školy;
-
vzdělávací strategie, které jsou využívány k rozvoji klíčových kompetencí a základních gramotností;
-
nastavení procesu pedagogického diagnostikování;
-
způsob zajištění individualizace vzdělávání dětí na základě jejich potřeb, možností a zájmů.
Vzdělávací obsah
Flexibilně uspořádané integrované bloky, projekty a programy obsahují název, hlavní smysl a účel, očekávané výsledky učení, ke kterým jejich realizace směřuje. V ŠVP je popsané, jakým způsobem budou učitelé se vzdělávacím obsahem pracovat na úrovni třídy.
Plán autoevaluace
-
Oblasti autoevaluace;
-
cíle autoevaluace;
-
kritéria autoevaluace;
-
metody a nástroje pro autoevaluaci;
-
termíny a frekvence autoevaluace;
-
odpovědnost učitelů a dalších pracovníků.
*Poznámka: Systém autoevaluační a evaluační činnosti vždy musí vycházet z praktické roviny realizace konkrétní školy.
NahoruJak by ŠVP měl vypadat?
-
Respektuje hlavní pravidla pro zpracování, definovaná RVP PV.
-
Respektuje vzdělávací obsah dle RVP PV a podmínky vzdělávání.
-
Podává jasný a ucelený obraz o škole jako celku.
-
Definuje metody a formy vzdělávací práce.
-
Vychází z podmínek dané školy.
-
Představuje konzistentní – ucelený systém informací.
-
Je dokladem o promyšlenosti, návaznosti, spolupráci.
- …