V letošním roce končí systém programování politiky hospodářské a sociální soudržnosti Evropské unie, podle kterého byly nastaveny v období 2007-2013 podmínky čerpání z operačních programů v ČR. V následujících sedmi letech se budou žadatelé seznámit s novými dotačními programy a procesy.
Přípravy na programové období 2014-2020 probíhají v ČR již od roku 2010 a v současné době pokročily do finální fáze. Čerpání z nových operačních programů sice patrně nezačne hned v lednu, ale jsou k dispozici návrhy nového rámce čerpání a operačních programů. Považujeme tudíž za vhodné již nyní informovat čtenáře o plánované podobě nových operačních programů, aby se mohli s předstihem připravovat na start nového programovacího období.
V tomto čísle představíme strukturu nových operačních programů a podrobněji obsah OP Doprava. V příštích vydáních budeme postupně doplňovat další OP a také informace o aktuálním stavu vyjednávání s Evropskou komisí.
1. Plánované nastavení operačních programů v ČR v období 2014-2020
Hlavním strategickým dokumentem, který bude zastřešovat implementaci fondů Evropské unie v České republice, je tzv. Dohoda o partnerství. Přípravou Dohody o partnerství bylo pověřeno Ministerstvo pro místní rozvoj ČR. V současné době je k dispozici návrh, který byl odsouhlasen usnesením Vlády ČR a čeká na schválení Evropskou komisí. Dohoda o partnerství zahrnuje dotace spolufinancované z Evropského fondu pro regionální rozvoj, Evropského sociálního fondu, Fondu soudržnosti, Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova a Evropského námořního a rybářského fondu. Obsahem jsou tedy nejen operační programy, ale také dotace v oblasti zemědělství a nadnárodní spolupráce.
Ke schválení Evropskou komisí jsou v současnosti navrhovány následující programy:
- Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, řízený Ministerstvem průmyslu a obchodu;
- Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání, řízený Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy;
- Operační program Zaměstnanost, řízený Ministerstvem práce a sociálních věcí;
- Operační program Doprava, řízený Ministerstvem dopravy;
- Operační program Životní prostředí, řízený Ministerstvem životního prostředí;
- Integrovaný regionální operační program, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program Praha - pól růstu ČR, řízený Magistrátem hlavního města Prahy;
- Operační program Technická pomoc, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program Rybářství 2014-2020, řízený Ministerstvem zemědělství;
- Program rozvoje venkova, řízený Ministerstvem zemědělství;
- Operační program přeshraniční spolupráce mezi Českou republikou a Polskou republikou, řízený Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program přeshraniční spolupráce mezi Slovenskou republikou a Českou republikou, koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program přeshraniční spolupráce mezi Rakouskou republikou a Českou republikou, koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program přeshraniční spolupráce mezi Svobodným státem Bavorsko a Českou republikou, koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program přeshraniční spolupráce mezi Svobodným státem Sasko a Českou republikou, koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program nadnárodní spolupráce Central Europe, koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj;
- Operační program nadnárodní spolupráce Danube, koordinovaný na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj (schválen dodatečně usnesením vlády ČR č. 447 ze dne 12. června 2013);
- Operační programy meziregionální spolupráce, koordinované na území České republiky Ministerstvem pro místní rozvoj.
2. Operační program Doprava
Operační program Doprava svým zaměřením navazuje na OP Doprava 2007-2013. Přípravou a řízením Operačního programu Doprava na léta 2014-2020 bylo pověřeno Ministerstvo dopravy. OP Doprava je připravován souběžně s přípravou Dohody o partnerství a dalších operačních programů. V současné době (konec září 2013) ještě neznáme finální podobu operačního programu, ale na základě dostupných pracovních verzí lze očekávat, že bude obsahovat následující prioritní osy, specifické cíle a podporované aktivity:
Prioritní osa 1 - Infrastruktura pro železniční a další udržitelnou dopravu
Specifický cíl 1.1 - Výstavba a modernizace železničních tratí
Podporované aktivity v rámci specifického cíle budou:
- Modernizace tratí na síti TEN-T a mimo síť TEN-T, uvedení železničních tratí do optimálního stavu.
- Výstavba tratí na síti TEN-T a mimo síť TEN-T.
- Modernizace a rekonstrukce…