4.1
Profesní a právní aspekty kvalifikace učitelky MŠ
PhDr. Zora Syslová, PhD.
Kvalifikace učitelky MŠ má dva aspekty - profesní a právní. (Vašutová, 2001)
Profesní aspekt můžeme definovat jako způsobilost pro vykonávání určitého povolání nebo pro sjednaný druh pracovní činnosti, a to s předepsaným stupněm složitosti, přesnosti a namáhavosti práce a ve vyžadované kvalitě. Jinak bychom také mohli říct, že jde o profesní kompetence, které k výkonu svého povolání učitelka mateřské školy potřebuje.
Právní aspekt je dán zákonnými požadavky na kvalifikaci učitelek mateřských škol (zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících). Konkrétní požadavky na odbornou kvalifikaci jsou definovány v § 6.
Přehled profesních kompetencí pro výkon učitelské profese
Soubor osobnostních a odborných předpokladů pro výkon učitelské profese je nazýván profesními kompetencemi. Definice toho, co je kompetence, najdeme u různých autorů (Helus, 2008; Vašutová, 2001; Průcha a kol., 2008). V podstatě jde o komplexní schopnost či způsobilost k úspěšnému zvládání profese. Zahrnuje znalosti, dovednosti, postoje a osobní charakteristiky.
V souvislosti s vymezením dovedností učitelů, které potřebují pro výkon svého povolání, se stále častěji objevuje pojem pedagogické znalosti (Shulman, 1987; Walterová, 2001; Vašutová, 2004; Janík, 2005; Švec, 2006). V současné době je tento pojem vymezen šířeji než jen jako teoretické poznání. Tvoří důležitou součást profesních kompetencí učitele a zahrnuje v sobě také praktickou stránku poznání.
Předkládaný kompetenční model popisuje kvalitu vzdělávací práce učitelky mateřské školy, včetně činností se vzdělávací prací souvisejících, a uvádí na několika příkladech (ukazatelích kvality), jak tuto kvalitu změřit.
Jde zejména o znalosti:
- -
cílů a obsahu předškolního vzdělávání (RVP PV),
- -
širšího kontextu kurikulární reformy (humanistické pojetí, pilíře EU apod.),
- -
zákonných norem a dokumentů (Listina práv a svobod, Školský zákon atd.),
- -
podmínek a strategií pro vzdělávání dětí předškolního věku,
- -
respektující a partnerské komunikace,
- -
vývojových zákonitostí a možností dětí předškolního věku,
- -
vytváření bezpečného a otevřeného klimatu třídy i školy,
- -
Základním předpokladem dosažení žádoucí úrovně jsou výše uvedené znalosti.