dnes je 30.6.2025

Input:

Proč a jak se má změnit výuka na 1. stupni ZŠ ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět

30.6.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.105
Proč a jak se má změnit výuka na 1. stupni ZŠ ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět

PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. 

Nově schválený RVP ZV 2025: navazuje, ale mění přístup

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2025) navazuje na ten stávající (2023), který již při svém prvním schválení v roce 2005 přinesl novou integrovanou vzdělávací oblast Člověk a jeho svět koncipovanou pouze pro 1. stupeň ZŠ. Ta v kurikulárním dokumentu propojila vzdělávací obsah Prvouky, Vlastivědy a Přírodovědy. Bylo a je zcela v kompetenci ředitele školy a jeho týmu, jaké předměty na základě RVP ZV ve své škole nastaví do školního vzdělávacího programu. V mnohých základních školách tak i po zavedení integrované vzdělávací oblasti zůstaly izolované předměty pod původními názvy a často i s původním neintegrovaným obsahem, tedy učivem.

Příležitost začít znovu a lépe

Také tvůrci učebnic se často drželi zaběhlých zvyklostí, pouze pod názvy Prvouka, Vlastivěda a Přírodověda se objevil podtitul v souladu se vzdělávací oblastí Člověk a jeho svět. Během dvaceti let tak nedošlo k žádoucímu odklonu od mechanického osvojování vlastivědných a přírodovědných znalostí a posunu směrem k vlastnímu bádání, experimentování a objevování samotnými žáky.

Co se děti mají skutečně naučit

Implementace RVP ZV (2025), která může na dobrovolné bázi začít od září 2025 a pro všechny školy povinně od září 2027, je tedy novou příležitostí původní záměr z roku 2005 začít skutečně naplňovat, protože právě vzdělávací oblast Člověk a jeho svět svým široce pojatým obsahem dává prostor k efektivnímu a smysluplnému propojení rozvoje klíčových kompetencí, základních gramotností, průřezových témat a vlastních vzdělávacích obsahů z jednotlivých okruhů.

Od okolí k sobě: cesta poznání

Při naplňování očekávaných výsledků učení směřujeme ke znalostem a dovednostem uplatnitelným v běžném životě žáka1 a k utváření návyků a postojů důležitých pro celoživotní učení. Cílem vzdělávací oblasti je vytvoření uceleného pohledu na sebe sama a na okolní svět, rozvoj a kultivace osobnosti žáka a směřování ke zdravému životnímu stylu.

Učit bádáním, ne memorováním

Žák si na základě vlastní zkušenosti má postupně osvojovat znalosti týkající se člověka, rodiny, společnosti, vlasti a přírody. Nejprve má poznávat své nejbližší okolí, postupně se seznamovat s místně i časově vzdálenějšími osobami a místy. Vhled do minulosti získá s využitím specifik a událostí, které souvisejí s konkrétním regionem, ve kterém žije. Prostřednictvím poznání sebe sama, svých potřeb a porozumění světu kolem sebe si přirozeně utvoří postoje k hodnotám a vztahům ve společnosti, naučí se vnímat současnost v návaznosti na události minulosti a jako východisko pro budoucnost.

Šest tematických okruhů, pět starých, jeden nový

Prostřednictvím pozorování, experimentování a bádání získá znalosti a dovednosti, které mu umožní pojmenovávání věcí, jevů a dějů, i jejich propojení do souvislostí.

Obsah vzdělávací oblasti je rozdělený do šesti okruhů, pět z nich navazuje na stávající RVP ZV: Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk, jeho zdraví a bezpečí. Došlo k přidání okruhu Lidé a svět financí zaměřeného na rozvoj finanční gramotnosti.

Tabulka 1: Porovnání struktury vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět

2023 2025
Místo, kde žijeme Místo, kde žijeme
Lidé kolem nás Lidé kolem nás
Lidé a čas Lidé a čas
Rozmanitost přírody Rozmanitost přírody
Člověk a jeho zdraví Člověk, jeho zdraví a bezpečí
Lidé a svět financí

Každý okruh s jasným cílem

Místo, kde žijeme

Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby žák poznával své nejbližší okolí, vztahy a souvislosti v obci, v širším regionu a ve společnosti. Pomocí rozmanitých zdrojů informací se učí hledat odpovědi na otázky spojené s nejbližším okolím i širším regionem a získané poznatky interpretovat či aplikovat. Důraz je kladen na místně zakotvené učení a na utváření přímých zkušeností žáka prostřednictvím terénní výuky.

Lidé kolem nás

Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby si žák utvářel prvotní poznatky a dovednosti budoucího občana demokratického státu, seznamoval se s významem základních společenských hodnot a na příkladech se učil prokazovat jejich význam. Na konkrétních příkladech a situacích ze svého regionu se seznamuje s úkoly orgánů státní správy a územní samosprávy. Nedílnou součástí je i téma respektu k jinakosti, života bez násilí a bezpečí v online prostředí.

Lidé a čas

Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby žák zkoumal minulost prostřednictvím mapování běžného života lidí v daném regionu. Samostatně vyhledával, získával a zkoumal informace z dostupných zdrojů, především od členů své rodiny a od lidí v nejbližším okolí. Záměrem je, aby navštěvoval historické památky, sbírky regionálních i specializovaných muzeí a další vhodné instituce.

Rozmanitost přírody

Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby u žáka byla rozvíjena environmentální senzitivita, postoje a vztah k přírodě. Má zkoumat přírodu prostřednictvím pozorování a experimentů a na základě praktického poznávání daného regionu a dalších informací hledat důkazy o jejích proměnách. Učí se využívat a hodnotit svá pozorování a záznamy, sledovat vliv lidské činnosti na přírodu, hledat možnosti, jak může sám přispět k ochraně přírody, ke zlepšení životního prostředí a k trvale udržitelnému rozvoji. Je veden k tomu, aby si uvědomil, že Země a život na ní tvoří jeden nedílný celek, ve kterém jsou všechny hlavní děje ve vzájemném souladu a rovnováze, kterou může člověk snadno narušit a velmi obtížně obnovovat.

Člověk, jeho zdraví a bezpečí

Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby se žák učil poznávat zdraví jako stav bio-psycho-sociální rovnováhy života. Seznamuje s tím, jak se člověk vyvíjí a mění od narození do dospělosti, co je pro člověka vhodné a nevhodné z hlediska denního režimu, hygieny, výživy i mezilidských vztahů. Získává základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci, osvojuje si dovednosti týkající se poskytování první pomoci. Osvojuje si bezpečné chování a vzájemnou pomoc v různých životních situacích, včetně mimořádných událostí.

Lidé a svět financí

Očekávané výsledky učení jsou formulovány tak, aby si žák osvojil vědomosti a dovednosti související se základními finančními koncepty, jako jsou peníze, úspory, výdaje a rozpočet. Naučil se rozumět hodnotě peněz a základním pojmům spojeným s hospodařením. Získané vědomosti a dovednosti aplikuje v modelových situacích tak, aby je následně využil v reálném životě. Vzdělávací obsah vychází ze Standardu finanční gramotnosti, zároveň respektuje věkové a vývojové možnosti žáka 1. stupně ZŠ.

Očekávané výsledky místo výstupů

Návaznost a změny vzdělávacího obsahu, tedy očekávaných výstupů (nově očekávaných výsledků učení), jsou zachyceny v následující tabulce. Zásadní změnou je, že RVP ZV (2025) obsahuje pouze závazné části. Nejsou tedy formulovány očekávané výsledky učení pro 3. ročník, které jsou i ve stávajícím RVP ZV pouze doporučené a mnohé z nich byly naplňovány pouze v období 1.-3. ročníku a v dalších ročnících se na ně nenavazovalo. Pokud přemýšlíme o vzdělávání v celoživotním kontextu, mělo by vše, s čím se žáci v průběhu vzdělávání setkávají, dávat základ pro další období. Ačkoliv si ve škole můžeme sestavit libovolné předměty s libovolnými názvy, měli bychom sledovat průběžné naplňování očekávaných výsledků učení.

Změna předmětové logiky: konec Prvouky?

Podle mého názoru pro školní praxi nyní nedává smysl koncipování samostatného předmětu Prvouka pro 1.-3. ročník ZŠ a jeho následné rozdělení na Vlastivědu a Přírodovědu ve 4.-5. ročníku.

Spíše doplnění než revoluce

V tabulce níže můžeme porovnat stávající očekávané výstupy s nově formulovanými očekávanými výsledky učení. To nám pomůže odhalit, že většinu vzdělávacího obsahu budeme realizovat i nadále a že došlo spíše k doplnění či akcentování určitých obsahů s ohledem na proměnu požadavků společnosti.

Tabulka 2: Porovnání vzdělávacího obsahu

2023 2025 2023 (3. ročník – doporučený) 2023 (5. ročník) 2025 (5. ročník)
Místo, kde žijeme Místo, kde žijeme Vymezí hlavní typy krajiny a demonstruje rozdíly mezi nimi z hlediska přírody a lidské společnosti na úrovni lokální, regionální a globální.
Vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší možná nebezpečí v nejbližším okolí. Určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě.Rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy. Využívá mapy k orientaci a vyjadřování o světě kolem nás.
Zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat. Uvede příklady dokládající, že člověk, společnost a příroda se navzájem ovlivňují, že každý může svým chováním působit na životní prostředí.
Začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci (městě.) Určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu.Vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým způsobem posoudí jejich významporovná způsob života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích. Posoudí na základě lokalizace specifika vlastního regionu, krajů ČR, sousedních států ČR a vybraných států v odlišných částech Evropy i světa a vliv těchto specifik na život v nich.
Prokáže pochopení principu hlasování a jeho významu pro život v demokratické společnosti.
Rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam. Prokáže základní porozumění roli prezidenta, politiků, soudců a policistů na základě reflexe příběhu či modelové situace.
Vyhledá odpovědi na otázky související s činností obecního úřadu v dané lokalitě.
Lidé kolem nás Lidé kolem nás Rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už nemohou tolerovat.Vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě). Rozpozná ve svém okolí a v digitálním světě jednání a chování, které není v souladu s pravidly a není možné ho tolerovat a přehlížet, a adekvátně na něj zareaguje.
Rozpozná v modelových situacích, které právo člověka bylo porušeno nebo jaká povinnost byla zanedbána.
Posoudí, co nebo kdo na něj má vliv ve fyzickém a digitálním prostředí, v modelové situaci se vymezí vůči nepříjemné nebo rizikové komunikaci.
Rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi, projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků i jiných lidí, jejich přednostem i nedostatkům. Uvede příklady toho, v čem se shoduje a čím se liší život různých lidí.
Lidé a čas Lidé a čas Pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu. Využívá knihovny, sbírky muzeí a galerie jako informační zdroje pro pochopení minulosti. Zkoumá lokální historii prostřednictvím vlastního bádání nejméně ve dvou zdrojích.
Využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, přítomnosti a budoucnostiuplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost. Pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy.Srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik. Porovná, jak lidé žili dříve a jak žijí dnes.
Vyjádří vlastními slovy význam vybraných státních svátků, významných dnů, regionálních výročí a tradic.
Rozmanitost přírody Rozmanitost přírody Pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích.Roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu organismů ve známé lokalitě. Objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka.Zkoumá základní společenstva ve vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné vztahy mezi organismy. Porovná na základě pozorování rozmanitost živé a neživé přírody ve svém okolí a realizuje zásah, kterým tuto rozmanitost podpoří.
Porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy. Zhodnotí vliv podmínek prostředí na životní funkce a projevy vybraných organismů na základě vlastního pokusu.
Porovná jednotlivé organismy z hlediska jejich podobných a  odlišných znaků a vzájemné příbuznosti.
Oceňuje rozmanitost přírody a způsobů jejího poznávání na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti.
Provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů. Založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu. Odhadne a změří vhodnými měřidly vzdálenost, čas, hmotnost, objem a teplotu, výsledek měření uvede se správnými jednotkami a zjištěné informace využije v praktických situacích.
Dasi - digitální asistent
Dasi
Nahrávám...
Nahrávám...