Směrnice ředitele školy č. ....../20xx
Princip stejné mzdy za stejnou práci
Příloha vnitřního platového předpisu
Právní předpisy
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve
znění pozdějších předpisů
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících, ve znění pozdějších předpisů
Úvod
Ustanovením § 110 byly do našeho právního řádu
implementovány evropské právní předpisy.
Princip stejné mzdy za stejnou práci pro muže a ženy
byl přítomen v našem právním řádu, konkrétně v zákonu o mzdě, po jeho
novelizaci zákonem číslo 217/2000 Sb. již od roku 2001 a realizace tohoto
principu, nepůsobila v praxi žádné problémy. Zákoník práce vychází
z předchozí právní úpravy, avšak uvedený princip aplikovaný dříve jen ve
vztahu muži-ženy je v současné době stanoven jako univerzální požadavek,
který je určující pro tvorbu mezd, platů i odměn z dohod.
§ 110 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce říká, že
Za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší
všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda, plat nebo odměna z dohody.
Stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí
práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se
koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách, při stejné nebo
srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce.
Složitost, odpovědnost a namáhavost práce se posuzuje
podle vzdělání a praktických znalostí a dovedností potřebných pro výkon této
práce, podle složitosti předmětu práce a pracovní činnosti, podle organizační a
řídící náročnosti, podle míry odpovědnosti za škody, zdraví a bezpečnost, podle
fyzické, smyslové a duševní zátěže a působení negativních vlivů práce.
Pracovní podmínky se posuzují podle obtížnosti
pracovních režimů vyplývajících z rozvržení pracovní doby, například do směn,
dnů pracovního klidu, na práci v noci nebo práci přesčas, podle škodlivosti
nebo obtížnosti dané působením jiných negativních vlivů pracovního prostředí a
podle rizikovosti pracovního prostředí.
Pracovní výkonnost se posuzuje podle intenzity a
kvality prováděných prací, pracovních schopností a pracovní způsobilosti a
výsledky práce se posuzují podle množství a kvality.
Čl. 1
Aplikace principu stejné mzdy za stejnou práci ve škole
Ustanovení § 110 má kogentní povahu, to znamená, že se
od něj nelze odchýlit.
Je třeba vzít v úvahu, že stejnou prací nebo
prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné složitosti,
odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo srovnatelných
pracovních podmínkách, při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a
výsledcích práce.
§ 110 stanoví, že za stejnou práci nebo za práci
stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda, plat
nebo odměna z dohod. V dalších odstavcích zákon podrobně uvádí,
co se rozumí stejnou prací nebo prací stejné hodnoty.
Mzda a plat se poskytují podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, podle obtížnosti
pracovních podmínek, podle pracovní výkonnosti a dosahovaných pracovních
výsledků.
Odměna z dohody je peněžité plnění poskytované za práci vykonanou na základě dohody o provedení
práce nebo dohody o pracovní činnosti.
Ředitel školy však musí na základě § 110 ZP přijmout
taková nezbytná opatření, aby ustanovení kolektivních smluv, mzdových tarifů,
dohod o mzdě nebo individuálních pracovních smluv, která jsou v rozporu se
zásadou stejné odměny, byla neplatná, nebo mohla být prohlášena za neplatná
nebo mohla být změněna.
Toto ustanovení v žádném případě neznamená, že všichni
zaměstnanci u téhož zaměstnavatele, kteří vykonávají stejnou práci, budou mít
ve skutečnosti stejnou mzdu, plat nebo odměnu z dohod.
Při stanovení konkrétní výše platu učitele je třeba
zohlednit všechny tyto aspekty:
? je plně způsobilý
k právním úkonům,
? má odbornou
kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává,
? je bezúhonný,
? je zdravotně způsobilý,
? prokázal
znalost českého jazyka,
? délka praxe,
? další vzdělávání,
? aktivita ve škole
i mimo školu,
? složitost,
? odpovědnost,
? namáhavost,
? pracovní
výkonnost,
? výsledky práce,
? vzdělání,
praktických znalostí a dovedností,
? složitosti, řídící
a organizační náročnosti,
? míra odpovědnosti
za škody a zdraví,
? podle fyzické,
smyslové a duševní zátěže,
? působení
negativních vlivů práce,
? rovněž se zohledňují
pracovní podmínky, za kterých je…![if>