Prevence úrazů
1. Úvod
Povinnosti výchovného zařízení při úrazech dětí žáků a studentů stanoví Vyhláška
64/2005 Sb. Je třeba zaměřit se na prevenci úrazů. Z těchto důvodů dále
podotýkáme
1.1 Škola
zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků při vzdělávání a výchově a činnostech
s ním přímo souvisejících a při poskytování školských služeb. K zabezpečení
tohoto úkolu škola přijímá na základě vyhledávání, posuzování a zhodnocování
rizik spojených s činnostmi a prostředím opatření k prevenci rizik. Při stanovení
konkrétních opatření bere v úvahu zejména možné ohrožení žáků při vzdělávání v
jednotlivých předmětech, při přesunech žáků v rámci školního vzdělávání a při účasti
žáků školy na různých akcích pořádaných školou. Zároveň přihlíží k věku žáků,
jejich schopnostem, fyzické a duševní vyspělosti a zdravotnímu stavu.
1.2 Škola
podle školního vzdělávacího programu, zpracovaného na základě příslušného
rámcového vzdělávacího programu, seznamuje žáky s nebezpečím ohrožujícím jejich
zdraví tak, aby bylo dosaženo klíčových kompetencí vztahujících se k ochraně
zdraví žáků a jejich bezpečnosti. Tyto klíčové kompetence jsou vytvářeny na
základě vzdělávacího obsahu - očekávaných výstupů a účelně zvoleného učiva. Ve školním
vzdělávacím programu je ochrana a bezpečnost zdraví součástí výchovy ke
zdravému životnímu stylu a zdraví člověka, chápanému jako vyvážený stav tělesné,
duševní a sociální pohody. Jedná se o téma, jehož součástí je mimo jiné
dopravní výchova, ochrana člověka za mimořádných událostí, problematika první
pomoci a úrazů, prevence sociálně patologických jevů, ochrana před sexuálním
zneužíváním atp.
1.3 Škola
je při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských
služeb povinna přihlížet k základním fyziologickým potřebám žáků a vytvářet
podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně
patologických jevů. Rámcový vzdělávací program stanoví kromě konkrétních cílů,
formy, délky a povinného obsahu vzdělávání i podmínky bezpečnosti a ochrany
zdraví.
1.4 Ředitel
školy vydá školní řád; ředitel školského zařízení vnitřní řád. Školní řád a
vnitřní řád upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich
zákonných zástupců a podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a
jejich ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace,
nepřátelství nebo násilí. Školní řád nebo vnitřní řád zveřejní ředitel na přístupném
místě ve škole, prokazatelným způsobem s ním seznámí zaměstnance a žáky školy a
informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých žáků.
2. Povinnost žáků
2.1 Žáci jsou povinni na úseku zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví zejména
a) dodržovat školní
a vnitřní řád a předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž
byli seznámeni,
b) plnit pokyny zaměstnanců
školy vydané v souladu s právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.
3. Organizace
praktického vyučování/praktické přípravy
3.1 Pokud
škola při vzdělávání žáků organizuje praktické vyučování, praktickou přípravu,
případně jiné práce, může mladistvé žáky zaměstnávat pouze činnostmi, které
jsou přiměřené jejich fyzickému a rozumovému rozvoji a poskytují jim při práci
zvýšenou péči.
3.2 Na
žáky se při praktickém vyučování a při praktické přípravě vztahují ustanovení
zákoníku práce, která upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při
práci, péči o zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých, a další předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Škola dodržuje zákazy prací
a pracovišť platné pro příslušné kategorie žen a zákazy prací mladistvým a
podmínky, za nichž mohou mladiství tyto práce výjimečně konat z důvodu přípravy
na povolání.
4. Zdravotní stav žáků
4.1 Škola
se řídí ustanoveními zvláštních předpisů, jež se týkají zjišťování zdravotního
stavu žáků a jejich zdravotní způsobilosti pro příslušný obor vzdělání.
4.2 Pro účast na některých vzdělávacích
činnostech školy, například na škole v přírodě, sportovních a tělovýchovných
akcích, výuce plavání nebo lyžařském výcviku, se vyžaduje zdravotní způsobilost,
kterou posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost. Praktický
lékař pro děti a dorost, který dítě registruje, v posudku dále uvede, zda se
dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti
nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci.
4.3 Zákonní
zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci jsou povinni informovat školu o změně
zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech,
které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání nebo na účast na akcích pořádaných
školou. Změny zdravotního stavu, ke kterým dojde v průběhu vzdělávání a s ním přímo
souvisejících činnostech a které mohou mít vliv na zapojení žáka do prováděných
činností, oznamují žáci okamžitě příslušnému pedagogickému pracovníkovi.
5. Uvolnění žáka
5.1 Ředitel
školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka na žádost
zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; žáka se zdravotním postižením
může také uvolnit z provádění určitých činností, popřípadě rozhodnout, že tento
žák nebude v některých předmětech hodnocen. Konkrétní podmínky, za nichž lze
uvolnit z vyučování žáka, stanoví školní řád.
5.2 Žák
nemůže být uvolněn z předmětu rozhodujícího pro odborné zaměření absolventa.
5.3 V
předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné
doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného
lékaře.
5.4 Žák
není z předmětu, z něhož byl zcela uvolněn, hodnocen.
5.5 Ředitel
školy je povinen přerušit vzdělávání žákyni z důvodu těhotenství a mateřství,
jestliže praktické vyučování nebo praktická příprava probíhá na pracovištích
nebo spočívá v pracích zakázaných těhotným ženám a matkám do konce devátého měsíce
po porodu podle zvláštních právních předpisů, nebo jestliže vyučování podle
lékařského posudku ohrožuje těhotenství žákyně.
6. Osobní ochranné
pracovní prostředky
6.1 Jako
významná prevence proti úrazům se žákům poskytují při vzdělávání a s ním přímo
souvisejících činnostech, pokud to vyžaduje ochrana jejich života a zdraví,
osobní ochranné pracovní prostředky.
6.2 Škola
je žákům poskytuje podle vlastního seznamu zpracovaného na základě vyhodnocení
rizik a konkrétních podmínek na pracovišti.
6.3 Škola
dbá, aby ochranné prostředky byly v použitelném stavu, a kontroluje jejich užívání.
7. První pomoc
7.1 Škola
a osoba, na jejímž pracovišti se uskutečňuje praktické vyučování nebo praktická
příprava, zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první
pomoci a lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních.
7.2 Odpovídá
za vhodné rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením.
7.3 Rovněž
zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni žáci a všichni
zaměstnanci školy.
7.4 Na
vhodných místech umístí seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení včetně
zdravotnických zařízení zajišťujících dopravu raněných, nemocných.
7.5 O provedených opatřeních informuje
kromě pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy i žáky.
7.6 Podle
závažnosti úrazu a s ohledem na věk zraněného žáka, případně další okolnosti,
zajistí škola jeho doprovod do zdravotnického zařízení a zpět nebo domů, popřípadě
do školského zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo školského
zařízení pro preventivně výchovnou péči. O události a provedených opatřeních
informuje neprodleně zákonného zástupce žáka. Doprovodem může být pouze zletilá
osoba, osoba plně způsobilá k právním úkonům a je v pracovněprávním vztahu ke škole.
7.7 Opatření
k zajištění první pomoci provede škola i při školních akcích konaných mimo školu.
8. Poučení žáků
8.1 Škola zajistí, aby žáci byli poučeni
o možném ohrožení zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, jichž se účastní při
vzdělávání nebo v přímé souvislosti s ním. Žáky zároveň seznámí s konkrétními
pokyny, právními a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků
a se zásadami bezpečného chování, s možnými riziky a odpovídajícími následnými
opatřeními, se kterými se mohou žáci setkat ve škole, jejím okolí a při činnostech
mimo školu (například nebezpečí od neznámých lidí, nebezpečí násilí a šikany,
nálezy nebezpečných předmětů apod.). Dále žáky seznámí s ustanoveními předpisů
a pokynů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, pokud se vztahují na příslušnou
činnost, akci nebo pracoviště a průběžně také s ustanoveními školního řádu,
vnitřního řádu, řádů dílen, laboratoří, odborných pracoven, sportovních zařízení,
tělocvičen a hřišť a jiných pracovišť a s dalšími opatřeními školy, jež mohou
mít bezpečnostně preventivní význam.
8.2 Dokladem
o provedeném poučení je záznam poučení (např. v třídní knize), přílohou je
osnova poučení. Pokud to stanoví předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví, nebo je-li to odůvodněno rizikem činnosti, budou znalosti žáků ověřeny.
8.3 Žáky,
kteří nebyli v době poučení přítomni, je třeba v nejbližším vhodném termínu poučit.
8.4 Ve
složitějších případech, zejména při seznámení se s obsahem důležitých předpisů,
pokynů a norem o bezpečnosti technických zařízení, se pořídí zápis podepsaný žáky,
z něhož lze podle potřeby zjistit konkrétní obsah provedeného poučení.
9. Dozor nad žáky
9.1 Škola je povinna vykonávat podle
zvláštních předpisů nad nezletilými žáky náležitý dohled. Kromě bezpečnostních
hledisek zajišťují pedagogičtí pracovníci při dohledu nad žáky také výchovné působení,
a to v zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku a životním prostředí.
9.2 O
zajištění náležitého dozoru rozhoduje ředitel školy. Vychází z konkrétních
podmínek a přihlíží zejména k vykonávané činnosti, věku žáků a jejich
rozumovému rozvoji (vyspělosti), dopravním a jiným rizikům.
9.3 Ředitel
školy pověří dozorem pedagogického pracovníka, stanoví rozvrh dozoru nad žáky a
vyvěsí ho na takovém místě, aby bylo možno při kontrolní činnosti snadno
rozpoznat, který pedagogický pracovník dozor koná.
9.4 Pedagogický
pracovník koná dozor nad žáky ve škole před vyučováním, po vyučování, o přestávkách
mezi dvěma vyučovacími hodinami, podle potřeby při přechodu žáků z jedné budovy
školy do druhé budovy školy, do školní jídelny, školní družiny apod. Při zajišťování
dozoru nad žáky se postupuje podle rozvrhu dozoru. Jestliže ředitel školy
povolí žákům pobyt ve škole před vyučováním, mezi dopoledním a odpoledním vyučováním
nebo po vyučování, zabezpečí jejich dozor. Dozor ve škole začíná nejméně 20
minut před začátkem dopoledního a 15 minut před začátkem odpoledního vyučování
a končí odchodem žáků ze školy po skončeném vyučování.
9.5 Zajištění
dozoru nad žáky - strávníky v zařízení školního stravování přísluší vždy té
právnické osobě, která vykonává činnost zařízení školního stravování. Způsob,
jakým tento dohled bude zajištěn, je na rozhodnutí ředitele tohoto zařízení školního
stravování.
9.6 Při
akcích konaných mimo školu, kdy místem pro shromáždění žáků není škola, začíná
dozor 15 minut před dobou shromáždění na určeném místě. Po skončení akce dozor
končí na předem určeném místě a v předem stanoveném čase. Místo a čas shromáždění
žáků a skončení akce oznámí škola nejméně jeden den před konáním akce buď
zákonným zástupcům žáků, nebo přímo zletilým žákům. Podle rozhodnutí ředitele školy
mohou dozor konat vedle pedagogických pracovníků i jiné osoby, které jsou
zletilé, plně způsobilé k právním úkonům a jsou v pracovněprávním vztahu ke škole.
Tyto osoby musí být řádně poučeny o povinnostech dozoru a ředitel školy o tomto
poučení provede písemný záznam, který osoba pověřená dozorem podepíše. Pedagogičtí
pracovníci vykonávají podle pokynů ředitele dozor i mimo školu, např. při
praktickém vyučování, při praktické přípravě, při kurzech, exkurzích a jiných činnostech
vyplývajících ze školních vzdělávacích programů, při účasti na soutěžích, přehlídkách,
popřípadě při jejich přípravě a na jiných akcích organizovaných školou. Při
akcích konaných mimo školu, kdy jsou jejich účastníci ubytováni v objektech
jiných osob, dodržují žáci předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví a
předpisy o požární ochraně platné v těchto objektech. Žáci dodržují stanovený
režim dne a pokyny vydané pro dobu nočního klidu. Za seznámení žáků s těmito
pokyny a za kontrolu jejich dodržování odpovídá vedoucí akce nebo jím určený
pedagogický pracovník. Vedoucí akce rozhodne o způsobu provádění dohledu v době
nočního klidu. Kromě obecných zásad úrazové prevence musí být při některých činnostech
dodržována další zvláštní pravidla. Je tomu tak zejména při výuce některých
odborných předmětů se zvýšeným rizikem ohrožení zdraví a života, při praktickém
vyučování, praktické přípravě při výuce tělesné výchovy, koupání, výuce
plavání, lyžařském výcviku, sportovních a turistických akcích. Ve všech
takových případech klade škola zvýšený důraz na dodržování pokynů, právních a
ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, pokynů a zásad
úrazové prevence pedagogickými pracovníky i žáky. Důsledně je vyžadováno ukázněné
chování žáků. Žák musí mít k dispozici svůj průkaz zdravotní pojišťovny nebo
jeho kopii.
10. Pohybové a
sportovní činnosti
10.1 Při
pohybových a sportovních činnostech (míčové hry apod.) se účastníci řídí
ustanoveními o bezpečnosti obsaženými v pravidlech pro příslušnou pohybovou činnost,
danou věkovou skupinu a jejich modifikaci pro dané prostorové podmínky školy a
ustanoveními soutěžních řádů daných sportů.
10.2 Při…