Potvrzení zaměstnance o seznámení se s bezpečnostními
předpisy
Zaměstnanec: ............................
Datum narození: ............................
Bytem: ............................
Pracovní zařazení: ............................
Škola: ..............................
Potvrzuji tímto, že jsem byl dnešního dne svým nadřízeným ............ seznámen s bezpečnostními předpisy,
které se vztahují k výkonu mé práce a že mi byly poskytnuty všechny potřebné
informace a pokyny o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Beru na vědomí, že jsem povinen dodržovat předpisy o bezpečnosti
práce, používat při práci přidělené pracovní prostředky a upozornit svého nadřízeného
na všechny závady a nedostatky na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně
a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci,
zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření,
závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů určených k jejich
zamezení.
Jsem si plně vědom případných následků porušení bezpečnostních předpisů.
V .............. dne ..................
..................................................
zaměstnanec
Komentář:
Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnancům
při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se
týkají výkonu práce ( § 101 ZP). Péče o bezpečnost a ochranu zdraví při práci je nedílnou a rovnocennou součástí
pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu
pracovních míst, která zastávají. Náklady spojené se zajišťováním bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci hradí zaměstnavatel, tyto náklady nesmějí být přenášeny
přímo ani nepřímo na zaměstnance.
Hlavním cílem právní úpravy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
je předcházet rizikům ohrožujícím životy a zdraví zaměstnanců při práci nebo je
omezovat. Rizika pramení z vadného uspořádání pracoviště, působení rizikových
faktorů, volby a použití pracovních prostředků, pracovních postupů a režimů
práce, z úrovně vzdělání zaměstnanců a jejich poučení k práci nebo jejich nepříznivého
zdravotního stavu. Hodnocení a eliminaci rizik upravuje rámcová směrnice č.
89/391/EEC o provádění opatření ke zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců
při práci, a všechny dílčí směrnice z ní vycházející.
Zaměstnavatel je povinen vytvářet bezpečné a zdraví neohrožující
pracovní prostředí a pracovní podmínky vhodnou organizací bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a přijímání opatření k předcházením rizikům. Zaměstnavatel je povinen zajistit zaměstnancům
školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky výkon
práce. Bližší podmínky jsou uvedeny v ustanovení § 103 odst. 2 a 3 ZP.
Plní-li na jednom pracovišti úkoly zaměstnanci dvou a více zaměstnavatelů,
jsou zaměstnavatelé povinni vzájemně se písemně informovat o rizicích a vzájemně
spolupracovat při zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Každý ze
zaměstnavatelů je přitom povinen zajistit, aby jeho činnosti a práce jeho zaměstnanců
byly organizovány a prováděny tak, aby současně byli chráněni také zaměstnanci
dalšího zaměstnavatele, a informovat zástupce zaměstnanců o případných rizicích
vyplývajících z práce.
Zaměstnavatel je povinen vyhledávat rizika, zjišťovat jejich příčiny a zdroje a přijímat
opatření k jejich odstranění. K tomu je povinen pravidelně kontrolovat úroveň bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, zejména stav technické prevence a úroveň rizikových
faktorů pracovních podmínek a dodržet metody a způsob zjištění a hodnocení
rizikových faktorů. Nelze-li rizika odstranit, je zaměstnavatel povinen je
vyhodnotit a přijmout opatření k omezení jejich působení tak, aby se ohrožení
bezpečnosti a zdraví zaměstnanců minimalizovalo.
Při přijímání
a provádění technických, technologických, organizačních a jiných opatření k prevenci
rizik vychází zaměstnavatel ze všeobecných preventivních zásad. Těmi se rozumí
např. omezování vzniku rizik, jejich odstraňování u zdroje jejich původu, přizpůsobování
pracovních podmínek potřebám zaměstnanců s cílem omezení působení negativních
vlivů práce na jejich zdraví, nahrazování fyzicky namáhavých prací a prací ve
ztížených pracovních podmínkách novými technologickými a pracovními postupy,
nahrazování…