15.7.12.6.1
Obnova řízení
Ing. Zdeněk Morávek
Obnova řízení patří mezi mimořádné opravné prostředky, pokud je
zahájena návrhem na povolení obnovy řízení, tedy úkonem ze strany
daňového subjektu, nebo mezi dozorčí prostředky, pokud je zahájena nařízením
obnovy řízení, tedy úkonem ze strany správce daně. Právní úprava je
obsažena v § 117 až § 120 daňového řádu (zákon
č. 280/2009 Sb., v platném znění).
Skutečnost, že obnova řízení patří mezi mimořádné opravné,
případně dozorčí prostředky znamená, že se jedná o opravný prostředek, který je
možné použít v případě, že původní rozhodnutí již nabylo právní moci a
není tedy možné použít řádný opravný prostředek, kterým je odvolání. Smyslem
obnovy řízení je zohlednit okolnosti významné pro správné zjištění skutkového
stavu, které ale vyšly najevo až dodatečně po vydání rozhodnutí. Obnova řízení
tedy umožňuje, aby proběhlo řízení nové, které umožní zohlednit nové dodatečně
objevené skutečnosti, důkazy a jiné okolnosti a na základě toho bude stanoven
nový skutkový základ rozhodnutí. Důležité ale je si uvědomit, že předmětem
tohoto opravného prostředku není pouze změna původního rozhodnutí, ale obnovení
celého řízení, které může následně vést k jinému než původnímu rozhodnutí.
NahoruFáze obnovy řízení
Obnova řízení má v podstatě dvě fáze, a to obnovovací
řízení (§ 117 až 119 daňového
řádu) a obnovené řízení (§ 120
daňového řádu).
NahoruPodmínky pro obnovu řízení
Řízení ukončené pravomocným rozhodnutím správce daně se obnoví na
návrh příjemce rozhodnutí, nebo z moci úřední, pouze za předem stanovených
podmínek, resp. aby bylo možné toto řízení obnovit, musí nastat některá z
těchto okolností:
- - vyšly najevo nové skutečnosti nebo důkazy, které
nemohly být bez zavinění příjemce rozhodnutí nebo správce daně uplatněny v
řízení již dříve a mohly mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí; nestačí tedy
pouze to, že vyjdou tyto nové skutečnosti najevo, ale navíc to, že nebyly
uplatněny dříve, není vinou příjemce rozhodnutí či správce daně, a navíc ještě
tyto skutečnosti musí mít podstatný vliv na výrok rozhodnutí. Všechny tyto
podmínky musí být splněny současně, jinak není možné z tohoto důvodu řízení
obnovit. Dále je vhodné doplnit, že novými skutečnostmi ve smyslu tohoto
ustanovení je nutné rozumět skutečnosti, které v době rozhodnutí již
existovaly, ale vyšly nově najevo až po nabytí právní moci příslušného
rozhodnutí. K pojmu "vyjít najevo“ se vyjádřil Nejvyšší správní soud ve svém
rozhodnutí sp. zn. 2 Afs 31/2005-57 ze dne 24. 1. 2006 s tím, že je jím nutno
rozumět jakýkoli způsob, jímž se do dispoziční sféry správního orgánu dostane
informace o skutečnosti, která může být pro výsledek řízení rozhodná,
- - rozhodnutí bylo učiněno na základě padělaného nebo
pozměněného dokladu anebo dokladu obsahujícího nepravdivé údaje, křivé
výpovědi svědka nebo nepravdivého znaleckého posudku; v tomto případě je
zřejmé, že tyto skutečnosti měly logicky dopad na výrok rozhodnutí, aby ale
bylo možné řízení obnovit, musí se jednat o důkaz, na základě kterého bylo
původní rozhodnutí učiněno,
- - rozhodnutí bylo dosaženo trestným činem, a to bez
ohledu na to, zda trestným činem daňového subjektu nebo pracovníka správce
daně. Znamená to tedy, že aby tato podmínka byla splněna, musí být mezi
trestným činem a příslušným rozhodnutím jednoznačný příčinný vztah a jedná se o
jinou, "tvrdší“ formulaci, než kdyby mělo být rozhodnutí dosaženo v důsledku
trestného činu. Jak vyplývá z rozsudku NSS ČR sp. zn. 8 Afs 23/2009-89 ze dne
23. 10. 2009, tak tomu bude např. v situaci, kdy účastník řízení spáchá trestný
čin vydírání, útoku na veřejného činitele apod. v úmyslu docílit vydání
rozhodnutí či vydání rozhodnutí určitého obsahu ať již pro sebe nebo pro jinou
osobu. Obdobně by byla tato podmínka splněna v situaci, kdy by oprávněná úřední
osoba za naplnění znaků skutkové podstaty trestného činu zneužití pravomoci
veřejného činitele např. úmyslně změnila obsah jí připravovaného
rozhodnutí,
- - rozhodnutí záviselo na posouzení předběžné otázky a
příslušný orgán veřejné moci o ní dodatečně rozhodl jinak způsobem, který má
vliv na toto rozhodnutí a jemu předcházející řízení; v tomto případě je opět
nutné si uvědomit, že nepostačí, aby o předběžné otázce bylo rozhodnuto
dodatečně jinak, ale navíc musí mít toto dodatečné posouzení vliv na rozhodnutí
a jemu předcházející řízení. Problematika předběžné otázky je upravena v § 99 daňového řádu; předběžnou otázkou je
taková otázka, jejímž zodpovězením je podmíněno rozhodnutí ve věci, ale k
jejímuž meritornímu řešení není správce daně, který daňové řízení provádí,
příslušný.
Pokud je tedy některá z výše uvedených okolností naplněna, je
možné navrhnout nebo nařídit obnovu řízení. Z jiných než výše uvedených
důvodů nelze pravomocně ukončené řízení obnovit. Na druhou stranu ale lze
konstatovat, že pokud jsou podmínky splněny, správce daně by již neměl uvažovat
o tom, zda obnovu řízení zahájí či nikoliv, protože za těchto okolností má
daňový subjekt na obnovení řízení právní nárok.
I z výše uvedeného vyplývá, že obnova řízení se týká otázek skutkových, nikoliv právních, neslouží k nápravě chybného právního
hodnocení skutkového stavu. Za novou skutečnost tak nelze považovat např. nový
právní výklad daňových předpisů, protože se nejedná o skutkovou otázku.
Jak vyplývá z § 117 odst. 2 daňového
řádu, nalézací řízení nelze obnovit z důvodů, za kterých lze podat
dodatečné přiznání nebo dodatečné vyúčtování. To tedy znamená, že daňový řád
upřednostňuje podání dodatečného daňového přiznání či vyúčtování před obnovou
řízení a pokud správce daně shledá, že existují důvody pro podání dodatečného
daňového přiznání, nelze obnovu řízení zahájit.
NahoruPodání návrhu na obnovu řízení
Daňový řád potom v § 118 vymezuje samotný návrh na obnovu
řízení. Návrh na povolení obnovy řízení se podává u správce daně, který ve věci
rozhodl v prvním stupni. Důvodem je, že tento správce daně, ačkoliv sám o
povolení obnovy nerozhoduje, podává nadřízenému správci daně své stanovisko a
příslušný spisový materiál.
Návrh…