2.4.4.1
Kritéria hodnocení a průběhu vzdělávání ČŠI pro školní rok 2024/2025 - varianta mateřské školy
Mgr. Lenka Polášková
Společným jmenovatelem pro kritéria hodnocení je "otevřenost". Otevřenost komunikaci, spolupráci, vytváření partnerství s vnějšími partnery, rodiči dětí i zřizovatelem. Aby bylo možné dosáhnout úspěšných výsledků, není možné se v rovině managementu školy obejít bez kvalitní strategie řízení a rozvoje soft skills a profesních kompetencí ředitelů a ředitelek mateřských škol. Bohužel, právě tato rovina je často opomíjena z důvodu přemíry administrativní činnosti. Jednoduše řečeno "papíry vítězí nad budováním týmu".
Oblasti, na které se Česká školní inspekce zaměřuje a definuje očekávaná kritéria:
NahoruKoncepce a rámec mateřské školy
Mateřská škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které pedagogové sdílejí a naplňují.
Posuzuje se:
-
Jasně formulovaná vize a cíle školy
-
Identifikace potřeb, které jsou nutné pro dosažení cíle
-
Identifikace pedagogů se stanovenými cíli
-
Zohlednění dalších faktorů, ovlivňujících směřování školy (demografické hledisko, spolupráce se zřizovatelem)
Mateřská škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou srozumitelné pro pedagogy i rodiče.
Posuzuje se:
-
Srozumitelnost ŠVP
-
Celkový koncept ŠVP
-
Soulad ŠVP s RVP PV
Mateřská škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci na chodu školy.
Posuzuje se:
-
Mechanismus interně vytvořené dokumentace (např. školní řád)
-
Aktuálnost interně vytvořené dokumentace
-
Interní komunikaci zaměstnanců v rovině aplikace interní dokumentace
Mateřská škola je vstřícné a bezpečné místo pro děti, jejich rodiče i pedagogy.
Posuzuje se:
-
Bezpečnost na úrovni tříd a školy. Zahrnuje bezpečné prostředí pro děti, rodiče a další aktéry výchovně-vzdělávací činnosti
-
Koncept prevence rizikových projevů chování
-
Podpora aktivit směřujících děti ke zdravému životnímu stylu
Mateřská škola spolupracuje s vnějšími partnery
Posuzuje se:
-
Sounáležitost s místem (lokací) mateřské školy
-
Spolupráce s vnějšími partnery (neziskové organizace, mateřské školy atd)
-
Realizace projektových aktivit (na úrovni dotací, grantů i následně pedagogického projektování)
NahoruPedagogické vedení školy
Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření.
Posuzuje se:
-
Management školy, na úrovni řízení lidských zdrojů
-
Podněcování a motivace pedagogů k dalšímu vzdělávání
-
Koncept hodnocení a autoevaluace pedagogů
-
Řešení rizikových situací na pracovišti, zejména oblast komunikace a spolupráce
-
Nastavení mechanismů předcházení rizikových situací
Vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima – pečuje o vztahy mezi pedagogy, dětmi i vzájemné vztahy mezi pedagogy a dětmi a jejich rodiči a o vzájemnou spolupráci všech aktérů.
Posuzuje se:
-
Klima na úrovni tříd
-
Komunikace pedagogů směrem k dětem
-
Vytváření příležitostí spolupráce rodiny a školy
-
Nástroje vytvoření vyhodnocení klimatu na úrovni tříd a školy jako celku
Vedení školy cíleně pečuje o naplnění relevantních potřeb každého pedagoga a jeho profesní rozvoj, vytváří podmínky pro výměnu pedagogických zkušeností s dalšími školami a účinně podporuje začínající pedagogy.
Posuzuje se:
-
Poskytování zpětné vazby pedagogům, ze strany vedení školy
-
Management řízení, zaměřený na poskytování vzájemné, zpětné vazby
-
Podpora začínajících učitelek MŠ
Vedení školy usiluje o optimální materiální podmínky vzdělávání a pečuje o jejich účelné využívání.
Posuzuje se:
-
Pravidelnost vyhodnocování materiálních podmínek
-
Koncept rozvoje školy ve spolupráci se zřizovatelem
-
Zkvalitňování podmínek na úrovni technického stavu vybavení i budovy MŠ
-
Vedení školy klade důraz na vlastní profesní rozvoj
Posuzuje se:
NahoruPedagogický sbor
Pedagogové jsou pro svou práci kvalifikovaní a odborně zdatní a ke své práci přistupují profesionálně.
Posuzuje se:
Pedagogové důsledně uplatňují při komunikaci s dětmi, rodiči a kolegy vstřícný, respektující přístup.
Posuzuje se:
-
Přístup pedagoga k dětem jako k sociální skupině
-
Přístup pedagoga k dítěti jako k osobnosti
-
Komunikace pedagoga s rodiči
-
Komunikace…