2.6.4
Integrace cizího jazyka do výchovně vzdělávacího procesu MŠ – plánování a příprava tématu
Bc. Lenka Polášková
Aktuálně se stále oblast pre-primárního školství potýká s nesystémovým a nahodilým pojetím výuky cizích jazyků. Nekoncepčnost systému "nahrává" marketingovým aktivitám mnoha subjektů, které se v České republice vyskytují a externě, převážně placenou formou, nabízejí mateřským školám metodické i jazykové zajištění výuky cizího jazyka v prostředí mateřské školy.
Placená forma výuky cizích jazyků však nepodporuje přístup rovného vzdělávání pro všechny děti. Externí výuka neposkytuje dostatečnou hodinovou dotaci a z hlediska efektivity nepřináší takové výsledky jako začlenění cizího jazyka do výchovně vzdělávacího procesu třídy (či školy). Zde je však nutné jazykové i metodické vzdělání pedagoga, který s cizím jazykem pracuje.
Kvalitní a efektivní začlenění cizího jazyka je možné pouze v případě, kdy tematické celky v českém jazyce korespondují, prolínají se a podporují bilingvní přístup.
Přestože již od roku 2004 existuje řada dokumentů, v nichž se Česká republika zavazuje k podpoře výuky cizích jazyků již od raného věku, MŠMT aktuálně aktivně nepodporuje zásadním způsobem řešení problémů, vycházející z přímé pedagogické praxe.
Zejména:– koncept jazykové a metodické kvalifikace pro pedagogy, kteří v MŠ cizí jazyk vyučují;– požadavky na didaktický materiál;– požadavky na zajištění minimální hodinové dotace (počet hodin týdně);– podporu integrace cizích jazyků do "nejazykových" mateřských škol, například formou grantové podpory.
Úsilí tak stále zůstává na postoji a iniciativě pedagogů.
Návrh přípravy pro tematický celek
"Food" (s orientací na podporu zdravého životního stylu)
1. Základní informace k tématu:
Oblast RVP PV
Tematický celek v českém jazyce, ke kterému můžeme téma přiřadit:
Příklady:
"Jídlo a zdraví".
"Potraviny."
"Podzimní ovoce a zelenina".
"Podzim na poli a zahradě".
"Ve zdravém těle zdravý duch".
"V obchodě".
Název tematického okruhu v Aj:
Příklady:
"Food".
"Autumn".
"Vegetable and Fruits".
Slovní zásoba k tématu (předpokládané znalosti dětí v závěru tématu):
tomato – rajče
carrot – mrkev
pepper – paprika
chips – hranolky
ice cream – zmrzlina
cake – dort, zákusek
slim – hubený, štíhlý
fat – obézní, tlustý
hamburger – hamburger
pancake – palačinka
džem – jam
sugar – cukr
salad – salát
grape – hrozen
fruit – ovoce
vegetable – zelenina
melon – meloun
spaghetti – špagety
cornflakes – kukuřičné lupínky
fish – ryba
likely – vhodný
cucumber – okurka
salad – hlávkový salát
potato – brambor
cauliflower – květák
apple – jablko
pear – hruška
plum – švestka
banana – banán
strawberry – jahoda
Fráze:
I dont like... Nemám rád
Do you like...? Máš rád...?
Im healthy... Jsem zdráv...
Im ill... Jsem nemocný...
2. Konkretizace k organizaci:
Cíle vyučovací jednotky (z pohledu učitele): Naučit děti slovní zásobu k příslušným obrázkům. Rozvíjet jejich povědomí o zdravém životním stylu a následcích nevhodného stravování. Celkově podporovat pozitivní přístup dětí k ovoci a zelenině a zlepšit jejich stravovací návyky. Rozvíjet komunikační dovednosti prostřednictvím praktického…