5.10.7 Hodnotící kritéria a hodnocení nabídek
JUDr. Robert Krč
Nahoru Evropská komise v. Francouzská republika
týká se výstavby a údržby školních budov (Nord-Pas-de-Calais
Region a Département du Nord)
rozsudek Evropského soudního dvora č. C-225/98 ze dne 26. září
2000
celex 61998J0225
-
Dle článku 30 odst. 1 směrnice Rady 93/37/EHS ze dne 14. června
1993 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce
kritéria, na základě kterých zadavatelé přidělují zakázky, jsou založena buďto
pouze na nejnižší ceně, nebo pokud je zakázka přidělována na základě ekonomické
výhodnosti nabídky, různá kritéria dle zakázky, jako je cena, doba realizace,
provozní náklady, ziskovost nebo technické vlastnosti. V případě přidělování na
základě ekonomické výhodnosti nabídky jsou zadavatelé povinni uvést tato
kritéria v oznámení o zadání zakázky nebo v zadávací dokumentaci.

Poznámka
Rozsudek má vztah k § 78 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných
zakázkách – hodnotící kritéria.
Toto ustanovení nicméně nezabraňuje zadavatelům použít jako
kritérium podmínku vztahující se ke kampani proti nezaměstnanosti za
předpokladu, že tato podmínka je v souladu se všemi základními principy práva
Společenství, zejména principem nediskriminace vyplývajícího z ustanovení
Smlouvy týkajícího se práva na usazení a práva poskytovat služby.
Dále, i když takové kritérium není samo v nesouladu se směrnicí
93/37, musí být aplikováno tak, aby vyhovovalo všem procedurálním pravidlům
stanoveným v této směrnici, zvláště pravidlům týkajícím se zveřejňování. Z toho
vyplývá, že hodnotící kritérium vztahující se k nezaměstnanosti musí být
výslovně zmíněno v oznámení o zadávacím řízení tak, že se dodavatelé mohou
dovědět o jeho existenci.
-
Členské státy, které v oznámení o veřejných zakázkách omezují
počet zájemců vyzvaných k účasti na předmětné veřejné zakázce na pět, nesplnily
své závazky vyplývající z článku 22 odst. 2 směrnice Rady 93/37/EHS ze dne 14.
června 1993 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební
práce.
Ačkoliv je pravda, že článek 22 odst. 2 směrnice nestanoví
minimální počet zájemců o veřejnou zakázku, které jsou zadavatelé povinni
vyzvat, pokud se nerozhodnou ve prospěch rozpětí stanoveného tímto ustanovením,
legislativa Společenství nicméně uvážila, že ve smyslu užšího řízení počet
zájemců menší než pět není dostatečný k zajištění skutečné soutěže. To samé
musí platit v případech, kdy se zadavatelé rozhodnou pro vyzvání maximálního
počtu zájemců. Z toho vyplývá, že počet podnikatelů, které zadavatel hodlá
vyzvat k účasti na veřejné zakázce ve smyslu užšího řízení, nesmí nikdy být
menší než pět.

Poznámka
Má vztah. k užšímu řízení – § 28 odst. 3 zákona č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách.
-
Členské státy, které v oznámeních o veřejných zakázkách
používají jako způsob označování nabídek referencí ke klasifikaci národních
profesních organizací a také vyžadují od projektanta jako minimální standard
pro účast potvrzení registrace u Ordre des Architectes, nesplnily své závazky
vyplývající z článku 59 Smlouvy (nyní po změně článek 49 ES) a ze směrnice
71/305 o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební
práce.
Označování nabídek referencí ke klasifikaci francouzských
profesních organizací má pravděpodobně odrazující účinek na uchazeče, kteří
nejsou Francouzi, a tak vytváří nepřímo diskriminaci, a tím omezení svobody
poskytovat služby ve smyslu článku 59 Smlouvy.
Mimoto, za prvé, požadavek na prokázání, že projektant je
registrovaný u Ordre des Architectes, může pouze zvýhodnit provozování služeb
francouzskými architekty, což představuje diskriminaci proti komunitárním
architektům, a tedy omezení svobody poskytovat služby. Za druhé směrnice 71/305
zabraňuje členským státům vyžadovat od uchazeče prokazování jakýmkoliv jiným
způsobem než stanoveným v článcích 23 až 26 této směrnice, že splnil kritéria
stanovená v těchto článcích a vztahující se ke kvalifikaci.
Nahoru SIAC Construction Ltd. v. County Council of Mayo
jako předběžnou otázku irský Nejvyšší soud
rozsudek Evropského soudního dvora č. C-19/00 ze dne 18. října
2001
celex
Hodnotící kritérium, které propůjčuje posuzujícímu zadavateli
neomezenou svobodu výběru, co se týká přidělení předmětné zakázky uchazeči,
není v souladu s článkem 29 směrnice 71/305, v platném znění.
Hodnotící kritéria musí být v zadávací dokumentaci nebo v oznámení
veřejné zakázky formulována takovým způsobem, aby umožňovala všem přiměřeně
dobře informovaným a standardně pečlivým uchazečům stejnou interpretaci.
Povinnost transparentnosti také znamená, že posuzující zadavatel
musí interpetovat hodnotící kritéria stejným způsobem během celého zadávání
veřejné zakázky.
Konečně, když jsou nabídky posuzovány, hodnotící kritéria musí být
aplikována objektivně a…