5.10.6 Definice naléhavého případu, jednající řízení s uveřejněním,
jednací řízení bez uveřejnění, přímé zadávání zakázek
JUDr. Robert Krč
Nahoru Evropská komise v. Itálie
týká se zakázky na dokončení stavby nádrže k zadržování povodní
na vodním toku Parma, ve které bylo použito jednacího řízení bez uveřejnění,
ačkoliv k tomu nebyly splněny podmínky pro tento typ zadávacího řízení
rozsudek Evropského soudního dvora č. C-385/02 ze dne 14. září
2004
celex 62002J0385
Ustanovení, které povoluje výjimky z pravidel v odvětví veřejných
zakázek, musí být vykládáno restriktivně a důkazní břemeno ohledně existence
výjimečných podmínek odůvodňujících výjimku nese ten, kdo se jich dovolává.
Zajištění návaznosti prací týkajících se složitých projektů a
směřujících k zabezpečení oblasti před povodněmi je zajisté technický důvod,
jemuž je třeba přiznat důležitost. Nicméně pouhé tvrzení o složitosti a
náročnosti veškerých prací nepostačuje k prokázání, že stavební práce mohou být
provedeny pouze jedním zhotovitelem, zejména pokud jsou rozděleny do položek,
jejichž realizace má být rozvržena do více let. Avšak v projednávané věci se
italská vláda spokojila s tím, že odkázala obecně na smysl posudku Vrchní rady
pro veřejné práce bez podrobného vysvětlení, které by umožnilo prokázat
nezbytnost využití jediného zhotovitele.
Nahoru Odkaz na splnění smluvní povinnosti
Pokud jde o argument, i za předpokladu, že by byl relevantní,
předložený italskou vládou, že použití jednacího řízení bez předchozího
zveřejnění vyhlášení zakázky při zadání dotčených zakázek představuje splnění
smluvní povinnosti, je třeba konstatovat, že uvedená vláda existenci takové
povinnosti neprokázala. Naopak podle údajů předložených Soudnímu dvoru
Magistrato per il Po di Parma nebyl povinen zadat úspěšným uchazečům o první
položky stavebních prací následné položky, ale měl pouze možnost tak
učinit.
Okolnosti, které opodstatňují krajní naléhavost, nesmí být v žádném
případě způsobené zadavateli. Avšak v projednávané věci byly původní zakázky
týkající se stavebních prací na ochranu před povodněmi zadány v osmdesátých
letech. Mimoto na počátku bylo stanoveno, že provádění stavebních prací bude
probíhat po položkách podle dostupných prostředků. Tyto údaje neprokazují
žádnou krajní naléhavost. Vztahují se naopak k organizaci provedené
zadavatelem.
Nahoru Opakování podobných stavebních prací
Směrnice za jistých podmínek umožňuje použití jednacího řízení bez
uveřejnění pro nové stavební práce sestávající z opakování podobných stavebních
prací, jimiž je pověřen zhotovitel, kterému byla zadána dřívější zakázka. Podle
poslední věty ustanovení lze tuto možnost použít pouze do tří let od zadání
původní zakázky. Evropský soudní dvůr shledal, že výraz „zadání původní
zakázky“ je třeba chápat ve smyslu uzavření původní smlouvy, a nikoliv ve
smyslu dokončení stavebních prací, kterých se zakázka týká. Ustanovení o
výjimce musí být vykládáno restriktivně a je třeba zvolit spíše výklad, který
omezí dobu, po kterou platí výjimka, než takový, který ji prodlouží. Tomuto
cíli odpovídá výklad, který stanoví jako počátek spíše den uzavření původní
smlouvy než nutně pozdější den dokončení prací, které jsou jejím předmětem.
Jednak právní jistota, žádoucí v ří zení o zadávání veřejných zakázek,
vyžaduje, aby mohl být počátek dotčené lhůty definován určitým a objektivním
způsobem. Avšak zatímco je datum uzavření smlouvy určité, za data označující
ukončení prací lze považovat mnohá data, což vede k nejistotě. Mimoto, jestliže
je datum uzavření smlouvy definitivně určeno na počátku, datum ukončení prací,
jakkoliv je definováno, může být měněno nahodilými a samovolnými faktory po
celou dobu provádění zakázky.
Evropská komise v. Francie
týká se neuveřejnění vyhlášení zakázky na studii o podpoře pro
investora týkající se čističky odpadních vod v Chauviničre v Úředním věstníku
ES
rozsudek Evropského soudního dvora č. C-340/02 ze dne 14. října
2004
celex 62002J0340
Veřejná soutěž o návrh a navazující veřejná zakázka na
služby
Evropský soudní dvůr shledal, že podmínky pro výjimku umožňující
použít jednací řízení bez uveřejnění po veřejné soutěži o návrh nebyly splněny
– mimo jiné část výkonů nebyla zahrnuta pod pojem veřejná soutěž o návrh,
zadávaná zakázka nenásledovala po pořádané soutěži a nebyl zachován přímý
funkční vztah mezi veřejnou soutěží o návrh a dotyčnou zakázkou.
Poznámka
Rozsudek má vztah k veřejné soutěži o návrh a možnost
následného zadání veřejné zakázky na služby pomocí jednacího řízení…