Rizikové faktory pracovních podmínek ve školství
Účelem provádění hodnocení rizik na pracovišti je
vytvořit podklady, které umožní zaměstnavateli stanovit opatření nutná pro
ochranu bezpečnosti a zdraví jeho zaměstnanců a mají za cíl předcházet rizikům,
odstraňovat je anebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.
Základní kroky
1. Vymezit pracovní systém a zpracovat seznam činností
Zpracovat formou tabulky seznam míst a prostorů v
pracovním systému (škola, provozovna v praktickém vyučování aj.).
Pracovní systém zahrnuje všechna zařízení, prostory, technologie, prostředí,
pedagogy a jiné žáky vyskytující se v učebnách a na pracovištích a všechny
další vlivy, které je možno předpokládat. Na seznam prostorů a pracovních míst
navazuje seznam (přehled) činností, které jsou v jednotlivých pracovních
prostorech prováděny. Seznam činností může být vypracován samostatně, nebo
mohou být pro přehlednost činnosti přiřazeny k jednotlivým prostorám. Nesmí
se přitom zapomenout, že na většině pracovišť probíhají v různou dobu různé
činnosti.
2. Vyhledat (identifikovat) nebezpečí
Ke každému pracovnímu místu, případně činnosti, přiřadíme
nebezpečí nebo nebezpečnou situaci, která může nastat a posoudit, kdo může být
nebezpečím ohrožen a jak k tomu může dojít. Dobrou pomůckou jsou příklady
nebezpečí, nebezpečných situací a nebezpečných událostí uvedené v ČSN EN 1050
(83 30 10).
3. Stanovit a vyhodnotit rizika
Vyhodnotit rizika vyplývající z
identifikovaných nebezpečí a rozhodnout, zda jsou existující preventivní opatření
dostačující nebo zda jsou potřebná další opatření. Při stanovování rizik
posuzujeme jak závažnost možného poškození, tak i pravděpodobnost, se kterou k poškození může dojít. Podstata hodnocení rizik spočívá v
rozhodnutí, zda riziko můžeme přijmout a pokud ne, jaká opatření musíme
realizovat k jeho odstranění nebo alespoň omezení na přijatelnou míru.
4. Odstranit / omezit rizika
Účinná prevence poškození zdraví vychází ze znalostí
podstaty (charakteru) rizik a jejich závažnosti. Nutnou podmínkou účinné
prevence je přitom splnění všech požadavků stanovených právními předpisy a
technickými normami. Stanovení opatření k prevenci rizik je výsledkem všech
předchozích kroků. Doporučuje se pro vyhodnocení rizik a stanovení opatření k
jejich prevenci používat přehlednou tabulku.
5. Vyhodnotit zdravotní rizika (kategorizace prací)
Součástí pracovních rizik jsou také zdravotní rizika,
která vyjadřují míru závažnosti zátěže člověka vystaveného rizikovým faktorům
na pracovišti. Podle zákona č. 258/2000 Sb. má zaměstnavatel povinnost
zdravotní rizika vyhledávat a zpracovávat návrh zařazení…