Maximální procenta příplatku za vedení
ředitelů
příspěvkových organizací v resortu školství
Výše příplatků za vedení vedoucích zaměstnanců škol a
školských zařízení (v Kč měsíčně) podle velikosti školy

I. ředitel (statutární
orgán) | 3 000 – 7 000 | |
II. zástupce ředitele | 1 000 – 5 500 | zastupuje ředitele v plném
rozsahu |
III. zástupce ředitele | 500 – 4 000 | zastupuje ředitele omezeně |
IV. vedoucí
zaměstnanec | 500 – 3 000 | má podřízené, řídí jejich
práci |
V. zaměstnanec | 300 – 1 500 | kontroluje práci jiných |
Nový zákoník
práce nastavuje strukturu
a popis jednotlivých stupňů
řízení
Určeno v procentech
5 – 15 %
zaměstnanec, který je podle organizačního řádu oprávněn
organizovat, řídit a kontrolovat práci jiných zaměstnanců, např. vedoucí
učitel, vedoucí předmětové komise, vedoucí kuchařka, vedoucí odloučeného
pracoviště atd.
5 – 30 % – I. stupeň řízení
vedoucí zaměstnanec, který řídí a kontroluje práci jiných
podřízených zaměstnanců, např. zástupce ředitele, vedoucí provozu ŠJ, vedoucí
vychovatel, vedoucí učitel odborného výcviku, školník s podřízenými
zaměstnanci, vedoucí učitel na MŠ apod.
15 – 40 % – II. stupeň řízení
vedoucí zaměstnanec, který řídí vedoucí podřízené zaměstnance v
I. stupni řízení, nebo vedoucí zaměstnanec – statutární orgán, který nemá
podřízené jiné vedoucí zaměstnance, např. ředitele školy, který nemá podřízené
zaměstnance v I. stupni řízení, zástupce ředitele, který má podřízené vedoucí
zaměstnance, jiný vedoucí zaměstnanec, který řídí práci podřízených zaměstnanců
apod.
20 – 50 % III. stupeň řízení
vedoucí zaměstnanec, který řídí vedoucí zaměstnance na 2.
stupni řízení, např. ředitel školy, který má podřízené zaměstnance na 2. stupni
řízení jiné vedoucí zaměstnance, vedoucí zaměstnanec – statutární orgán, který
řídí vedoucí zaměstnance na 1. stupni řízení.
30 – 60 % IV. stupeň řízení
vedoucí zaměstnanec – statutární orgán, který řídí vedoucí
zaměstnance na 2. stupni řízení, např. ředitel velké školy se složitou
organizační strukturou

(Poznámka: Uvedené příklady jsou jen jednou z mnoha
možností. Uvedení konkrétního příkladu vedoucí funkce v jedné z úrovní řízení
neznamená, že ji nemůže ředitel školy využít v rámci jiné úrovně.
Zákoník práce nestanoví u tohoto příplatku
za vedení konkrétní označení stupně řízení. Svým charakterem však patří před
první stupeň řízení, proto jsme jej předřadili jako nultý stupeň. Toto umístění
odpovídá 5. úrovni řízení podle předchozí právní úpravy (viz výše).)
NÁVRH
Zásady pro poskytování odměn ředitelů
PO
zřizovaných obcemi v resortu školství
Právní předpisy
Úvod
Ředitelům škol a školských zařízení lze poskytovat odměny
podle:
-
zákona č. 262/2006 Sb. (ZP) § 134 – za úspěšné splnění mimořádného
nebo zvlášť významného pracovního úkolu může zaměstnavatel, resp. zřizovatel
poskytnout zaměstnanci odměnu
-
směrnice Rady obce č. ... Směrnice starosty obce č. ..... k
platovým poměrům ředitelů PO zřizovaných obcí – oddíl VII. odměny:
-
odměna může být poskytnuta za splnění mimořádného nebo
zvlášť významného pracovního úkolu.
-
za mimořádný nebo zvlášť významný pracovní úkol se
považuje zejména:
-
úkol takto označený a zadaný zřizovatelem,
-
úkol přímo související s činností PO nebo z ní
vyplývající, který svým charakterem překračuje rámec běžné činnosti,
-
úkol vzniklý z vlastní iniciativy ředitele, jehož
splnění je pro organizaci, obec, kraj či region přínosem.
Odměny ředitelům škol a školských zařízení podle výše uvedeného
lze poskytovat za kvalitní plnění manažerských a pedagogických úkolů při vedení
školy nebo školského zařízení, za úspěšné splnění mimořádného nebo zvlášť
významného pracovního úkolu, ve výši do stanoveného limitu max ..............
tis. Kč za hodnocené období.

(Poznámka: Je třeba stanovit roční maximum výše odměn
pro ředitele škol a školských zařízení, pamatovat na to, že ředitel školy si
sám sobě odměnu stanovit nemůže, ačkoliv má mzdové prostředky a odměny
zaměstnancům běžně vyplácí (např. 20 000, 30 000, 50 000 apod.).)
Článek I.
Rozdělení kritérií pro přidělení odměny (do 1/3
stanoveného limitu)
Kritéria: A – B
-
oblast "řízení“ – výsledky hospodaření za rok ve
vztahu na schválený rozpočet PO, výsledky výchovy a vzdělávání za školní rok,
výsledky hodnocení ČŠI v oblasti výchovy a vzdělávání, úroveň řízení školy a
školského zařízení ředitelem, dodržování platných právních předpisů, pracovních
postupů, metodických pokynů zřizovatele a usnesení rady a zastupitelstva (dále
jen "směrnice“), výsledky šetření stížností, vyhledávání sponzorů, spolupráce
se zřizovatelem
Kritéria: C
-
oblast "kvalita“ – vyúčtování finančních prostředků
za předcházející rok, úroveň zpracování podkladových materiálů, správních
rozhodnutí, výroční zprávy, hodnocení školy, výsledky kontrol, audity –
výsledky
Kritéria: D – E
-
oblast "prezentace“ – realizované projekty s
přihlédnutím k jejich finanční náročnosti a době realizace, projekty ESF,
úspěšnost v grantech, úspěšná účast školy v mezinárodních soutěžích, organizace
okresních, krajských a mezinárodních soutěží, úspěšné zastupování školy v
soudních sporech, účast ředitele ve výběrových komisích nad rámec jeho
povinností
Každá oblast je hodnocena zvlášť a výsledná odměna je součtem
částek v jednotlivých částech základních kriterií uvedených v tabulce.
Za období leden–červen je hlavní ukazatel pro hodnocení v
oblasti řízení výsledek hospodaření za předchozí rok a vyúčtování finančních
prostředků za předchozí rok.
Za období červenec–prosinec je hlavní ukazatel pro hodnocení
výsledky výchovy a vzdělávání za příslušný školní rok.
Výsledky hodnocení ČŠI v oblasti výchovy a vzdělávání.
Práce ředitele v oblasti koncepce oborového zaměření, koncepce
výchovy ve školském zařízení.
Článek II.
Výslednou odměnu lze zvýšit až o 20 % (zaokrouhluje se na stovky
nahoru):
-
u ředitelů škol, které mají dle zahajovacího výkazu pro
příslušný školní rok více než 500 žáků v denním studiu nebo tohoto počtu
dosáhnou po sloučení, splynutí, za podmínky, že součet částek podle kritérií
A–E bude činit alespoň ......... Kč;
-
u ředitelů přejímající nebo nové organizace v případě
sloučení nebo splynutí školy nebo školského zařízení v příslušném školním roce
za práce spojené s tímto sloučením, splynutím. V tomto případě není počet žáků
školy rozhodující.
Článek III.
V mimořádných případech, které nejsou postižené ve výše
uvedených kritériích, může starosta, nebo příslušný pracovník pro školství,
podat návrh na odměnu nad…