S m ě r n i c e ř e d i t e l e š k o l y č. ...../200...
PLÁN PRÁCE ŠKOLY
ve školním roce ............
I. ÚVOD
V plánu
práce se na konci každého oddílu vyskytují očekávané výstupy, jejich splněním
se současně splní celoroční plán práce školy a naopak. Tím je zaručena evaluace
plnění, je jednoduchá a stručná, usnadňuje stručně hodnotit svou činnost a současně
je tím umožněná provázanost s celoročním plánem práce školy.
Škola
prochází těžkým obdobím, kdy každá škola bojuje o každého žáka, neboť škole je
podle počtu žáků stanoven limit pracovníků a finanční částka na platy, učební
pomůcky a potřeby (ONIV) a OON (výuka náboženství, odstupné ...). Jedná se o tzv.
agregované normativy - vycházejí striktně z počtu žáků školy. Od obce
dostáváme finance na provoz (energie, služby, materiální spotřeba apod.). Je
tedy v životním zájmu každého pracovníka, aby přispíval k dobrému
jménu školy a usiloval o získání co největšího počtu žáků. Aby si uvědomil, že
odučením stanoveného počtu hodin nekončí jeho povinnosti morální, mám na mysli
práci navíc - co největší počet bezplatných kroužků (nevylučuji v případě
zájmu žáků kroužky placené), různé mimoškolní aktivity s dětmi (výlety,
návštěvy divadel, galerií, muzeí apod.). Výuka musí být činnostně zaměřená, zajímavá,
děti musí umět učitel pro výuku získat, nadchnout. Uváženě a přiměřeně
klasifikovat, špatné známky si může žák kdykoli opravit, výsledkem je pak
radost z úspěchů a dobrý vztah ke škole.
Veškeré
výchovy (výtvarná, tělesná, hudební ...) brát jako předměty, které mají v žácích
vytvořit vztah k umění, sportu, práci, občanství. Případné dostatečné a
nedostatečné známky na konci pololetí musí vyučující brát jako svůj neúspěch,
selhání.
Na
počtu žáků záleží budoucnost naší školy. Stanovisko obce jako zřizovatele je
zachovat v Líšni všechny čtyři základní školy. Pod areálem naší školy se
má uskutečnit bytová výstavba, tím bychom nebyli školou na okraji sídliště.
Poloha školy je pro rodiče rozhodující, bez ohledu na to, jaké aktivity škola
nabízí.
Během
prázdnin jsme jako pilotní škola stanovená MŠMT dokončili ŠVP ZV, v současné
době prochází schvalovacím řízením na VÚP Praha. Je dost možné, že nám bude umožněno
podle něho učit při zachování počtu hodin podle školního vzdělávacího programu Základní
škola". Nezapomínejte na využívání průřezových a průběžných témat. Po schválení
nového školského zákona pak podle stanoveného časového harmonogramu budou
postupně narůstat počty hodin až na maximum stanovené učebním plánem ŠVP ZV. V
7.A Př - 2 hodiny.
Dalším
kladem naší školy je schválení a zařazení školy do projektu ........
Plán
práce školy bude zveřejněn na intrawebu i na internetu, aby se mohla veřejnost
seznámit s našimi cíli. Na internetu a intrawebu bude zveřejněna i výroční
zpráva školy za uplynulý školní rok. Očekávané výstupy se zařadí na intraweb.
II. Prohlubování účinnosti výchovy
1. Mravní výchova
a) Vytvářet u žáků:
- správné návyky spol.
chování, jednání a vystupování v Th, Ov, v každodenním životě, ve všech dalších
předmětech,
- správné mezilidské
vztahy ve vší jejich složitosti, vést dialog s cílem najít kompromisní řešení -
učitelský sbor jde příkladem,
- citové působení k sobě
samému i svému okolí.
b) Pěstovat u žáků:
- Ohleduplnost k lidem a přírodě.
- Kladný růst jejich
osobnosti (respektovat jejich osobnost). Jednat s dětmi jako s dospělými, snažit
se respektovat jejich názory. Odstranit ze svého jednání autokratické jednání,
pokoušet se o rovnovážný stav ve vztahu učitel-žák, tím se odstraní v pocitu žáků
představa školy jako bitevního pole.
- Kladný vztah k lidem
postiženým, nemohoucím, odkázaným na pomoc druhých.
- Šetrné zacházení se zařízením
školy, s učebnicemi a pomůckami, cizím majetkem, ohled k uměleckým dílům nejen
v areálu školy. K tomu napomáhá rozšířená výuka Vv, výtvarné kroužky, výchovně
vzdělávací práce ve Vv na 1. i 2. st., práce ve ŠD a ŠK.
c) Využívat:
- Vlastních názorů žáků a jejich pozitivního zaměření.
- Dobrovolného zájmu žáků o ekumenicky zaměřený nepovinný předmět
náboženství k pozitivnímu myšlení.
d) Věnovat se:
- Protidrogové prevenci.
- Poskytovat žákům
dostatek informací o drogách, jejich škodlivosti a nebezpečnosti (v předmětech
občanská nauka, rodinná výchova, chemie, přírodopis, na 1. st. v přírodovědě).
Pěstovat u žáků, aby dokázali říci ne v případě, že se s drogou setkají.
Protidrogová prevence je přílohou celoročního plánu práce školy.
e) Odmítat
- Rasismus, xenofobii,
jakékoliv formy násilí, šikany, nesnášenlivosti, řídit se metodickým pokynem MŠMT
proti projevům rasismu, xenofobie a intolerance č.j. 14 423/99-22 ze dne
23.3.1999 (věstník květen 1999) - výchovný poradce (dále VP) a třídní učitel
(dále jen TU) rozpracují do svých plánů - napomáhá školní psycholožka.
f) Respektovat
- Deklaraci lidských práv, především p r á v o d í t ě t e, kdy dítě má právo na svůj názor
a možnost vzdělání. Dítě však nesmí ve svých názorech poškozovat osobnost a pověst
druhého s výjimkou oprávněnosti a pravdivosti.
2. Opatření proti šikaně
- Vnímat chování a reakci
dětí každodenním pozorováním (vyučující upozorňují TU, podobně dozor), ve
sborovně bude umístěn sešit denních záznamů o chování žáků, pozorování jevů ve škole,
veškeré názory pedagog. pracovníků. Tento úkol budeme plnit, bude
vyhodnocován každý pátek VP a školní psycholožkou.
- Žáci naší školy se zjištěnou
mozkovou poruchou budou přednostně umísťováni do dyslektických tříd v naší škole
- spolupráce s PPP
- Při zjištění nefunkčnosti
rodiny, jejíž výsledkem je negativismus dítěte - TU okamžitě spolupracuje s VP,
školní psycholožkou (pozvání rodičů - komise péče o dítě, etopedické centrum -
práci koordinuje především školní psycholožka)
- Pomoc TU rodiči, který
nad dítětem láme hůl" - docházkou rodiče do školy, jak s dítětem doma
pracovat. V těchto případech při zájmu rodiče pomáhá školní psycholožka - vytvoří
se čtyřúhelník rodič - TU - školní psycholožka - VP, vedení školy vytváří příznivé
podmínky.
- V případě zájmu ze
strany rodičů zajistit cyklus přednášek o výchově, který provede speciální
pedagog ze střediska Help me, etopedického centra apod. - úkol pro VP. Popřípadě
mohou rodiče navázat spolupráci. Budeme zajišťovat přednášky pro rodiče 1. st.,
zvlášť pro rodiče 2. st. - zpravidla před třídními schůzkami. Zajištění
provedou VP v případě zájmu rodičů.
- Spolupráce TU 1. stupně
se ŠD a ŠK, školní psycholožkou, VP 1. st.
- Spolupráce TU 2. stupně
s VP na 2. st., školní psycholožkou
3. Kineziologie
Využití
poznatků o metodě ONE BRAIN (jednotný mozek - název je odvozen od ideálního
chodu mozku, kdy pravá i levá hemisféra dokonale spolupracují). Formou
jednoduchých korekcí a cviků v každodenní práci se žáky s poruchami učení a
chování ověřit účinnost metody v praxi. Na 1. i 2. st. zavést cviky do každodenní
praxe v dyslektických i běžných třídách. Postupně zavádět i v běžných třídách,
na každém jednání s celým učitelským sborem předvede ZŘ 2. st. nějaký cvik. Žáci
se správné provádění kineziologických cviků naučí v rámci rozcviček v Tv
(zajistí učitelé Tv), aby ostatní vyučující mohli cviky ve svých hodinách jen
využívat.
4. Pedagogičtí pracovníci
- Jednotně a se stejnými
požadavky kontrolují chování žáků, bude upřesňováno na PR (v případě nutnosti).
- K prohřeškům zaujímají
stanoviska se sjednáním nápravy.
- Pěstují v žácích lásku
a pozitivní myšlení.
- Ve spolupráci s vedením
školy, školní psycholožkou, VP a rodiči se snažit dopátrat příčin prohřešků a
nezájmu o učení. VP dále spolupracují s etopedickým centrem a Diagnostickým
ústavem.
- V krajních případech ve
spolupráci s VP jednat s rodiči ve výchovných komisích s cílem rodičům pomoci,
ne je pouze kárat.
- Spolupracovat se školní
psycholožkou.
- Dokázat získat rodiče
na svou stranu a vytvářet u nich kladný vztah ke škole a spolupráci při výchově,
na veřejnosti.
- Reprezentovat školu a
vytvářet jí dobrou image.
- Pracovat na sobě a
objevovat silné stránky své osobnosti, omezovat své špatné stránky - jen tak
lze rozvíjet svou osobnost, platí zde zákon akce a reakce.
- Vyžadujeme od žáků
spolupráci při vyučování a aktivitu při výuce, vedeme nadané žáky k vyhledávání
informací v IC, činnostní vyučování.
- Dbát na sbírání
odhozených papírů v prostorách školy, akceKrásná škola".
- Nechováme se k žákům
nadřazeně, ale chceme mít kamarádsky vypěstovanou přirozenou autoritu.
- Klasifikujeme moudře, s
citem se vyvarujeme nespravedlnosti, klasifikace musí být v převážné míře pro žáky
povzbuzením.
- Hromadné stížnosti dětí
i rodičů bereme jako své profesionální selhání a snažíme se z něho poučit,
cestou však není přitvrzení ve vztazích učitel - rodič - žák.
- Umíme žákům i kolegům přiznávat
chyby, i tak získáváme autoritu. Nehledejme příčiny neúspěchu u ostatních, začněme
sami u sebe.
- Neukvapujeme se v
kritice a záporném hodnocení, když je neoprávněná, ubližuje.
- Své pochybnosti
projednáváme včas s vedením školy a VP, vynikající je nalezení vnitřního klidu,
vyrovnanosti a jistoty.
- S VP, členy ŠR, vedením
spolupracujeme, když nám ujíždí půda pod nohama, ať už v rodinném či pracovním životě
- když se necítíme zdravotně v pořádku.
- S VP a školní psycholožkou
spolupracují všichni pedagogičtí pracovníci v poznání třídních kolektivů i
jednotlivých žáků.
- Připomínky vznášíme
osobně ve vedení školy, při jednání RŘŠ, provozních poradách, PR. Zákulisní
kampaně spíše škole ubližují, názory je nutné si vyměňovat, ale včas je nutno
jednat, aby nevznikaly zbytečné nenávisti a fámy.
- Zkusme si navzájem věřit,
pomáhat. Život se dá prožít příjemně, záleží jen na nás všech, vyhýbejme se
komplikování mezilidských vztahů. Posuzujte, co má pro vás nebo pro ostatní větší
hodnotu, na úkor svých osobních sobeckých zájmů se hodnotám podrobte a prožijete
příjemné pocity osobního uspokojení. Snažte se každý den prokázat co nejvíce
dobrých skutků a vytvořit příjemné pracovní prostředí.
5. Vlastenecká výchova
Provádět
ji ve všech předmětech pravdivě, bez nacionalismů, vycházet z pravdivého
výkladu historie. Vést žáky k poučení z dobrých, ale i špatných činů naší
historie.Využívat myšlenek našich, ale i světových velkých osobností z
minulosti i současnosti a dbát na:
- Nebezpečí nekritického
přijímání cizích vzorů.
- Neztrácet národnostní
hrdost, je přece součástí evropanství.
- Podporovat celosvětový
boj za život bez válek, utrpení.
- Vysvětlovat výhody i
nevýhody členství v NATO, EU, OSN apod.
- Pěstovat kladný vztah k
spoluobčanům jiných národností, historie poukazuje na nejdůležitější, to je
tolerance (národnostní, náboženská, rasová).
6. Rozumová a estetická výchova
a) Rozvíjet u žáků:
- základní pracovní návyky s cílem osvojit
si techniky zvládnutí učiva !!! (využívat při shrnutí učiva, bude v
tomto školním roce sledováno) - předmětové komise projednají a vypracují
metodiku, byla to silná stránka učitelů za 1. republiky,
- vlastní poznatky při probírání učiva, s použitím
sokratovské metody při pochopení chyby, špatného postupu, nebránit se a mít trpělivost
zvláště při probírání nového učiva,
- zájem o kulturní díla umělecké hodnoty návštěvami
výstav, muzeí, knihovny (zvláště využívat vlastní školní galerii Hády a informační
centrum).
b) Dbát na:
- Přesné dodržování osnov
vyuč. předmětů, popřípadě se obrátit na vedení školy, neřídit se pouze učebnicemi
(mohou být odlišné).
- Na základě výsledků ČŠI,
hospitací uskutečněných vedením školy provede vedení školy namátkově prověrky
znalostí žáků, spolupracovat budou vedoucí PK, ŘŠ se bude zajímat o zkušenosti
z jiných škol.
- V 9. ročníku se prověrky
znalostí uskuteční v 1. pololetí - vypracuje vedoucí PK, u ostatních tříd na
konci školního roku.
- U prospěchově slabších žáků
požadovat pouze základní učivo !!!
- Účast žáků v soutěžích a
olympiádách - každý úspěch reprezentuje naši školu - vytrvejme.
- Učitelé provedou
samostatně nábor do kroužků, které budou placeny rodiči - jazykové, sportovní,
rukodělné, informatika, příprava na budoucí studium a další. Příprava na
budoucí studium se bude dít formou placeného kroužku - nábor provedou vyučující.
- Učitelé provedou nábor i
do neplacených kroužků - za jejich vedení budou mít nahrazeny vedlejší
prázdniny.
- Nadpracované dny se
proplatí v mimořádných odměnách, další prioritou je ŠVP ZV.
- Učitelé 1. i 2. st. a
paní psycholožka pak zavedou přírodopisné kroužky zaměřené na pěstitelství -
atria, okolí školy, skleník, zahrada (pěstování květin, množení, ovocné stromy
apod.), vstupní hala (želvy v zimě). Na jaře předá vedoucí PK pěstitelský
osevní plán řediteli školy - 1/2 zahrady (bývalý 2. st. - květiny), 2. polovina
zahrady - záhonky 1. a 2.st. Služba o prázdninách - odpadá díky organizaci
osevní plochy, pouze vyučující pěstitelských prací zorganizuje žáky, pan školník
použije kultivátor.
- Spolupráce se ZUŠ a
hudební školou program na vernisáže, školní akce.
- Součástí plánu práce školy
je i plán výstav v galerii v tomto školním roce.
- Na škole i nadále
pracuje dětský divadelní soubor a pěvecký sbor.
7. Pracovní a polytechnická výchova
Zapojit žáky především v pěstitelství:
- úprava okolí školy, péče o ně,
- květinová výzdoba školy,
- zalévání stromů v okolí školy, péče o keře, atria,
- pěstování květin, ovocných stromů s využitím skleníku, péče o
atria, vstupní halu.
V technických pracích:
- vštěpovat žákům základní pracovní dovednosti podle učeb.osnov,
pravidelně vyrábět výrobky,
- provádět pokusy ve
spojení s teorií, zajistit dostatek materiálu pro zhotovení výrobků,
- zaměřit se pokud možno
na vedení kroužku technických prací,
- uspořádat na závěr roku výstavku výrobků v dětské galerii.
V pěstitelských pracích:
- na pozemcích pěstovat květinovou výzdobu, tyto pozemky pravidelně
obdělávat, přeměnit postupně pozemky v zahradu, aby do ní žáci rádi chodili.
Na
závěr školního roku i v jeho průběhu vystavovat práce žáků na 1. i 2. st. Zde
začleňujeme i činnost ve ŠD, která se zúčastní závěrečné výstavy prací žáků. V
průběhu roku pak bude rovněž vystavovat práce svých žáků v dětské
galerii.
8. Tělesná a dopravní výchova
Využívat
pěkných tělocvičen k všestrannému tělesnému rozvoji žáků, rovněž tak sportovního
areálu (atletická dráha, univerzální hřiště s umělou trávou, hřiště na košíkovou,
volejbal - vše umělý povrch). Dobrou a včasnou komunikací najít shodu ve využití
tělocvičen a sportovního areálu - výuka Tv, kroužky Tv:
- pravidelná Tv podle učebních
osnov, dbát na přesné plnění
- tělovýchovné placené i
neplacené kroužky na 1. i 2. st. -dbát na umožnění podmínek pro kroužky
- domníváme se, že každý učitel
Tv by měl vést mimoškolní Tv ve formě kroužku. Určité formy patriotismu a
entuziasmu by při našich vynikajících podmínkách měly existovat, k tomu vedení školy
vytvoří v rámci možnosti podmínky
- sportovní 1. - 9. třídy
- sportovní koncepce je
nutná, neznamená to zabraňování zájmu žáků, ve volném čase mohou působit
kdekoliv. Učitelé Tv budou podporovat tuto koncepci, či vytvářet další image školy,
ale uvnitř školy.
- sportovní centrum při ZŠ
(mládež do 18 let platí 1/2 nákladů za pronájem tělocvičny, pouze případné
náklady vedoucímu kroužku), v případě kroužku pro naše žáky zadarmo.
Učitelé Ov, Tv, TU a učitelé 1. stupně
- budou pravidelně zařazovat
dopravní výchovu podle plánu dopravní výchovy, na 1. st. - ved. MS 1. st., 2.
st., TU zařadí do plánu třídnických hodin - odevzdat plán do konce září
- zabezpečení plavání ve
2. a 3. třídách - ZŘ 1.st.
Učitelé TV
- účast na sportovních
soutěžích (náhrada vedlejších prázdnin)
- dbát na BOZP, pozor na
nepřetěžování žáků v období chřipek, vypracovat rozbor a opatření u nejčastějších
úrazů - PK Tv
- dbát na dozory o přestávkách,
nástup do nulté hodiny a odpoledních hodin, odvádění žáků
- ve spolupráci s rodiči
zajistit hladký průběh sport. 1. - 9. tříd - TU 1. st. budou vycházet vstříc,
rovněž TU 6. - 9. tř. V…