9.17
Osvětlení ve škole a školském zařízení
Ing. Vlasta Šormová
NahoruÚvod
V souvislosti se vstupem ČR do evropských výborů pro normalizaci
CEN/CENELEC k 31. 12. 1999 byly všechny normy prohlášeny za právně nezávazné;
někteří uživatelé se tudíž domnívali, že jejich respektování je obecně pouze
doporučené. Aby se předešlo problémům s používáním ČSN, předkládáme vysvětlení
s citováním příslušných částí zákonů a vyhlášek, které v řadě oblastí závaznost
různých ČSN upravují.
Na samosprávy obcí, měst a krajů se obracejí ředitelé škol s
investičními požadavky na rekonstrukci osvětlení, rekonstrukci sociálních
zařízení, výměnu školního nábytku atd. s odkazem na platnou legislativu v této
oblasti.
Pro usnadnění vašeho rozhodnutí jsou zde uvedeny konkrétní požadavky
podle platných norem a právních předpisů ČR i EU.
NahoruLegislativa EU
-
Směrnice Rady ze dne 30. listopadu 1989, o minimálních
požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví na pracovišti (první samostatná
směrnice ve smyslu čl. 16 odst. 1 směrnice 89/391/EHS),
-
Nařízení evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne
29. dubna 2004, o hygieně potravin.
NahoruLegislativa ČR
-
Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a
stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů,
-
Vyhláška MMR ČR č. 137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu,
-
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a změně
některých souvisejících zákonů,
-
Vyhláška MZd č. 49/1993 Sb., o technických a věcných požadavcích
na vybavení zdravotnických zařízení, ve znění pozdějších předpisů,
-
Vyhláška MZd ČR č. 410/2005 Sb., o
hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu
a vzdělávání dětí a mladistvých.
NahoruVýklad pojmů
Dítětem předškolního věku je fyzická osoba, která nezahájila
plnění povinné školní docházky.
Žákem je fyzická osoba, která zahájila povinnou školní docházku
a účastní se vzdělávacího procesu v zařízeních pro výchovu a vzdělávání.
Zdravotním postižením se rozumí mentální, tělesné, zrakové nebo
sluchové postižení, vada řeči, souběžné postižení více vadami, autismus,
vývojové poruchy učení nebo chování.
Dlouhodobý pobyt je pobyt ve vnitřním prostoru nebo jeho
funkčně vymezené části, který trvá v průběhu jednoho dne 4 hodiny a déle a
opakuje se při trvalém užívání budovy více než jednou týdně; za dlouhodobý
pobyt se považuje i pravidelné střídání krátkodobého pobytu v různých vnitřních
prostorech tak, že celková doba pobytu v nich má trvalý charakter.
Krátkodobý pobyt je pobyt v místnosti během jednoho dne po dobu
kratší než 4 hodiny.
Přímo větratelnými prostory jsou prostory přirozeně větrané
(větrané z venkovního prostoru budovy čerstvým vzduchem) nebo nuceně větrané
(mechanicky).
Zobrazovací jednotkou je zařízení, které mění elektronické
informace na optické a je určené pro zrakovou komunikaci s člověkem.
Zrakovým úkolem je zraková činnost potřebná k práci, případně
místo s vizuálními prvky vykonávané práce .
Místo zrakového úkolu je místo, kde se nachází předmět zrakové
činnosti (zrakového úkolu).
Normovaná hodnota je konkrétní technický požadavek obsažený v
příslušné české technické normě ČSN, jehož dodržení považuje konkrétní
ustanovení za splnění jím stanovených požadavků.
Osvětlení
NahoruVnitřní prostory budovy
Ve vnitřních prostorech budov zařízení pro výchovu a vzdělávání a
provozovnách pro výchovu a vzdělávání, určených k dlouhodobému pobytu žáků,
musí být vyhovující denní osvětlení odpovídající normovým hodnotám ČSN
730580-1, 2, 3. Místa žáků v lavicích musí být v učebnách orientována tak, aby
žáci nebyli v zorném poli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů a ani si
nestínili místo zrakového úkolu.
NahoruProstory určené ke krátkodobému pobytu
V prostorech určených pouze ke krátkodobému pobytu je možné použít
celkového sdruženého osvětlení. Dále je možné je použít v případech uvedených v
normě ČSN 360020, a to při skupinovém vyučování s různým uspořádáním pracovních
míst v prostoru nebo v dílnách při potřebě osvětlit stíněné povrchy.
Pro žáky se zrakovým postižením nebo zrakovými vadami je nutné
zajistit denní i umělé osvětlení, odpovídající specifickým potřebám podle
stupně jejich postižení ČSN 730580-1,2,3 a ČSN EN 12464-1.
V soustavě sdruženého osvětlení denní i doplňující umělé osvětlení
musí vyhovovat příslušným normovým hodnotám a požadavkům ČSN 360020.
NahoruParametry umělého osvětlení
Parametry umělého osvětlení ve vnitřních prostorech budov zařízení pro
výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí odpovídat
normovým hodnotám ČSN EN 12464-1.
NahoruOsvětlení tabule
Osvětlení tabule musí odpovídat normovým hodnotám ČSN EN 12464-1.
Tabule musí mít matný povrch (nevztahuje se na tabule, na které se nepíše
křídou). Ve stěně za tabulí nesmí být osvětlovací otvor (okno nebo střešní
okno), v opačném případě musí být zakryt neprůsvitným materiálem, jehož činitel
odrazu světla se blíží hodnotě činitele odrazu této stěny.
NahoruÚroveň denního i umělého osvětlení
Úroveň denního i umělého osvětlení prostorů se zobrazovacími
jednotkami musí být v souladu s normovými hodnotami a požadavky ČSN 730580-EN1,
2, 3, ČSN 360020 a ČSN EN 12464-1.
NahoruPracoviště u zobrazovacích jednotek
Pracoviště u zobrazovacích jednotek musí být umístěna tak, aby žáci
nebyli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů a ani se jim tyto otvory
nezrcadlily na zobrazovací jednotce. Svítidla musí být vhodně rozmístěna a mít
takové rozložení jasů a úhly clonění, aby se nezrcadlila na zobrazovací
jednotce a nedocházelo ke ztížení zrakového úkolu.
NahoruVzdálenost očí od zobrazovací jednotky
Vzdálenost očí od zobrazovací jednotky musí být nejméně 0,5 m od
horního okraje zobrazovací jednotky ve výši očí. U pracovišť se zobrazovacími
jednotkami musí být pro zachování dobrých podmínek vidění, zrakové pohody i
vyhovující pracovní polohy zajištěna pro všechny uživatele možnost úprav
pracovního místa podle jejich individuálních potřeb, a to zejména podle tělesné
výšky a prováděných činností a regulace denního osvětlení.
NahoruOsvětlení v ubytovacím zařízení
V ložnicích ubytovacích zařízení musí…