15.7.12.4
Jednotlivé instituty správního řádu a vzory jejich
podání
NahoruNámitka podjatosti
NahoruVyloučení z projednávání a rozhodování věci
Podle § 7 spr. ř. postupuje správní orgán vůči dotčeným osobám
nestranně. Tato zásada nachází své praktické uplatnění v institutu vyloučení z
projednávání a rozhodování věci, který je upraven pro oblast správního řízení v
ustanovení § 14 spr. ř.
K tomu, aby bylo rozhodnutí správního orgánu ve správním řízení v
souladu s veřejným zájmem, odpovídalo okolnostem daného případu a vycházelo ze
skutkového stavu věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti (srov. § 2 a § 3 spr.
ř.), je třeba, aby správní řízení bylo vedeno úřední osobou nezaujatou,
nemající zájem na výsledku řízení, která je schopna zaručit, že těmto (a celé
řadě dalších) požadavkům bude vyhověno. Ustanovení § 14 spr. ř. je provedením
staré zásady, uznávané již v římském právu, že nikdo nemůže být soudcem
(rozhodujícím) ve vlastní věci.
Podle judikatury představované rozsudkem Vrchního soudu v Praze
ze dne 29. 4. 1997, čj. 7 A 110/95-18, je procesní vadou, která mohla mít vliv
na zákonnost rozhodnutí, také vada spočívající v tom, že projednání a
rozhodování věci se účastnil pracovník správního orgánu, který byl
vyloučen.
Každá osoba, která se bezprostředně podílí na výkonu pravomoci
správního orgánu, v tomto případě tedy na správním řízení (správní řád pro ni
zavádí zkratku "úřední osoba“), je podle § 14 odst. 1 spr. ř. vyloučena ze všech úkonů v řízení, při jejichž provádění by mohla
výsledek řízení ovlivnit. Důvodem vedoucím k tomuto vyloučení je, že lze důvodně předpokládat, že úřední osoba má s ohledem na svůj poměr k věci, k účastníkům řízení nebo jejich zástupcům takový zájem na výsledku
řízení, pro nějž lze pochybovat o její nepodjatosti. Vyloučena je
vedle toho také úřední osoba, která se účastnila řízení v téže věci na jiném
stupni. Dlužno podotknout, že zmíněné vyloučení nenastupuje
automaticky a přímo ze zákona, při splnění zákonných podmínek, nýbrž až na
základě rozhodnutí představeného příslušné úřední osoby.
Oprávněná úřední osoba je vyloučena ze všech úkonů v řízení, při
kterých by mohla výsledek řízení ovlivnit, pokud
-
je důvodný předpoklad, že má s ohledem na poměr k věci, k
účastníkům nebo zástupcům zájem na výsledku řízení, tudíž že lze pochybovat o
její nepodjatosti,
-
nebo se účastnila řízení v téže věci na jiném
stupni.
NahoruUvědomění samotnou úřední osobou
Úřední osoba se dozví o okolnostech nasvědčujících tomu, že
je vyloučena. Například když soused úředníka stavebního úřadu podal žádost o
stavební povolení, o které bude rozhodovat tento úředník. V takovém případě
úřední osoba o této skutečnosti uvědomí bezodkladně svého představeného.
Do doby, než její představený posoudí, zda je úřední osoba vyloučena, může
činit jen takové úkony, které nesnesou odkladu.
NahoruNámitka účastníka
Druhou možností, která je již plně v dispozici účastníka řízení, je,
že vznese námitku podjatosti úřední osoby. O tom, kdo je v jeho věci
úřední osobou, může účastník získat vědomost nahlédnutím do spisu. Účastník
řízení může namítat podjatost úřední osoby, jakmile se o ní, resp. důvodech ji
vyvolávajících, dozví. Výslovně je nicméně ve správním řádu uvedeno, že k
námitce podjatosti se nepřihlédne, pokud účastník o důvodu vyloučení
prokazatelně věděl, ale námitku bez zbytečného odkladu neuplatnil. V
případě uplatněné námitky o ní rozhodne, a to opět bezodkladně, představený
této úřední osoby. Námitku podjatosti však nelze vznést vůči vedoucím
ústředních správních úřadů (např. ministři) a státním tajemníkům. Ti již svého
představeného nemají, a vlastně by o věci neměl kdo rozhodnout.
Námitka podjatosti se může učinit jako kterékoliv jiné podání buď
písemně, nebo ústně do protokolu, anebo v elektronické podobě podepsané
zaručeným elektronickým podpisem. Jedná se zvláštní typ podání správnímu
orgánu, a proto musí vyhovovat mj. i základním požadavkům podle § 37 odst. 2
spr. ř. (musí v něm být uvedeno, kdo podání činí, v jaké věci, komu je určeno,
čeho se domáhá a podpis) a vedle toho v něm musí být uvedeny rozhodné
skutečnosti, z nichž účastník dovozuje podjatost konkrétní úřední
osoby. Nelze namítat podjatost správního orgánu jako takového, stejně tak
nelze úspěšně namítat podjatost s ohledem na předchozí rozhodovací praxi
správního orgánu.
Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 10. 10. 2007,
čj. 2 As 29/2007-74, publikovaného pod č. 1465/2008 Sb. NSS, důvodem pro
vyloučení úřední osoby podle § 14 správního řádu není pouhá skutečnost, že tato
osoba, jako pracovník městského či krajského úřadu, rozhoduje ve věci
přestupku, z něhož je obviněn zastupitel příslušného města či kraje.
NahoruDůsledky vyloučení
Představený úřední osoby, která je vyloučena, protože to sama
sdělila a bylo to shledáno oprávněným, nebo protože námitka podjatosti vznesená
účastníkem byla shledána důvodnou, bezodkladně určí jinou úřední osobu, která
není k vyloučenému ve vztahu podřízenosti. V opačném případě by se totiž
vyloučení míjelo svým účelem. Správní řád pamatuje i na možnost, že jsou
vyloučeny všechny úřední osoby u téhož správního orgánu.
NahoruŽádost o doručování
NahoruVýznam doručování
Institut doručování je velice významný, neboť slouží jako jeden z
prostředků komunikace účastníků řízení se správním orgánem a zase naopak.
Umožňuje rovněž realizaci celé řady procesních práv a povinností účastníka
řízení.
Účastník se na základě doručení oznámení o zahájení řízení dozví,
že s ním bylo zahájeno správní řízení z moci úřední; účastník je vyzván, aby se
vyjádřil ke všem podkladům pro vydání rozhodnutí; na základě doručení písemného
vyhotovení rozhodnutí může účastník podat opravný prostředek, atd.
NahoruAdresa pro doručování
Pokud to nevylučuje zákon nebo povaha věci, správní orgán bude
doručovat na adresu, kterou mu účastník sdělí. Tato adresa může být
sdělena i pro řízení, která mohou být u téhož správního orgánu zahájena v
budoucnosti. Právní úprava pro tento postup je obsažena v § 19 odst. 3 spr.
ř. Správní orgán je v takovém případě projevem vůle účastníka vázán, neboť se
vychází z toho, že účastník sdělí takovou adresu, na které je převážně k
zastižení a je možné ho na ní bez větších problémů zastihnout.
NahoruZpůsob a místo doručování
Správní řád umožňuje účastníkovi, aby si zvolil adresu pro
doručování nebo elektronickou adresu sám. Je tak plně v dispozici
účastníka, aby si předně sám zvolil způsob komunikace (elektronický, nebo
tradičně písemný) a následně i adresu, na kterou mu bude dále doručováno.
Správní řád nicméně vychází z toho, že způsob doručování na elektronickou
adresu může vyvolávat komplikace, a proto v případě problémů (zákonem nicméně
přesně vymezených) při takovém způsobu doručování stanoví, že se písemnost
nakonec doručí, jako by adresát o doručení na elektronickou adresu nepožádal
(srov. § 19 odst. 8 a 9 spr. ř.).
NahoruŽádost o prominutí zmeškání úkonu
Účastník má právo podle § 41 odst. 2 spr. ř. požádat o prominutí
zmeškání úkonu.
NahoruNavrácení v předešlý stav
Navrácením v předešlý stav se rozumí prominutí zmeškání úkonu, který
je třeba provést nejpozději při ústním jednání nebo v určité lhůtě, nebo
povolení zpětvzetí nebo změny obsahu podání, kterou by jinak nebylo možno
učinit. O prominutí rozhoduje správní orgán, který v době požádání o prominutí
zmeškání úkonu vede řízení.
Požádat o prominutí zmeškání úkonu může účastník do 15 dnů od dne, kdy pominula překážka, která mu bránila učinit potřebný úkon
(tzv. subjektivní lhůta). S podáním žádosti je třeba spojit zmeškaný úkon,
jinak se žádostí správní orgán nezabývá. Zmeškání úkonu však nelze prominout,
pokud ode dne, kdy měl být příslušný úkon učiněn, uplynula doba jednoho roku
(tzv. objektivní lhůta).
Podmínky pro podání žádosti o zmeškání úkonu
-
Zmeškána lhůta k provedení úkonu
-
Neuplynula doba delší než jeden rok
-
Pominula překážka
-
Od jejího pominutí neuplynula doba 15 dnů
-
Podána žádost a s ní spojený zmeškaný úkon (např.
odvolání)
-
Posouzení správním orgánem
NahoruUdělení plné moci
NahoruZpůsobilost být účastníkem
Kdo je účastníkem řízení, závazně stanoví § 27 a § 28 odst. 1 spr.
ř. Pokud však zvláštní zákon obsahuje odlišnou právní úpravu, je třeba s
ohledem na § 1 odst. 2 správního řádu dát přednost této speciální úpravě.
Určení účastníka, resp. správně vymezený okruh účastníků, je velice důležité,
neboť právě vůči účastníkovi se správní řízení vede. Správní orgán rozhoduje o
konkrétních právech nebo povinnostech individualizovaného účastníka, přičemž
každý účastník disponuje celou řadou právních prostředků, jak může správní
řízení a obsah správního rozhodnutí ovlivnit.
Účastníkem správního řízení obecně je každý, kdo je způsobilý mít
práva a povinnosti, neboli kdo má právní subjektivitu (fyzické a
právnické osoby), přičemž konkrétně je účastníkem ten, kdo kromě způsobilosti
mít práva a povinnosti dále splňuje vymezení účastníka podle § 27 a § 28 spr.
ř. v konkrétní právní věci. Účastníkem se, zjednodušeně řečeno, stává, až když
se vede řízení o jeho věci, o jeho právech a povinnostech. Způsobilost být
účastníkem vypovídá o potenciální možnosti být subjektem správního řízení v
procesním postavení jeho účastníka.
NahoruProcesní způsobilost
Účastník, je-li fyzickou osobou, je podle § 29 odst. 1 spr.
ř. způsobilý činit v řízení úkony samostatně (tzv. procesní způsobilost)
v tom rozsahu, v jakém je mu občanským zákoníkem přiznána způsobilost k
právním úkonům. Procesní způsobilost nemají fyzické osoby, které byly
soudem zbaveny způsobilosti k právním úkonům. Osoby, jejichž způsobilost
k právním úkonům byla soudem omezena, nemají procesní způsobilost v
rozsahu tohoto omezení.
Výše zmíněné rozlišování mezi způsobilostí být účastníkem a procesní způsobilostí má význam a je zřetelné pouze v případě fyzických
osob jako účastníků řízení. Pokud jsou účastníky správního řízení právnické
osoby, způsobilost být účastníkem a procesní způsobilost se nerozlišuje.
NahoruPrávnické osoby jako účastníci řízení
Jménem právnické osoby činí úkony v řízení před správními
orgány ten, kdo je k tomu oprávněn i v řízení před soudem podle § 21 o.s.ř. Podle tohoto ustanovení za právnickou osobu
jedná její statutární orgán, pověřený zaměstnanec nebo člen, vedoucí odštěpného
závodu, nucený správce nebo prokurista. V téže věci může za právnickou osobu
současně činit úkony jen jedna osoba.
Účastníkem správního řízení o uložení pokuty za správní delikt
podle § 66 odst. 3 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, ve znění
pozdějších předpisů, je právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k
podnikání, která předá odpad osobě, která k jeho převzetí není oprávněna. V
takovém případě se jedná o účastníka podle § 27 odst. 1 písm. b) spr. ř. (jde o
účastníka, jemuž má rozhodnutí založit povinnost k zaplacení pokuty). Tak je
vymezen účastník řízení (způsobilost být účastníkem). Ten posléze díky svému
účastenství má právo v řízení navrhovat důkazy, vyjadřovat se k nim, může podat
opravný prostředek, atd. (procesní způsobilost).
NahoruZastoupení
Účastník správního řízení může činit procesní úkony sám, nebo
prostřednictvím svého zástupce. Správní řád rozlišuje zástupce účastníka
– zákonného zástupce, opatrovníka, zmocněnce, společného zmocněnce a společného zástupce.
NahoruZmocněnec
Podle § 31 ve spojení s § 33 spr. ř. si může účastník jako svého
zástupce zvolit zmocněnce. Zmocnění k zastoupení se prokazuje písemnou
plnou mocí. Plnou moc lze udělit i ústně do protokolu u správního
orgánu.
NahoruPlná moc
Správní řád výslovně zdůrazňuje, že v téže věci může mít účastník
současně pouze jednoho zmocněnce. Zmocněnec může udělit plnou moc jiné osobě, aby místo něho za účastníka jednala (tzv. substituce), jen za
předpokladu, že je to v plné moci výslovně dovoleno (tzv. substituční doložka),
pokud však není stanoveno zvláštním zákonem jinak (např. u advokátů). Správní
orgán však může uznat úkony učiněné ve prospěch účastníka jinou osobou než
zmocněncem za úkony učiněné zmocněncem, jestliže o to účastník požádá a
nemůže-li vzniknout újma jinému účastníkovi.
Právní vztah zastoupení ve správním řízení má následující právní
důsledky. Zástupce (zmocněnec) jedná jménem zastoupeného (účastníka) a z
jeho úkonů vznikají práva a povinnosti přímo zastoupenému. I když
je udělena plná moc, zmocněnec se nestává účastníkem řízení. Zmocněnec zůstává
toliko zástupcem účastníka řízení, vystupuje v řízení a činí úkony, nikoliv
však jménem svým, nýbrž jménem účastníka, kterého zastupuje, a za kterého
jedná. S výjimkou případů, kdy má zastoupený něco v řízení osobně vykonat, doručují se písemnosti pouze zmocněnci.
NahoruPrávní režim zastoupení
Vzájemná práva a povinnosti zástupce (zmocněnce) a zastoupeného
(účastníka, zmocnitele) se řídí především ustanoveními § 31 až 33b občanského zákoníku.
NahoruSpolečný zmocněnec
V případech a řízeních, kde více účastníků uplatňuje shodný zájem,
může k usnadnění průběhu řízení správní orgán podle § 35 odst. 1 spr. ř. vyzvat
tyto účastníky, aby si v přiměřené lhůtě zvolili společného zmocněnce.
Účastníci si mohou společného zmocněnce zvolit i bez výzvy správního
orgánu.
NahoruRozsah zmocnění
Zmocnění učiněné prostřednictvím plné moci může mít rozdílný rozsah.
Záleží na úvaze účastníka, zda se nechá zastupovat zmocněncem v celém řízení,
nebo ho jen zmocní k určitým procesním úkonům (např. podání návrhu na zahájení
řízení – žádosti).
Podle § 33 odst. 2 spr. ř. může být zmocnění uděleno jednak pouze
k určitému úkonu nebo skupině úkonů, či pro určitou část
řízení. V praxi častější je tzv. procesní plná moc pro celé řízení.
Plná moc může být rovněž udělena i pro neurčitý počet řízení s určitým
předmětem, která budou zahájena v určené době nebo bez omezení v budoucnu. V
takovém případě však musí být podpis na plné moci vždy úředně ověřen a plná moc
musí být do zahájení řízení uložena u věcně příslušného správního orgánu,
popřípadě udělena do protokolu. Zvláštní zákon může stanovit jiný rozsah
zmocnění, než bylo výše uvedeno.
V případě pochybností o rozsahu zmocnění správní řád ve svém § 34
odst. 3 konstruuje domněnku, že zástupce účastníka je oprávněn vystupovat
jménem zastoupeného (účastníka) v celém řízení.
NahoruŽádost o nahlížení do spisu
NahoruSpis
V každé věci vedené u správního orgánu se zakládá a vede spis (tzv.
správní spis). Každý spis musí být označen spisovou značkou. Spis podle § 17
odst. 1 spr. ř. tvoří zejména podání, protokoly, záznamy, písemná vyhotovení
rozhodnutí a další písemnosti, které se vztahují k dané věci. Spis může mít i
přílohy. Spis musí obsahovat soupis všech svých součástí, včetně příloh, s
určením data, kdy byly do spisu vloženy (tzv. spisový přehled).
Zjednodušeně řečeno, spis představuje celý předmět řízení v písemné
podobě a musí v něm být obsaženo všechno, co má význam pro posouzení věci a
její rozhodnutí, všechno, co si správní orgán opatřil, nebo co mu doložili
účastníci.
Při podání opravného prostředku se spis zasílá orgánu, který
rozhoduje o opravném prostředku, a v případě žaloby se správní spis zasílá
soudu. Všechny závěry, které správní orgán učiní, musí mít svůj základ ve spisu
a nesmí s nimi být v rozporu. V opačném případě je rozhodnutí správního orgánu
nepřezkoumatelné, neboť není možné zjistit, proč a na základě čeho vlastně
správní orgán rozhodl.
NahoruNahlížení do spisu
Institut nahlížení do spisu slouží k realizaci procesních práv
účastníka řízení a umožňuje důkladně se seznámit s podklady pro rozhodnutí,
resp. se vším, co spis obsahuje. Spis je veden v řízení o jeho právech nebo
povinnostech, a proto má účastník právo nahlédnout do spisu podle potřeby. Z
toho může zjistit, v jaké fázi se zrovna řízení nachází. Rovněž tak zjistí, kdo
je v jeho věci úřední osobou, což může být významné pro případné podání námitky
podjatosti této osoby. Nahlížením do spisu může také zjistit, kdy naposledy byl
v jeho řízení učiněn určitý procesní úkon, což je významné v souvislosti s
možností podání stížnosti na postup nebo v souvislosti s případnou nečinností
správního orgánu.
Podle § 38 spr. ř. mají právo nahlížet do spisu účastníci a jejich zástupci, a to i v případě, že je rozhodnutí
již v právní moci a věc je tak vlastně již na úrovni správních orgánů a
správního řízení uzavřena (pomineme-li mimořádné opravné prostředky jako obnova
řízení a přezkumné řízení).
Jiným osobám než účastníkům a jejich zástupcům správní orgán
umožní nahlédnout do spisu, pokud prokáží právní zájem nebo jiný
vážný důvod a nebude-li tím porušeno právo některého z účastníků, popřípadě
dalších dotčených osob anebo veřejný zájem.
NahoruVýpisy a kopie spisu
S právem nahlížet do spisu je spojeno právo činit si výpisy a právo
na to, aby správní orgán pořídil kopie spisu nebo jeho části.
NahoruOdepření nahlédnout do spisu
Správní orgán může odepřít nahlížet do spisu, nebo jeho části. V
takovém případě o odepření vydá usnesení, které se oznamuje pouze tomu,
komu bylo odepřeno nahlédnout do spisu. Z nahlížení do spisu jsou vyloučeny ty
jeho části, které obsahují utajované informace nebo skutečnosti, na něž
se vztahuje zákonem uložená nebo uznaná povinnost mlčenlivosti. To však
neplatí o částech spisu, jimiž byl nebo bude prováděn důkaz. Do takových částí
spisu však může nahlížet pouze účastník řízení nebo jeho zástupce za
předpokladu, že jsou předem seznámeni s následky porušení povinnosti
mlčenlivosti o těchto skutečnostech a že o poučení je sepsán protokol, který
podepíší. Při nahlížení do spisu je podle § 134 odst. 3 spr. ř. vyloučeno
nahlížet do protokolu o hlasování kolegiálního orgánu.
NahoruStížnost
§ 175
Právní úprava obsažená v § 175 spr. ř. představuje obecnou
právní úpravu podávání stížností a procesu jejich vyřizování ve veřejné
správě.
NahoruStížnost vs. petice
Stížnost představuje podání konkrétního subjektu, případně
skupiny subjektů ve věci, která se jich přímo týká. Tím se kupř. liší od peticí, které mají povětšinou charakter kolektivních podání. V současné
době institut stížnosti upravený v § 175 spr. ř. představuje náhradu za dlouhou
dobu užívanou vládní vyhlášku č. 150/1958 Ú.l., o vyřizování stížností,
oznámení a podnětů pracujících, která byla zrušena teprve až nařízením vlády č.
370/2005 Sb., a to v souvislosti s přijetím správního řádu.
NahoruPostupy, ve kterých lze podat stížnost
Právo podat stížnost mají dotčené osoby, neboli všichni, vůči
nimž je v jejich konkrétním případě vykonávána veřejná správa, a to ať již v
režimu správního řízení, tak i mimo něj, kupř. při uzavírání veřejnoprávních
smluv v režimu části páté správního řádu, vydávání tzv. jiných úkonů podle
části čtvrté správního řádu nebo při vydávání opatření obecné povahy podle
části šesté správního řádu. Stížnosti tedy mohou podávat dotčené osoby ve
spojení se všemi možnými postupy, které se uskutečňují podle správního
řádu.
NahoruPředmět stížnosti
Dotčené osoby se mohou se stížnostmi obracet na správní orgány ve dvou věcech. Za prvé jde o stížnosti směřující proti nevhodnému
chování úředních osob. Druhou možností je podání stížnosti proti postupu
správního orgánu.
NahoruSubsidiarita stížnosti
Podle obecného pravidla subsidiarity, podle kterého je třeba vždy
vyčerpat takové prostředky nápravy, které právní úprava přiznává, výslovně
stanoví § 175 odst. 1 spr. ř., že dotčené osoby mohou podat stížnost v případě,
že správní řád jiný prostředek ochrany než stížnost již neposkytuje.
NahoruOchrana stěžovatele
Podání stížnosti nesmí být dotčené osobě, která je zákonem
označována jako "stěžovatel“, na újmu. Nikdo nesmí být postižen za to,
že realizuje svá zákonná práva.
NahoruForma stížnosti
Co do formy, právní úprava v § 175 odst. 3 spr. ř. stanoví, že
stížnost lze podat písemně nebo ústně. Pokud je podána stížnost
ústně, kterou nelze ihned vyřídit, sepíše o ní správní orgán písemný
záznam.
NahoruZpůsob podání žádosti a vyřízení stížnosti
Stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede
řízení. Jde o poněkud nepraktické řešení, neboť se stížnost podává u toho,
vůči komu směřuje. Správní orgán, který vede řízení, je povinen prošetřit skutečnosti uvedené ve stížnosti. V případě, že to považuje za
vhodné, vyslechne stěžovatele, osoby, proti nimž stížnost směřuje,
popřípadě další osoby, které mohou přispět k objasnění věci.
NahoruLhůta pro vyřízení stížnosti
Lhůta pro vyřízení stížnosti je právní úpravou rovněž koncipována
jako poměrně dlouhá, a to v porovnání kupř. se lhůtami pro vydání rozhodnutí
podle § 71 spr. ř. Pro vyřízení stížnosti je
stanovena lhůta do 60 dnů ode dne jejího doručení správnímu orgánu
příslušnému k jejímu vyřízení. O vyřízení stížnosti musí být stěžovatel v
této lhůtě vyrozuměn. Stanovenou lhůtu lze překročit jen tehdy,
nelze-li v jejím průběhu zajistit podklady potřebné pro vyřízení stížnosti.
NahoruNásledky důvodné stížnosti
V případě, že je stížnost shledána důvodnou nebo částečně důvodnou,
je správní orgán povinen bezodkladně učinit nezbytná opatření k nápravě.
O výsledku šetření a opatření přijatých k nápravě se učiní záznam do
spisu; stěžovatel o nich bude vyrozuměn jen tehdy, jestliže o to
požádal.
NahoruNesouhlas se způsobem vyřízení stížnosti
Proti vyřízení stížnosti nelze podat odvolání, nebo jiný
opravný prostředek. Lze pouze podat další stížnost, směřující proti
vyřízení stížnosti předešlé. Výslovně tak stanoví § 175 odst. 7 spr. ř.,
podle kterého, má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u příslušného
správního orgánu, nebyla řádně vyřízena, může požádat nadřízený správní
orgán, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti. Tedy nadřízený správní
orgán (srov. § 178 spr. ř.) řeší stížnosti, směřující
proti vyřízení stížností.
-
dotčená osoba podává stížnost ústně nebo písemně
-
jiný prostředek ochrany zákon neposkytuje
-
předmětem je stížnost na (i) nevhodné chování úředních
osob nebo na (ii) postup správního orgánu
-
stížnost se podává u toho správního orgánu, který vede
řízení
-
správní orgán prošetří skutečnosti uvedené ve
stížnosti
-
lhůta pro vyřízení stížnosti je do 60 dnů ode dne
jejího doručení
-
vyrozumění stěžovatele o vyřízení jeho stížnosti
-
je-li stížnost důvodná, správní orgán musí učinit nezbytná opatření k nápravě, učiní se záznam do spisu
-
vyrozumění stěžovatele o přijatých opatřeních k nápravě, pokud
o to požádal
-
podání stížnosti proti způsobu vyřízení předešlé
stížnosti k nadřízenému správnímu orgánu
NahoruPodání
Podání je úkonem směřujícím vůči správnímu orgánu. Podání
se posuzuje podle svého skutečného obsahu a bez ohledu na to, jak je
označeno. Tímto způsobem ustanovení § 37 odst. 1 správního řádu
vymezuje institut podání.
NahoruCharakteristika podání
Podání je procesním úkonem účastníka řízení (resp. dotčené osoby,
neboť nemusí být činěno jen v rámci tzv. správního řízení), kterým se obrací na
správní orgán s určitou věcí. Podání může být využito jak ve fázi před zahájením řízení, kdy plní roli podnětu k zahájení řízení z moci
úřední nebo žádosti (specifického podání, kterým se zahajuje řízení), tak v
průběhu řízení (kdy jím lze činit návrhy, vyjadřovat stanovisko, uplatňovat
námitky, apod.). Podáním jsou i opravné prostředky (řádné a mimořádné), které
se podávají po ukončení řízení.
Podání proto souhrnně označuje úkon dotčené osoby, kterým se tato s
něčím konkrétním obrací na správní orgán. Jedná se o formu komunikace se
správním orgánem. Není rozhodující jeho označení (žádost, návrh, podnět,
připomínka, stížnost, odvolání, rozklad, atd.), ale klíčový je jeho obsah.
Nemělo by se proto stát, aby se správní orgán odmítl zabývat s
podáním účastníka nazvaným " podnět“ nebo "návrh“, kterým se účastník domáhá
zahájení řízení o žádosti, pokud takovéto podání podle svého obsahuje
představuje žádost ve smyslu § 45 správního řádu.
NahoruNáležitosti podání
Aby správní orgán mohl dostát požadavku posouzení podání podle jeho
obsahu, musí vycházet z toho, co je v něm obsaženo. Proto správní řád
jednoznačně stanoví, jaké základní náležitosti by mělo každé podání
obsahovat.
Podle § 37 odst. 2 správního řádu z
podání musí být patrno, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje. Podání musí obsahovat označení správního orgánu, jemuž je
určeno a podpis osoby, která je činí. Právní úprava pak specifikuje
další náležitosti, a to podle povahy podatele, tedy zda se jedná o fyzickou
osobu, fyzickou osobu podnikající nebo právnickou osobu, a to z důvodu jejich
lepší identifikace.
Fyzická osoba vedle základních náležitostí zmíněných výše
uvede v podání jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu,
popřípadě jinou adresu pro doručování podle § 19 odst. 3 správního řádu. V
podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická osoba jméno a
příjmení, popřípadě dodatek odlišující osobu podnikatele nebo druh podnikání
vztahující se k této osobě nebo jí provozovanému druhu podnikání, identifikační
číslo a adresu zapsanou v obchodním rejstříku nebo jiné zákonem upravené
evidenci jako místo podnikání, popřípadě jinou adresu pro doručování.
Právnická osoba uvede v podání svůj název nebo obchodní
firmu, identifikační číslo nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou
adresu pro doručování.
NahoruForma podání
Podání je možno učinit písemně nebo ústně do protokolu anebo v elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým
podpisem.
Podatel má na výběr, jakou formu komunikace se správním orgánem
zvolí. Samozřejmě způsob (formu) ovlivňuje dostupnost těchto prostředků
komunikace.
-
podatel může učinit podání písemně, které zašle
prostřednictvím držitele poštovní licence,
-
podatel učiní podání písemně a osobně (či prostřednictvím
zástupce) jej podá na podatelnu správního orgánu, kde si nechá
vyznačit okamžik podání,
-
podatel se dostaví na správní orgán, kde učiní podání ústně
do protokolu, který s ním sepíše úřední osoba,
-
podatel učiní podání elektronickou cestou prostřednictvím zaručeného elektronického podpisu.
Za podmínky, že podání je do 5 dnů potvrzeno, popřípadě
doplněno způsobem uvedeným výše, je možno je učinit pomocí jiných
technických prostředků, zejména prostřednictvím dálnopisu, telefaxu nebo
veřejné datové sítě bez použití zaručeného elektronického podpisu.
-
podatel zašle své podání e-mailem bez zaručeného
elektronického podpisu,
-
do 5 dnů jej musí potvrdit písemně/ústně do protokolu/v
elektronické podobě podepsané zaručeným elektronickým podpisem.
NahoruPostoupení pro nepříslušnost
Podání se činí u správního orgánu, který je věcně a místně
příslušný. Podání je učiněno dnem, kdy tomuto orgánu došlo. V
případě, že podání dojde správnímu orgánu, který není věcně nebo místně
příslušný, tento jej bezodkladně usnesením postoupí příslušnému
správnímu orgánu a současně o tom uvědomí toho, kdo podání učinil (tj.
podatele).
NahoruOdstraňování nedostatků podání
Právní úprava pamatuje na situace, kdy podání zákonným a minimálním
náležitostem nevyhovuje. Podle § 37 odst. 3 správního řádu platí,
že nemá-li podání předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže
správní orgán podateli nedostatky odstranit nebo ho vyzve k jejich
odstranění a poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu. Správní řád
obsahuje procesní postup odstraňování vad u pojmenovaných druhů podání, jako je
kupř. žádost (srov. § 45 odst. 2). Jednotlivé vzory
naleznete u specifických a pojmenovaných druhů podání, a proto na ně plně
odkazujeme.
NahoruŽádost
Žádost je specifickým druhem podání. Jedná se o podání
pojmenované, označené jako žádost.
NahoruVztah podání a žádosti
Při charakteristice žádosti je třeba vycházet ze skutečnosti, že je
druhem podání sui generis. Právní úprava žádosti pak obsahuje specifickou právní úpravu, která má před obecnou úpravou podání
přednost. Vztah žádosti a podání vymezuje § 45 odst. 1 správního řádu.
Podle uvedeného ustanovení musí žádost mít náležitosti
uvedené v § 37 odst. 2 správního řádu a musí
z ní být patrné, co žadatel žádá nebo čeho se domáhá. Žadatel je
dále povinen označit další jemu známé účastníky, pokud jsou mu známi.
Právní úprava tak vlastně jinými slovy opakuje, že žádost, jako druh podání,
musí obsahovat označení, které věci se týká a co se navrhuje.
Zvláštní zákony mohou stanovit další specifické náležitosti
žádosti.
NahoruOdstraňování nedostatků žádosti
Nemá-li žádost předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými
vadami, pomůže správní orgán žadateli nedostatky odstranit na místě nebo jej k jejich odstranění vyzve a poskytne mu k tomu přiměřenou
lhůtu. Současně jej poučí o následcích neodstranění nedostatků v
této lhůtě. S tím správní orgán může řízení podle § 64 správního řádu přerušit.
Odstranění nedostatků na místě je myslitelné v případě, kdy je
žádost činěna ústně do protokolu, nebo podána osobně na podatelně správního
orgánu. Je ale třeba vycházet ze skutečnosti, že na podatelně většinou nejsou
osoby s právnickým vzděláním a že žádost se na podatelně většinou meritorně
neposuzuje. Proto je třeba očekávat odstranění spíše formálních nedostatků,
jako je kupř. chybějící podpis a další identifikační údaje. Další nedostatky
jsou záležitostí obsahového posouzení žádosti a zpravidla je na místě odstranit
nelze.
-
žádost nemá žádné vady, které by bylo třeba
odstraňovat,
-
žádost má vady, které lze při jejím osobním
podání odstranit na místě. Správní orgán tak pomůže žadateli
nedostatky odstranit na místě.
-
žádost má vady a správní orgán vyzve žadatele k
jejich odstranění. Žadateli by měla být v takovém případě stanovena přiměřená lhůta, kdy má nedostatky podání odstranit. Současně by měl být
žadatel náležitě poučen o následcích neodstranění nedostatků v takto
stanovené lhůtě. Za tím účelem může být řízení přerušeno.
NahoruZjevně právně nepřípustná žádost
Žádost nesmí být zjevně právně nepřípustná. Takovou žádost správní
orgán neprojednává a řízení zastaví. Usnesení se pak oznamuje
účastníkům, kteří byli o zahájení řízení uvědoměni.
NahoruÚčinky podání žádosti
Řízení o žádosti je zahájeno dnem, kdy žádost nebo jiný
návrh, kterým se zahajuje řízení, došel věcně a místně příslušnému správnímu
orgánu. Je to důsledek skutečnosti, že podání se má činit u správního
orgánu, který je k jeho projednání věcně a místně příslušný. V této souvislosti
odkazujeme na § 12 správního řádu, který řeší institut postoupení pro nepříslušnost. V případě, že žádost dojde správnímu
orgánu, který není věcně nebo místně příslušný, tento ji bezodkladně
usnesením postoupí příslušnému správnímu orgánu a současně o tom uvědomí toho, kdo žádost podal.
Pokud ze zákona nebo z povahy věci vyplývá, že žádost může podat jen
více žadatelů společně (např. manželé), není třeba, aby podání byla učiněna
současně. Pro zahájení řízení je rozhodné, kdy tak učinil poslední z nich.
Správní orgán o zahájení řízení ostatní žadatele vyrozumí.
NahoruOdložení věci
Řízení o žádosti není zahájeno a správní orgán věc usnesením odloží v případě, že vůči němu byl učiněn úkon, který zjevně není žádostí, nebo z něj nelze zjistit, kdo jej učinil, nebo bylo
učiněno podání, k jehož vyřízení není věcně příslušný žádný správní orgán.
Usnesení o odložení věci se vždy oznamuje osobě, které se týká, je-li známa, a
podateli.
NahoruDispoziční zásada
Žadatel může zúžit předmět své žádosti nebo vzít žádost zpět. Toto
právo ale nelze uplatnit v době od vydání rozhodnutí správního orgánu prvního
stupně do zahájení odvolacího řízení.
NahoruFormulářové žádosti
Některé právní předpisy mohou stanovit, že žádost se podává na předepsaných formulářích. V takovém případě je třeba žádost podat na
formuláři. Je ale třeba zdůraznit, že pokud právní úprava nestanovuje povinnost
činit žádost na předepsaném formuláři, správní orgán nesmí dotčené osoby
zatěžovat a nutit je vyplňováním formulářů, které si sám vymyslel a vytvořil.
Správní orgány tak postupují zřejmě ve snaze dotčeným osobám ulehčit jejich
situaci (do značné míry tím ale sledují i ulehčení vlastní práce). Přesto je
třeba zopakovat, že žádost na formulářích je možné vyžadovat jen tehdy, pokud
je to výslovně stanoveno. Jinak ne.
V přílohách prováděcí vyhlášky ke stavebnímu zákonu č. 526/2006
Sb. jsou obsaženy vzory formulářů, na kterých se podávají některé žádosti
stavebnímu úřadu. Takové žádosti je tedy třeba podat na předepsaném
formuláři.
NahoruVzory žádostí
Opačným případem jsou vzory žádostí, se kterými lze dle libosti
pracovat, přičemž by měl žadatel myslet na skutečnost, že vzory nemohou plně
vystihnout přesnou situaci žadatele, a proto by měl vzory brát jako inspiraci a
návod a nikoliv jako již předem napsanou žádost.
NahoruVyjádření k podkladům pro rozhodnutí
Správní řízení je vedeno o právech a povinnostech jeho účastníků.
Jedná se o postup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se
v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené
osoby nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo
povinnosti má anebo nemá.
Správní řízení se proto neobejde bez účastníků. V zájmu naplnění
jeho účelu, kterým je vydání rozhodnutí, a to v příslušných lhůtách, resp. bez
zbytečného odkladu, se očekává součinnost účastníků. Záleží však na jejich
taktice, jakou formu součinnosti a spolupráce zvolí a rovněž na příslušné
právní úpravě, jaké požadavky v tomto směru stanoví.
NahoruProcesní práva účastníků
Obecně platí pravidlo uvedené v § 36 odst. 1 a 2 správního řádu,
podle něhož, není-li stanoveno jinak, jsou účastníci oprávněni navrhovat
důkazy a činit jiné návrhy po celou dobu řízení až do vydání rozhodnutí. Správní orgán však může usnesením prohlásit, dokdy mohou účastníci činit své
návrhy (tzv. koncentrace). Účastníci mají dále právo vyjádřit v řízení své
stanovisko. Pokud o to požádají, poskytne jim správní orgán informace o
řízení, nestanoví-li zákon jinak.
Právo seznámit se s podklady pro vydání rozhodnutí a vyjádřit
se k nim
Kromě výše uvedených oprávnění, podle § 36 odst. 3 správního řádu,
není-li stanoveno zvláštními zákony jinak, musí být účastníkovi před vydáním
rozhodnutí ve věci dána možnost vyjádřit se k podkladům rozhodnutí. To se
však netýká žadatele, pokud se jeho žádosti v plném rozsahu vyhovuje, a
účastníka, který se práva vyjádřit se k podkladům rozhodnutí vzdal.
Jedná se o další významné oprávnění účastníka řízení. Právě i díky
tomuto právu lze realizovat oprávnění podle předchozích odstavců § 36 správního řádu, tedy činit důkazy a
návrhy a vyjádřit svá…