15.7.14.1
Právní úprava datových schránek
Dne 1. července 2009 nabyl účinnosti zákon č. 300/2008 Sb., o
elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů (dále jako "zákon o
elektronických úkonech“). Tento zákon by měl být, jak je v souvislosti s
jeho přijetím v tisku prezentováno, velkým průlomem v komunikaci mezi orgány
veřejné moci a adresáty veřejné správy.
NahoruNovela zákona
K uvedenému zákonu již byla schválena Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR dne 6. května 2009 novela, kterou dne 28. května 2009 schválil i
Senát Parlamentu ČR. Schválení novely přináší několik změn v projektu datových
schránek. Jednou z nich je ta, že zavádí tzv. přechodné období, kdy ke
zpřístupnění datové schránky dojde v okamžiku, kdy se do datové schránky
přihlásí oprávněná osoba. Pokud se do datové schránky oprávněná osoba
nepřihlásí, pak bude datová schránka aktivována dnem 1. listopadu 2009. Novela
zákona o elektronických úkonech zároveň nově upravuje i přestupky či správní
delikty pro fyzické osoby, podnikající fyzické osoby a právnické osoby v těch
případech, kdy daná osoba užije datovou schránku k šíření nevyžádaných
obchodních či jiných obtěžujících sdělení nebo počítačového programu, který
může poškodit informační systém datových schránek, údaj v něm obsažený nebo
výpočetní techniku držitele datové schránky. Od 1. ledna 2010 by mělo být
umožněno užívat datové schránky i ke komunikaci mezi fyzickými a právnickými
osobami navzájem, což podle stávajícího znění zákona o elektronických úkonech
možné není. Zákon přitom stanoví přechodné období šesti měsíců ode dne, kdy
toto bude umožněno (tj. zatím předpokládejme od 1. ledna 2010), po které budou
moci fyzické osoby a právnické osoby dodávat do datové schránky jiné fyzické
osoby či právnické osoby pouze faktury nebo obdobné žádosti o
zaplacení.
NahoruPředmět úpravy
Zákon o elektronických úkonech v současném znění upravuje:
-
elektronické úkony orgánů veřejné moci vůči fyzickým a
právnickým osobám prostřednictvím datových schránek,
-
elektronické úkony fyzických a právnických osob vůči orgánům
veřejné moci prostřednictvím datových schránek,
-
elektronické úkony mezi orgány veřejné moci navzájem
prostřednictvím datových schránek,
-
elektronické úkony mezi fyzickými a právnickými osobami
navzájem prostřednictvím datových schránek (mělo by platit od 1. 1.
2010),
-
informační systém datových schránek, a
-
autorizovanou konverzi dokumentů.
Z působnosti zákona o elektronických úkonech jsou přitom výslovně
vyloučeny dokumenty, které obsahují utajované informace – ty nebude možné
prostřednictvím datových schránek odesílat.
NahoruOrgány veřejné moci
Zákon o elektronických úkonech vypočítává, které orgány považuje za
tzv. orgány veřejné moci, na něž se právní úprava obsažená v zákoně o
elektronických úkonech vztahuje. Jde o následující orgány:
-
státní orgány,
-
orgány územních samosprávných celků,
-
Pozemkový fond České republiky a jiné státní fondy,
-
zdravotní pojišťovny,
-
Český rozhlas,
-
Česká televize,
-
samosprávné komory zřízené zákonem,
-
notáři, a
-
soudní exekutoři.
NahoruCo je datová schránka?
Datová schránka je elektronické úložiště, které je určeno především
k doručování ze strany orgánů veřejné moci a k provádění úkonů vůči orgánům
veřejné moci. Do budoucna bude možné (nabude-li účinnosti výše zmiňovaná
novela) doručovat prostřednictvím datových schránek i mezi fyzickými a
právnickými osobami navzájem. Datovou schránku zřizuje a spravuje Ministerstvo
vnitra.
NahoruÚčel zřízení datové schránky
Zřízení datových schránek má být jedním z dalších kroků k
elektronizaci veřejné správy. Cílem a účelem jejich zřízení by mělo být zejména
rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší
veřejnosti a rovněž i uznání rovnocennosti elektronických dokumentů s dokumenty
v podobě listinné. Veškerým úkonům, které jsou prostřednictvím datové schránky
činěny, jsou zákonem přiznávány stejné účinky, jako by tyto úkony byly
učiněny písemně.
Bude-li např. podnikatel, který má zřízenou datovou schránku,
chtít podat žalobu k soudu, pak ji bude moci odeslat do datové schránky
příslušného soudu v elektronické podobě, aniž by potřeboval zaručený
elektronický podpis a aniž by musel žalobu soudu posílat ještě v písemné
podobě.
Datová schránka by měla umožňovat:
-
odesílání zpráv,
-
přijímání zpráv,
-
zjišťování stavu odeslaných zpráv,
-
přijímání dokladů o dodání a doručení,
-
ověřování, zda má adresát datovou schránku,
-
práci s elektronickými formuláři.
NahoruDruhy datových schránek
Zákon o elektronických úkonech zavádí celkem čtyři druhy datových
schránek:
-
datová schránka orgánů veřejné moci,
-
datová schránka právnické osoby,
-
datová schránka podnikající fyzické osoby,
-
datová schránka fyzické osoby.
Měla by přitom platit zásada, že jeden subjekt může mít pouze jednu
datovou schránku pro "roli“, kterou zastává. To znamená, že např. fyzická osoba
může mít zřízené datové schránky dvě – jednu pro sebe jako fyzickou osobu –
občana a druhou pro sebe jako fyzickou osobu – podnikatele. Orgány veřejné moci
by dané osobě měly příslušné dokumenty doručovat podle typu úkonu buď do datové
schránky fyzické osoby či do datové schránky podnikající fyzické osoby.
Obvodní soud pro Prahu 1 vydal rozsudek, kterým panu Novákovi
zvýšil výživné na jeho nezletilou dceru z prvního manželství. Pan Novák má
zřízenou jak datovou schránku podnikající fyzické osoby, tak i datovou schránku
fyzické osoby. Obvodní soud pro Prahu 1 by měl panu Novákovi rozsudek doručit
do datové schránky fyzické osoby, neboť nejde o věc, která by jakkoliv
souvisela s jeho podnikáním.
Uvedená zásada byla nicméně novelou prolomena, když nově by mělo být
možné, aby pro orgán veřejné správy byla zřízena na jeho žádost další datová
schránka, a to zejména pro potřebu vnitřní organizační jednotky orgánu veřejné
moci. Nově byl i do zákona o elektronických úkonech vložen § 5a, který stanoví,
že pokud fyzická nebo právnická osoba vykonává působnost v oblasti veřejné
správy, ministerstvo vnitra jí na žádost umožní, aby její datová schránka
plnila rovněž funkci datové schránky orgánu veřejné moci. V žádosti musí
fyzická nebo právnická osoba osvědčit, že vykonává působnost v oblasti veřejné
správy.
NahoruRozdíl mezi datovou schránkou a e-mailem
Často bývá pokládána otázka, jaký je rozdíl mezi datovou schránkou a
e-mailem. Je třeba uvést, že datová schránka je provozována za jiným účelem a i
z právního hlediska je její postavení odlišné. Níže si poukážeme na zásadní
rozdíly mezi datovou schránkou a e-mailem:
-
Úkon učiněný prostřednictvím datové schránky má stejné právní
účinky, jako by šlo o úkon učiněný písemně a podepsaný. Úkon učiněný
e-mailem tyto účinky nemá, ledaže by byla e-mailová zpráva podepsána zaručeným
elektronickým podpisem.
Podnikatel hodlá podat na svého obchodního partnera žalobu,
neboť mu nezaplatil kupní cenu za dodané zboží. V případě, že by soudu žalobu
odeslal e-mailem bez zaručeného elektronického podpisu, je povinen do 3 dnů
tuto žalobu ještě doplnit písemným podáním shodného znění. Pokud tak neučiní,
pak soud k podané žalobě nebude přihlížet.
-
Pokud se písemnost doručuje do datové schránky, pak i v případě,
kdy si adresát zprávu z datové schránky nevyzvedne (nepřihlásí se do datové
schránky do 10 dnů ode dne, kdy byl dokument do datové schránky dodán), se
tento dokument považuje za doručený, a to posledním dnem uvedené lhůty (tedy nastává tzv. fikce doručení). To neplatí pouze v těch případech, kdy
zvláštní právní předpis vylučuje náhradní doručení (to je vyloučeno např. u
platebního rozkazu, u trestního příkazu apod.). V případě, že se písemnost
doručuje na e-mailovou adresu adresáta, pak fikce doručení nenastane. To, co
bylo uvedeno, nicméně může platit pouze v případech, kdy jsou doručovány
fyzickým nebo právnickým osobám dokumenty ze strany orgánů veřejné moci. Pokud
si budou mezi sebou doručovat právnické a fyzické osoby navzájem (což by mělo
být v příštím roce umožněno, jak bylo uvedeno výše), pak bude dokument doručen
až v okamžiku, kdy jeho převzetí potvrdí odesílateli adresát prostřednictvím
své datové schránky; toto potvrzení bude bezplatné.
-
Prostřednictvím datové schránky je možné zaslat datovou…