Úvodem je vhodné připomenout, že příspěvkové organizace vykonávají
hlavní činnost a doplňkovou činnost. V případě příspěvkových organizací
zřízených ÚSC tato skutečnost vyplývá z § 27 odst. 2 zákona č. 250/2000 Sb., o
rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, v platném znění, podle
které zřizovací listina musí, mimo jiné, obsahovat:
- - vymezení hlavního účelu a tomu odpovídajícího předmětu
činnosti,
- - okruhy doplňkové činnosti navazující na hlavní účel
příspěvkové organizace, kterou jí zřizovatel povolí k tomu, aby mohla lépe
využívat všechny své hospodářské možnosti a odbornost svých zaměstnanců; tato
činnost nesmí narušovat plnění hlavního účelu organizace a sleduje se
odděleně.
V případě státních příspěvkových organizací je úprava obsažena v
zákoně č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, v platném znění, zejména v § 53 a násl. Z této úpravy vyplývá, že
státní příspěvková organizace uskutečňuje hlavní činnost a jinou činnost.
Hlavní činností je činnost vymezená zřizovateli příspěvkové organizace
zvláštním zákonem a vykonávaná příspěvkovou organizací. V případě příspěvkové
organizace zřízené zvláštním zákonem je hlavní činností činnost vymezená
zvláštním zákonem.
Jak vyplývá z § 63 zákona o rozpočtových pravidlech,
musí být jiná činnost sledována odděleně od hlavní činnosti. Pokud příspěvková
organizace vykonává jinou činnost, musí být její předmět a rozsah doplněn do
zřizovací listiny před jejím započetím.
Hospodářský výsledek příspěvkové organizace je tvořen výsledkem
hospodaření z hlavní činnosti a ziskem vytvořeným v jiné činnosti po
zdanění.
Obecná úprava daňových a nedaňových nákladů je obsažena zejména v § 24 a § 25 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z
příjmů, v platném znění (dále jen "ZDP“), tato úprava platí i pro neziskové
poplatníky. V zásadě se tak bude vycházet ze stejných pravidel jako u
podnikatelských subjektů, ale v některých případech s jinými důsledky.
Jak vyplývá z judikatury, u výdajů ve smyslu § 24 odst. 1 ZDP musí být zřejmé,
jaké konkrétní příjmy byly či měly být jejich vynaložením skutečně získány, a
nepostačuje, aby se na zvýšení základu daně v rozhodném zdaňovacím období pouze
podílely. Výdaji podle § 24 odst. 2 ZDP jsou pak i v tomto
ustanovení vyjmenované výdaje, které nemají jednoznačnou souvislost s
konkrétními výnosy daňového poplatníka. Výdaje uvedené v § 25 odst. 1 ZDP pak nelze
považovat za výdaje vynaložené k dosažení zajištění a udržení příjmů, ani kdyby
měly jednoznačnou souvislost s konkrétními výnosy poplatníka.
V této souvislosti lze odkázat na rozsudek sp. zn. 1 Afs
132/2008-82 ze dne 19. 2. 2009, v němž se Nejvyšší správní soud vyjádřil ke
smyslu ustanovení § 24 odst. 1 ZDP, které má z
pohledu neziskových poplatníků větší význam, že ustanovení § 24 odst. 2 ZDP. NSS uvedl, že z ustanovení § 24 odst. 1 zákona o daních z
příjmů nelze dovodit, že vynaložené výdaje se vždy musejí reálně
projevit v příjmech daňového poplatníka, tzn. že mezi výdaji a příjmy nutně
existuje vztah jakési přímé úměry. Smysl tohoto ustanovení však zjevně spočívá
v tom, že se musí jednat o výdaje za tímto účelem vynaložené. Jen výdaje,
které jsou s to přinést daňovému subjektu zdanitelné příjmy nebo mu zajistit
tok příjmů již stávajících, mohou být zohledněny pro daňové účely. Proto také
ustanovení § 23 odst. 1 ZDP při vymezení
základu daně hovoří o respektování "věcné a časové souvislosti“ příjmů a výdajů
v daném zdaňovacím období. Bylo by však nesmyslné zmíněnou normu vykládat tak,
že ona věcná a časová souvislost se musí uskutečnit cestou přímou, bez účasti
dalších stran, různě ekonomicky propojených a na sobě mnohdy i závislých.
Stejně tak není reálné, aby se náklady a z nich poté přitékající příjmy střetly
v témže zdaňovacím období. Je totiž věcí podnikatelského záměru či strategie,
jak daňový subjekt svoje příjmy hodlá načasovat. Vždyť náklad vynaložený v
jednom zdaňovacím období může přinést příjem až v časově vzdálenější době,
anebo dokonce příjem nemusí přinést vůbec.
Z ustálené judikatury Nejvyššího správního soudu dále vyplývá, že
u výdajů specifikovaných v § 24 odst. 2 ZDP je podmínka jejich
vynaložení na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů vyjádřená v § 24 odst. 1 ZDP splněna
automaticky a není třeba ji dále zkoumat.
K uvedené problematice je vhodné odkázat např. na rozsudek
Nejvyššího správního soudu ČR sp. zn. 1 Afs 65/2006-90 ze dne 27. 8. 2008, ve
kterém šlo o to, zda zaplacená provize byla nákladem vynaloženým s cílem
dosažení, zajištění či udržení zdanitelného příjmu, tedy zda mezi tímto
nákladem a jiným konkrétním příjmem existuje věcná souvislost. NSS konstatoval,
že samotný zákon o daních z příjmů nedává jasnou odpověď na otázku, jak úzká
musí tato souvislost být, aby vynaložený náklad mohl být považován za daňově
uznatelný. § 23 odst. 1 ZDP pouze stanoví, že
základem daně je rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou
předmětem daně, a příjmů osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to
při respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím období,
upravený podle následujících odstavců. Další odstavce, na které citované
ustanovení odkazuje, stejně jako následující ustanovení § 24 a § 25 zákona se k této otázce blíže
nevyjadřují. Za této situace je tedy zcela logické, že výklad pojmu věcné
(popř. též časové) souvislosti mezi výdaji (náklady) a příjmy bude předmětem
judikatorní činnosti správních soudů, a to vždy na základě hodnocení
konkrétních skutkových okolností té které věci, včetně zohlednění jejich
specifik. Za velmi významnou, i z hlediska neziskových poplatníků včetně
příspěvkových organizací, lze označit další část rozsudku, kde NSS konstatuje,
že daňově uznatelný náklad musí být poplatníkem vynaložen s cílem, aby sám
dosáhl, zajistil či udržel zdanitelný příjem. Jak NSS konstatuje, tím, že se
zde hovoří o "cíli“, který je vynaložením určitého nákladu sledován, se otevírá
cesta pro daňovou uznatelnost i těch nákladů, které byly vynaloženy
racionálně, logicky a přiměřeně, u nichž se však cíl ve formě odpovídajícího
příjmu z nejrůznějších důvodů nedostavil.
Daňový subjekt tedy musí prokázat, že určitý konkrétní příjem,
který staví proti nákladu, jejž hodlá uznat za daňový, není jen nahodilou
akvizicí, ale že vznik tohoto příjmu byl, alespoň částečně, podmíněn
vynaložením uplatňovaného nákladu.
Dosažení konkrétního zdanitelného příjmu je v podmínkách a praxi
příspěvkových organizací často obtížné a problematické, problémem je také
správné posuzování jednotlivých druhů činností v rámci hlavní činnosti. Výše
uvedené závěry ale vedou k tomu, že nemusí být a priori vyloučeny náklady, u
kterých není dosaženo konkrétního zdanitelného příjmu.
Obecně je možné konstatovat, že v § 24 odst. 1 ZDP je uvedena obecná
definice daňových nákladů, v § 24 odst. 2 ZDP je uveden
příkladmý výčet uznatelných nákladů a v § 25 odst. 1 ZDP je uveden
příkladmý výčet nedaňových nákladů. Protože se jedná o ustanovení, která mají z
právního hlediska stejnou váhu, je nutné stanovit postup, podle kterého je
nutné při stanovení daňové uznatelnosti postupovat.
NahoruPostup při posuzování daňové uznatelnosti
Z hlediska obecné zásady potvrzené judikaturou Nejvyššího
správního soudu ČR je nutné při posuzování daňové uznatelnosti postupovat
takto:
- -
zjistit, zda uvedený výdaj či náklad není výslovně uveden jako
daňově neuznatelný v § 25 odst. 1 ZDP,
- -
zjistit, zda uvedený výdaj či náklad není výslovně uveden jako
daňově uznatelný v § 24 odst. 2 ZDP,
- -
pokud ani jeden případ nenastane, potom je nutné náklad či
výdaj posoudit podle obecné úpravy § 24 odst. 1 ZDP.
Nejvyšší správní soud ČR (např. sp. zn. 5 Afs 158/2005 ze dne 26.
2. 2007) uvádí: "Rozdíl mezi ustanoveními § 24 odst. 1 a odst. 2 zákona o daních z
příjmů tedy spočívá v tom, že v případě výdajů podle ustanovení
odstavce druhého nestanoví pro výdaje nutnou věcnou souvislost s příjmy, ale
pouze s činností poplatníka.
Ustanovení § 25 vymezuje uplatnění výdajů negativně,
a to tak, že příkladmo uvádí, zejména které výdaje za daňově uznatelné uznat
nelze.
Ustanovení dalších odstavců § 24 pozitivně vymezuje, co je také
výdajem ve smyslu prvého odstavce (viz názor Nejvyššího správního soudu
projevený v rozsudku ze dne 20. 12. 2006, č.j. 2 Afs 39/2006-79). To znamená,
že výdaje vyjmenované v odstavci druhém se považují za výdaje podle odstavce
prvého, aniž by bylo nutné prokazovat (ve smyslu prvého odstavce), že slouží k
dosažení, zajištění a udržení příjmů. Neznamená to však, že daňově účinné jsou
výdaje jakékoliv...
...V obou případech (odst. 1 i 2) je výsledkem dosažení velmi blízkého,
obdobného účelu, tj. prokázání kauzálního nexu mezi zaplaceným soudním
poplatkem a zdanitelnými příjmy anebo činností vedoucí k příjmům. Tuto
souvislost, spojnici mezi platbou soudních poplatků a očekávanými příjmy musí
prokázat sám poplatník, musí si vyhledat a navrhnout důkazy, nejen souvislost
tvrdit. Rozdíl mezi dvěma ustanoveními spočívá, jak již bylo výše uvedeno, v
tom, že výdaje podle odstavce prvého musí být svázány s konkrétními, byť jen
očekávanými příjmy, naopak výdaje podle odstavce druhého musí být spojeny s
činností poplatníka.“
Daňovým nákladem je takový náklad (výdaj):
- - který je vynaložen na dosažení, zajištění a udržení
příjmů,
- - který je prokázán poplatníkem; poplatník musí prokázat
nejenom existenci tohoto nákladu, ale i jeho výši,
- - jehož výše je stanovena ZDP a zvláštními předpisy; to
má zejména ten význam, že pokud je nějaký výdaj omezen nějakým předpisem (např.
zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění, zákon č. 593/1992 Sb.
atd.), jako daňový náklad lze uznat pouze tuto jeho omezenou výši.
Všechny podmínky musejí být splněny současně.
Příklad 1
Příspěvková organizace v rámci své doplňkové činnosti eviduje
ve svém účetnictví nesplacenou pohledávku ve výši 80 000, – Kč, pohledávka je
po splatnosti 25 měsíců. Příspěvková organizace chce vytvořit k této pohledávce
opravnou položku, nejedná se o pohledávku za dlužníkem v insolvenčním
řízení.
Daňově uznatelné opravné položky jsou upraveny zákonem č.
593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně, v platném znění (dále jen
"ZoR“), v tomto případě by bylo možné postupovat podle § 8a ZoR, který stanoví procentní limity z
hodnoty pohledávek, které lze uplatnit jako tvorbu daňově účinné opravné
položky. Tyto limity jsou stanoveny v závislosti na době uplynulé od splatnosti
pohledávky, hodnoty pohledávky a postupu poplatníka při jejím vymáhání. Znamená
to tedy, že výše tohoto daňového nákladu je stanovena a speciálně omezena
zvláštním předpisem, v tomto případě tedy ZoR. Vyšší daňový náklad nelze v
tomto případě uplatnit. Naprosto zásadní je v případě příspěvkových organizací
ustanovení § 2 odst. 2 ZoR, podle něhož
opravné položky lze tvořit pouze k pohledávkám, o kterých bylo při jejich
vzniku účtováno ve výnosech, a takto vzniklý příjem nebyl podle ZDP příjmem
osvobozeným od daně z příjmů nebo nezahrnovaným do základu daně z příjmů nebo
zahrnovaným do samostatného základu daně z příjmů anebo základu daně pro
zvláštní sazbu daně. Je tedy zcela jednoznačné, že pohledávka musela
představovat zdanitelný příjem, který vstupoval do základu daně, jinak není
možné daňově účinné opravné položky vytvářet.
Pokud bychom řešili tento konkrétní příklad, je možné jako
daňové účinnou vytvářet pohledávku maximálně do výše 20 % její neuhrazené
rozvahové hodnoty, tj. 16 000, – Kč. Pokud by ale ohledně této pohledávky bylo
zahájeno rozhodčí, soudní nebo správní řízení, jehož se poplatník daně z příjmů
řádně účastní, bylo by možné vytvářet opravnou položku až do výše 66 % její
neuhrazené rozvahové hodnoty, jak vyplývá z § 8a odst. 2 ZoR, tedy až do výše
52 800, – Kč. Vyšší opravné položky, než jsou zde uvedeny, vytvářet lze, ale
bez daňové účinnosti.
Judikatura NSS ČR k tomu uvádí (např. sp. zn. 1 Afs 53/2012-30 ze
dne 12. 7. 2012, sp. zn. 9 Afs 30/2007-66 ze dne 31. 5. 2007, sp. zn. 8 Afs
42/2001-111 ze dne 27. 1. 2012 a řada dalších), že pokud se má jednat o daňový
výdaj, musí se jednat o výdaj, který poplatník